Jak-52
A Jak-52-es román gyártmányú kétüléses propelleres oktatórepülôgép, amely
pilóták alapkiképzésére szolgál.
Történet
A Jak-52-est abból a Jak-50-es mûrepülôgépbôl fejlesztették ki, amellyel az
1976-os Mûrepülô Világbajnokságon a férfiaknál az elsô két helyezést, míg
nôknél az elsô öt helyezést szerezték meg.
A típus kifejlesztését a volt Szovjetunióban végezték, majd a sorozatgyártást
a romániai Bacauba tették át. Az elsô példányok 1979-ben készültek el és
azóta több mint 500 db került a volt Varsói Szerzôdés tagállamainak
légierôihez.
Jellemzôk
A Jak-50-es együléses kialakítású volt, de az oktató célra készült Jak-52-es
már egymás mögötti ( tandem ) ülésekkel készült. Jelentôs különbség a két gép
között a futómûkialakítás is. Míg a Jak-50-es a sportgépekre jellemzô hátsó
farokkerekes megoldással készült, addig a Jak-52-es már a vadászgépekre is
jellemzô tricikli elrendezésben készült. Ez azt jelenti, hogy a törzs alatt
a szárnyaknál található a két fôfutómû, míg az orr rész alatt az orrfutó.
Repülés közben a futómûvek nem húzhatók be teljesen a törzsbe, hanem csak
felhajthatók. Ez a megoldás a kényszerleszállásoknál, a hasraszállásoknál
segíthet abban, hogy a gép ne törjön össze. Jak-52-esen az orrfutó hátrafelé,
míg a fôfutók elôre hajthatók be.
Hossz |
7.45 m |
Fesztáv |
9.3 m |
Max. felszállótömeg |
1290 kg |
Max. sebesség |
300 km/h ( 500 m ) |
Hatótávolság |
550 km |
Hajtómû |
típusa |
1 Vegyenyejev M-14 P csillagmotor |
teljesítménye |
268 kW/365 LE |
Alkalmazók, üzemeltetés
A Jak-52 a volt Varsói Szerzôdés tagállamainak légxsavaros kiképzôgépe, így
nagy számba került ezekbe az országokba. Oroszország különösen sokat üzemeltet
ebbôl a típusból.
Magyarország
A Jak-52-eseket Magyarország Romániától vásárolta 1993-ban. A 12 gép 1993.
márciusában érkezett Magyarországra 1993. áprilisától állnak hadrendben.
A gépek festése igen furcsa. A törzs és a szárnyak alsó része kék színû, míg
a felsô felületek sárga alapszínûek, amelyet zöld és barna foltok
tarkítanak. A gépek szárnyvégei és a vízszintes vezérsíkok végei narancssárga
színûek, amelyek a kiképzôgépek sajátosságai. A 01-tôl 12-ig történô számozás
a gépek orr részének két oldalán található pirossal. A felségjelzés a
függôleges vezérsík két oldalán és a szárnyak alsó és felsô felületein
található.
A repülôtiszti fôiskola 12 db Jak-52-essel rendelkezik, melyekkel baleset
még nem történt.
|