BOLGÁR LÉGIERÔ

( 1993. )



1992. februárjában a bolgár televízió igen érdekes, addig titkosnak minôsülô adatokat közölt a Bolgár Légierôrôl. Az elmúlt négy évtizedben több mint 240 gépet vesztett el a Bolgár Légierô és ebbôl több mint 31-et 1990. és 1991-ben. Azt is közölték, hogy ezekbôl a balesetekbôl 7 MiG-21-es balesetet mûszaki hiányosságok okoztak. A utóbbi tíz év hivatalos statisztikájából kitûnik, hogy a Bolgár Légierô baleseteinek 82 %-kát pilótahiba okozta.


Jelenlegi típusok

  • vadászrepülôgépek
    • 18/3 MiG-29 A/UB
    • 33/6/9 MiG-23 MF,BN/MLD/UB
    • 88/17 MiG-21 MF,bisz/UM

  • bombázó/felderítô repülôgépek
    • 18/3 Su-22 M4/UM3
    • 35/4 Su-25 K/UB

  • oktató/gyakorló repülôgépek
    • L-29
    • L-39

  • szállító repülôgépek
    • 3 An-24
    • 5 An-26
    • 1 An-30

  • helikopterek
    • 14 Mi-2
    • 7 Mi-8
    • 6 Mi-14
    • 19 Mi-17
    • 44 Mi-24
    • 2 Ka-25


Érdekesség, hogy a volt Varsói Szerzôdés tagállamok közül Bulgária volt az egyetlen olyan ország, melynek légiereje rendszerbe állította a MiG-25-ös típust. A 4 db felderítô változatú gépet szovjet pilóták repülték 1981-ben Dobritch-ba. Nem sokkal ezután az egyik gépet elvesztették, mert a pilótája a sûrû ködben nem talált vissza a repülôtérre és katapultált. Még ebben az évben a maradék 3 gépet a magas üzemanyag fogyasztás és hiány miatt leállították. A 1982. májusában a bolgárok megállapodást kötöttek a szovjetekkel és a megmaradt 3 MiG-25 R-ért cserébe 6 db használt MiG-23 MLD-t kaptak. Így a MiG-25 Varsói Szerzôdésbeli pályafutása rövid idô alatt véget ért.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.