ROMÁN LÉGIERÔ
( 1995. )
A Nicolae Ceausescu nevével fémjelzett idôszak jelentôs változtatásokat
hozott a Román Légierôben. Egyrészt drasztikusan csökkent a pilóták éves
repülési ideje ami sokáig évi 20-25 órás szinten állt, másrészt sokszor
kényszerítette földre a gépeket az üzemanyaghiány. Vannak azomban pozitív
hatásai is ennek az idôszaknak. Bár Románia tagja volt a Varsói Szerzôdésnek,
mégis önálló repülôipart tudott kialakítani, így vadászbombázó repülôgépeit és
helikoptereit teljes mértékben maga gyártja/gyártotta. Szintén a Ceausescu
politikának köszönhetô a Kínától beszerzett Il-28 R felderítôgépek jelenléte.
A Román Légierô helyzete
A románaiai változások után az pilóták helyzete jelentôsen javult. A hosszú
évekig állandósult éves 20-25 órás repülôidôt jelentôsen megnövelték és nagy
hangsúly fektetnek a minôségi pilótaképzésre.
Jelenleg rendszerben tartott típusok
- vadászrepülôgépek
- 1 század MiG-29 A/UB
- 3 század MiG-23 MF/UB
- 9 század ( kb 150 ) MiG-21 MF/PF/PM/UM
- bombázó/felderítô repülôgépek
- 1 század MiG-21 RF
- 1 század Hong-5 R ( Il-28 R )
- 2 század Iar-93
- gyakorló repülôgépek
- 2 század Iar-99
- 2 század ( 35 ) L-29
- 2 század ( 34 ) L-39 ZA
- helikopterek
- Iar-330 ( Puma licence )
- Iar-316 ( Alouette III licence )
A Román Légierô repülôegységei
47. Vadászbombázó Ezred - Craiova
Az ezred kötelékébe 2 századnyi Iar-93 ( a Jaguar román megfelelôje ) és két
századnyi Iar-99 ( új román kiképzôgép ) tartozik.
Jelenlegi típus
- 1 század MiG-21
- 2 század Iar-93
- 2 század Iar-99
57. Vadászrepülô Ezred - Constanta
Az 57. vadászezred a Román Légierô élcsapata és a Constsntához közeli Mihail
Kogalniceanu légibázison állomásozik. Ôket a régi idôkben a Törökország felôl
várható támadás magállítására készítették fel. Ez az ezred volt mindig az
elsô, amely az új típusokat megkapta. Máig is ez az egyetlen román
repülôezred, melynek állományában MiG-29-es üzemel. Az ezredet egy
MiG-29-esekkel és két MiG-23-asokkal repülô század építi fel.
Jelenlegi típus
- 1 század MiG-29 A/UB
- 2 század MiG-23 MF/UB
93. Vadászrepülô Ezred - Temesvár
A Temesvár közelében lévô 93. vadászezred állományát egy MiG-23-as és két
MiG-21-es század alkotja. Egyedül itt találhatók a Román Légierôben
megerôsített betonfedezékek, de mivel ebbôl kevés van, csak a MiG-23-asoknak
adnak helyet, a többi gép a szabad ég alatt parkol. Érdekessége ennek az
ezrednek, hogy itt található az egyetlen MiG-21 RF-ekkel felszerelt felderítô
század.
Jelenlegi típusok
- 1 század MiG-23 MF/UB
- 1 század MiG-21 MF/UM
- 1 század MiG-21 RF
Bacau-i Repülô Ezred
Bacauban 3 századnyi MiG-21-es állomásozik. Ezek közül egy a típusátképzô
század, míg a másik két század MiG-21 PF és MiG-21 PFM-ekkel repül.
