Polikarpov I-16
I-16 1, 4, 5, 10, 17, 18, 24 SPB és UTI
altípusok
Gyártó: Nyikolaj N. Polikarpov
tervezôirodája
Típus: Együléses
vadászrepülôgép (kivéve az SPB zuhanóbombázót és a kétüléses
UTI kiképzôt)
Motor: (1) egy db 480 LE-s M-22
(átalakított Bristol Jupiter) 9 hengeres
csillagmotor; (4) 725 LE-s M-25A (átalakított Wright Cyclone) hasonló
kivitelben; (5, 10, 17) 775 LE-s M-25B; (18 és 24) 1000 LE-s Svetrszov M-26R
(az M-15-bôl származtatva)
Méretek: Fesztávolság 29
láb
6 1/2 inch (9,00 m); hosszúság (17-ig) 19 láb 11
inch (6,075 m); (18, 24 és UTI) 20 láb 1 1/4 inch (6,125 m); magasság (17-ig)
8 láb 1 1/4 inch (2,45 m); (18, 24) 8 láb 5 inch (2,56 m)
Tömeg: Üresen (1) 2200 font (998 kg);
(4, 5, 10) 2791 font (1266 kg); (18)
3110 font (1410 kg); (24) 3285 font (1490 kg); feltöltve (1) 2965 font
(1345 kg); (4) 3135 font (1422 kg); (5) 3660 font (1660 kg); (10) 3782 font
(1715 kg); (17) 3990 font (1810 kg); (18) 4034 font (1830 kg); (24) 4215 font
(1912 kg) (24 túlterhelve 4546 font, 2062 kg)
Teljesítmény: Maximális
sebesség (1) 224 mf/h (360 km/h); (4-18) 280-288 mf/h
(450-465 km/h); (24) 326 mf/h (525 km/h); kezdeti emelkedôképesség (4-24)
2790 láb (850 m)/perc; szolgálati csúcsmagasság (tipikusan) 29500 láb (9000 m);
hatótávolság (1-18) 500 mf (800 km); (24) 248 mf (400 km), (kétgallonos
ledobható póttartállyal 435 mf, 700 km)
Fegyverzet: (1, 4, 5) két db, 7,62 mm-es
ShKAS géppuska a szárnyakban; (10)
kettô ShKAS a szárnyakban, kettô a törzs felsô borításában; (17) két db ShKAS
a törzs tetején, két, 20 mm-es ShVAK gépágyú a szárnyakban; (18) mint a 10-es
vagy a 17-es altípusnál; (24) mint a 17-es altípusnál; SPB különbözô gépágyúk,
valamint külsô 220 font (100 kg)-os bombateher. Sok változatot késôbb
felszereltek két db, RS-82 rakéta számára szárny alatti függesztôpontokkal.
Történet: Elsô
repülés
(I-16-1) 1933. december 31.; gyártás (1) 1934 ôszén;
(4) 1935 ôszén; utolsó szállítás (24) valószínûleg 1942 elején
Alkalmazók: Kína,
Szovjetúnió, Spanyolország (köztársaságiak)
Kifejlesztés: Az Egyesült llamok
versenyzôi véleményének hatására a TsKB-12,
vagy I-16 rendkívül rövid és egyszerû, kicsi vadászrepülôgép lett, amelyet -
talán 'házi gyártmányú' megjelenése miatt - a nyugat szinte teljesen mellôzött.
E vadászrepülôgép - falécekbôl összeenyvezett törzsével és fém/szövet
szárnyával - szabadonhordó egyszárnyú gép volt, behúzható futóval és
változtatható emelkedôjû légcsavarral, a típus elsô tömeggyártású darabja 60-75
mf/h-val gyorsabb volt a korabeli vadászrepülôgépeknél. Amikor 475 db-ot
szállítottak a spanyol köztársaságiaknak, a gép megbízhatósága bebizonyosodott:
1800 lôszer/perc gépágyúnként-, jó manôverezôképessége és gyors emelkedése,
illetve zuhanása meglepte ellenfeleit, akik 'Rata' (patkány)-nak nevezték el.
Néhány elavult 10-es altípus használatban maradt Spanyolországban egészen
1952-ig. Altípusok százai harcoltak a japán repülôgépek ellen Kína és Mandzsúria
fölött, ahol sok I-16 típusra felszerelték az új RS-82 rakétát. Az utolsó,
jóval erôteljesebb vátozatokat sokkal nagyobb mennyiségben gyártották az
összes többinél, közülük 30 db, kétüléses nyitott fülkéjû UTI kiképzôgép volt
(néhány változatnál merev futójú). A teljes legyártott mennyiséget 7000 db-ra
becsülik, amelybôl mintegy 4000 db látott el harci szolgálatot a német támadók
ellen 1941-1943 között. Hôsiesen harcolt a késôbbi tervezésû repülôgépek ellen,
és gyakran alkalmazták megtervezett csapásmérô támadásokra. A zömök I-16 típus
kerekein vagy sítalpain üzemi idejénél jóval tovább is mûködött, és mindmáig a
történelem egyik jelentôs harci repülôgépeként ismerik.
- Forrás:
- Bill Gunston: A Második
Világháború
Repülôgépei
|