HORVÁT LÉGIERÔ
( 1996. )
Az egykori Jugoszlávia széthullása után 1992-ben kezdett szervezôdni az
önálló Horvát Légierô. A horvátok igen nehéz helyzetben voltak, hiszen a
harci repülôgépek a szerb katonaság ellenôrzése alatt maradtak. Szintén
gond volt a légibázisokkal, mert bár azokat a szerb katonák elhagyták, de
minden felszerelést elvittek, vagy megsemmisítettek. Harci gépek hiányában
a horvátok An-2-es és egyéb könnyû légcsavaros géppel hajtottak végre merész
és sikeres bombatámadásokat a szerb állások ellen. Megkezdôdöttr a pulai,
spliti és plesói légibázisokat rendbehozása, majd megkezdték egy átfogó
rádiólokációs és légvédelmi rendszer kiépítését. Ezután a horvátok
megkeresték a jugoszláv néphadseregben lévô pilótáikat és hazatérésre kérték
fel ôket. 1991. októberében az egyik pilóta MiG-21 R típusú gépével Ausztriába,
míg 3 másik társa MiG-21 MF gépeikkel Splitbe és Plesoba szökött. Ebbôl a
4 gépbôl alakult meg a Horvát Légierô. Ennek a légierônek a felét a szerbek
a földön lôtték szét. 1993-tól légierôt erôsen fejleszteni kezdték és késôbb
MiG-21 bisz típussal és Mi-24 harci helikopterekkel szerelték fel.
A Horvát Légierô helyzete
A szerkezeti felállítás után gôzerôvel indult be a hajózóállomány képzése.
A pilóták a hét minden napján kiképzôrepüléseket hajtanak végre és így évi
150-180 órát repülnek, ami kétszerese a többi kelet-európai ország hasonló
adatainak. A felszerelések nagyrésze nyugati eredetû, modern felszerelés.
Ilyenek a túlnyomásos pilótaruhák és a Gent sisakok. Némelyik helikopter már
rendelkezik GPS és FMS rendszerrel is.
Szerkezeti felépítés
- 5 vadászrepülô raj ( egyenként 3 géppel )
- 1 kiképzôrepülô század
- 1 szállítórepülô század
- 1 szállítóhelikopter század
- 1 támogatóhelikopter század
Jelenleg rendszerben tartott típusok
- vadászrepülôgépek
- oktató/gyakorló repülôgépek
- 1 század UTVA-75, Cessna, Soko Kraguj, Piper
- szállítórepülôgépek
- helikopterek
- 12 Mi-24 D/DU
- Mi-8 A/S
- Mi-17
Horvátország még 1993-ban megkezdte 1 századnyi Su-25-ös csatarepülôgép
beszerzését, mely döntôen befolyásolhatta volna a szerbek elleni harcokat.
A gépeket Grúziában, Tbilisziben gyártották. Egyes források szerint a gépek
nem érkeztek meg Horvátoszágba a grúziai polgárháborús viszonyok miatt és
azóta is ott állnak konténerekbe becsomagolva. Más források szerint a gépek
megérkeztek ugyan Horvátországba, de a grúziai események miatt az
összeszerelést végzô szakemberek és berepülô pilóták már nem tudtak kiutazni
és így a horvátok nem tudtak mit kezdeni gépeikkel.
A Horvát Légierô egységei
Plesó légibázis
A plesói légibázis az egyik legfontosabb repülôtér. Ezt a légierôn kívül az
ENSZ csapatok és a polgári légiforgalom is használja. Ide települt az 5
MiG-21-es elfgóvadász raj egyike. Szintén itt állomásozik az An-2-esekkel
repülô szállító század is, amely már bizonyította sokoldalúságát a korábbi
harcokban.
Jelenlegi típus
- 1 raj ( 3 ) MiG-21 bisz
- 1 század An-2
Pula légibázis
Két rajnyi MiG-21-es állomásozik itt, amelybôl 2 ( csakúgy mint Plesóban és
Splitben ) állandó készültségben van R-60-as ( AA-8 Aphid ) infravörös
légiharc rakétákkal felszerelve.
Jelenlegi típus
Split légibázis
Az 5 db egyenként 3 gépes rajok egyike állomásozik Splitben, amely hasonló
feladatokat lát el, mint a többi légibázis egységei.
Jelenlegi típus
Luckó légibázis
A Zágrábtól DNY-ra található bázis ad otthont a szállítóhelikopter századnak.
Újdonság, hogy a gépek némelyike fel van szerelve GPS és FMS rendszerekkel is.
Jelenlegi típus
Divulje légibázis
A légibázis gépállományába néhány könnyû repülôgép és tengerészeti helikopter
tartozik. Ezen a bázison tervezik létrehozni a horvát légimentô szolgálatot.
Zemunik légibázis
Bár közel van a szerbekhez, mégis ez a légibázis ad otthont a horvát
pilótaképzésnek. Állományába néhány könnyû légcsavaros gép tartozik.
Jelenlegi típus
- 1 századnyi UTVA-75, Cessna, Soko Kraguj, Piper
Pilótaképzés
A horvát pilótaképzés 1992-ben indult be, így az új pilóták egyike sem
szolgált soha sem a volt Jugoszláv Légierôben. A pilótákat a dalmát
tengerparton lévô Zadar melletti Zemunik légibázison képezik ki. Gondot
okoz a harci gépre való kiképzés, mert hiányzik a megfelelô sugárhajtású
típus. Helikopterpilóták képzése jelenleg nem folyik a megfelelô kiképzô
helikopter hiánya miatt.
Típusváltás
A horvát tervek között szerepel 2 harci ezred felállítása, mely korszerû
többfeladatú repülôgépekkel rendelkezik, valamint egy szállítórepülô
ezred felállítása. Természetesen itt is az elsôdleges lehetséges típus az
amerikai F-16-os, de ennek beszerzését jelenleg embargó súlytja. Esetleg
más megoldás nem lévén szóba jöhet az orosz MiG-29-es rendszeresítése is.
|