Jelenlegi típusok
- 1 század MiG-21 UM
- 1 század MiG-21 PF/UM
- 1 század MiG-21 PM/UM
Borceai-i Repülô Ezred
Borceában két századnyi MiG-21-es és egy századnyi Hong-5 R állomásozik. A
Hong-5R a szovjet Il-28 R felderítô kínai változata, melyet Romániai Kínától
kapott a jelentôs együttmûködésért még a Ceusescu idôkben. A MiG-21 RF-ek
mellett ez a másik felderítô százada a Román Légierônek.
Jelenlegi típusok
- 1 század Hong-5 R
- 2 század MiG-21
Cluj Luni-i Repülô Ezred
Az orszég ÉK-i részén települt repülôezred MiG-21-eseket üzemeltet.
Jelenlegi típusok
Román Katonai Repülôakadémia - Boboc
1991-ben egy helyre vonták össze a Román Légierô kiképzôgépeit a Román Légierô
Akadémiáján. Ide kerültek az L-29-esek és L-39-esek.
Jelemnlegi típusok
- 2 század ( 35 ) L-29
- 2 század ( 35 ) L-39 ZA
Veszteségek
A Román Légirô vezteségei 1994. január-október között
január 6. | Iar-330 | 6 halott, 1 sérült |
március 1. | MiG-29 | 1 halott |
március 10. | MiG-23 UB | 2 fô katapultált |
május 24. | MiG-21 | 1 halott |
június 29. | MiG-21 | 1 fô katapultált |
augusztus 9. | MiG-23 MF | 1 fô katapultált |
szeptember 29. | MiG-21 | 1 fô katapultált |
október 14. | MiG-21 | 1 halott |
Pilótaképzés
A román katonai pilótákat a Román Katonai Repülôakadémián képezik, melynek
települési helye Boboc.
A felvételt nyert növendékek az akadémiára kerülés elôtt egy 40-50 órás
kiképzést kapnak légcsavaros repülôgépen, melynek helye Focsani.
Az akadémiára kerülve a hallgatók az elsô évben az elméleti alapozással
foglalkoznak. A második évben megkezdôdik a gyakorlati repülôképzés elôször
csak az egyszerûbb, majd egyre komolyabb és bonyolultabb gépekkel. Ekkor még
a növendékek légiirányító, vagy meteorológiai, esetleg törzs tiszti pályára is
kerülhetnek. A hármadik évben dôl el, hogy kibôl lesz vadász, vadászbombázó,
helikopter, vagy szállítópilóta. Ezek után már mindenki a saját feladatának
megfelelô típusokra kap kiképzést. A negyedik év elvégzése után a pilóták
kikerülnek a harci alakulatokhoz, ahol elfoglalják állomáshelyüket és
átképzést kapnak az egység által üzemeltetett konkrét típusra.
Évente mintegy 70 új pilóta kerül ki az akadémia falai közül. Ezek a pilóták
az orosz mellett angol nyelvtudással is rendelkeznek.
Típusváltás
Románia beszállt az Izrael által vezetett MiG-21-es modernizációs programba.
1999-ig Románia 100 db MiG-21 MF-ének átalakítását tervezi a Craiova-ban
felszerelt gyárban és részt vesz a többi országok számára átalakított
MiG-21-esek készítésében.
A MiG-21-esek kokrszerûsítése mellett Románia, hasonlóan más volt Varsói
Szerzôdés tagállamhoz, egy új, korszerû, többfeladatú repülôgéptípus
rendszeresítését tervezi légierejében. Gyakorlatilag itt is a a francia
Mirage-2000, a svéd JAS-39 Gripen és az amerikai F-16 típusok versenyeznek a
román légierô kegyeiért. Meg kell azonban jegyezni, hogy a Mirage-2000-es
típus nagyobb elônyt élvez társaival szemben, hiszen régi és sikeres
együttmûködés köti a román repülôgépgyártókat Franciaországhoz.
1995. júniusában Románia mintegy 1 milliárd dolláros szerzôdést kötött az
amerikai Bell Helicopter Textron céggel. Ennek értelmében a romániai Brassóban
1999-tôl beindul az UH-1 F harci helikopter gyártása és mintegy 96 db-ot
gyártanak belôle.
|