Jak-52



A Jak-52-es román gyártmányú kétüléses propelleres oktatórepülôgép, amely pilóták alapkiképzésére szolgál.


Történet

A Jak-52-est abból a Jak-50-es mûrepülôgépbôl fejlesztették ki, amellyel az 1976-os Mûrepülô Világbajnokságon a férfiaknál az elsô két helyezést, míg nôknél az elsô öt helyezést szerezték meg.

A típus kifejlesztését a volt Szovjetunióban végezték, majd a sorozatgyártást a romániai Bacauba tették át. Az elsô példányok 1979-ben készültek el és azóta több mint 500 db került a volt Varsói Szerzôdés tagállamainak légierôihez.


Jellemzôk

A Jak-50-es együléses kialakítású volt, de az oktató célra készült Jak-52-es már egymás mögötti ( tandem ) ülésekkel készült. Jelentôs különbség a két gép között a futómûkialakítás is. Míg a Jak-50-es a sportgépekre jellemzô hátsó farokkerekes megoldással készült, addig a Jak-52-es már a vadászgépekre is jellemzô tricikli elrendezésben készült. Ez azt jelenti, hogy a törzs alatt a szárnyaknál található a két fôfutómû, míg az orr rész alatt az orrfutó. Repülés közben a futómûvek nem húzhatók be teljesen a törzsbe, hanem csak felhajthatók. Ez a megoldás a kényszerleszállásoknál, a hasraszállásoknál segíthet abban, hogy a gép ne törjön össze. Jak-52-esen az orrfutó hátrafelé, míg a fôfutók elôre hajthatók be.

Hossz 7.45 m
Fesztáv 9.3 m
Max. felszállótömeg 1290 kg
Max. sebesség 300 km/h ( 500 m )
Hatótávolság 550 km
Hajtómû típusa 1 Vegyenyejev M-14 P csillagmotor
teljesítménye 268 kW/365 LE


Alkalmazók, üzemeltetés

A Jak-52 a volt Varsói Szerzôdés tagállamainak légxsavaros kiképzôgépe, így nagy számba került ezekbe az országokba. Oroszország különösen sokat üzemeltet ebbôl a típusból.


Magyarország

A Jak-52-eseket Magyarország Romániától vásárolta 1993-ban. A 12 gép 1993. márciusában érkezett Magyarországra 1993. áprilisától állnak hadrendben.

A gépek festése igen furcsa. A törzs és a szárnyak alsó része kék színû, míg a felsô felületek sárga alapszínûek, amelyet zöld és barna foltok tarkítanak. A gépek szárnyvégei és a vízszintes vezérsíkok végei narancssárga színûek, amelyek a kiképzôgépek sajátosságai. A 01-tôl 12-ig történô számozás a gépek orr részének két oldalán található pirossal. A felségjelzés a függôleges vezérsík két oldalán és a szárnyak alsó és felsô felületein található.

A repülôtiszti fôiskola 12 db Jak-52-essel rendelkezik, melyekkel baleset még nem történt.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította S traub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.