Kutató-Mentô Szolgálat
Állandóan két helikopter ( Mi-8-as, vagy Mi-17-es ) áll készültségben, hogy
vészhelyzet esetén azonnal felszállhasson. A szentkirályszabadjai
harcihelikopter ezred készültségi gépe az országnak a Dunától Ny-ra esô része
tartozik a hatáskörébe, míg a szolnoki vegyes dandár helikoptere a Dunától
K-re esô területért felelôs. A helikopterrel egyidôben elindul egy földi egység
is, amely akkor jut fontos szerephez, ha a helikopter idôjárási okok miatt
nem szállhat fel. A földi egység ugyanazzal a felszereléssel rendelkezik, mint
a helikopteres egységek. Egyébként a földi egység a helyszín biztosítását
végzi, míg a helikopteresek a személyzet mentésével foglalkoznak.
A helikopterek fedélzetén a 3 fôs személyzeten kívül ( pilóta, másodpilóta,
fedélzeti technikus ) 1-2 orvos és 2-3 ejtôernyôs tartózkodik. A pilóták úgy
vannak kiválogatva, hogy bármilyen idôjárási körülmények között rendelkezzenek
felszállási jogosultsággal és erre a feladatra külön képzést kapnak. Ha a
szükség úgy hozza az orvosok is képesek elhagyni a gépet ejtôernyôvel, vagy a
csörlô segítségével.
A katonai pilóták ejtôernyôjére szerelt rádió megkönnyíti a bajbajutott
mûszeres felkutatását, de a gépek személyzete képes a vizuális kutatásra is.
Ha a helikopter a terepviszonyok miatt nem tud leszállni, akkor az ejtôernyôsök
és az orvosok is ejtôernyôvel, vagy csörlôvel ereszkednek a földre és látják
el a sérültet. Ezt követôen a fedélzeti csörlô segítségével a fedélzeti
technikus a fedélzetre emeli az ellátott bajbajutottat és azonnal kórházba
szállítják.
A helikopterek a megszokott felszerelések mellett el vannak látva
hordágyakkal, túlélôkészletekkel, különbözô vágóeszközökkel a roncsból való
mentésre, vízzel-, porral- és halonnal oltó tûzoltó készülékekkel és
elsôsegély nyújtására alkalmas eszközökkel, valamint meleg takarókkal.
A keresést alapvetôen meghatározza, hogy a baleset elôtt a pilótának volt-e
alkalma a helyzetmeghatározásra, valamint a földetérés várható helyének
meghatározására, vagy sem. Ha történt helyzetmeghatározás, akkor a keresô
egységeknek elég könnyû dolga van, mert a megadott pontra rárepülve könnyen
megtalálhatják a bajbajutottakat. Amennyiben helyzetmeghatározás nem áll
rendelkezésre, akkor a keresést a helikopterek a repülôeszköz utolsó
ismert helyzetétôl kezdik, ami a radaron látható volt. Ha az adatok
pontatlanok, a helikopter 1 km térközû párhuzamosok mentén repülve keresi a
bajbajutottakat. Amennyiben a keresési zóna viszonylag nagy, akkor a helikopter
egyre szûkülô köröket repülve keresi meg a célterületet. Vizuális keresés
esetén a pilóta balra és elôre, a másodpilóta elôre és jobbra, a fedélzeti
technikus pedig elôre figyel.
|