Iljusin IL-4
TsKB-26, TsKB-30, DB-3, DB-3F (Il-4)
Gyártó: Szergej Iljusin
tervezôintézete, Szovjetunió
Típus: Négyüléses
bombázó és torpedóhordozó
Motorok: Végsô szabvány,
két db 1100 LE-s M-88B, 14 hengeres, kétsoros
csillagmotor
Méretek: Fesztávolság 70
láb
4 1/4 inch (21,44 m); hosszúság 48 láb 6 1/2 inch
(14,8 m); magasság kb. 13 láb 9 inch (4,2 m)
Tömeg: Kb. 13230 font (6000 kg);
feltöltve 22046 font (10000 kg)
Teljesítmény: Maximális
sebesség 255 mf/h (410 km/h); kezdeti emelkedôképesség
886 láb (270 m)/perc; szolgálati csúcsmagasság 32808 láb (10000 m); hatótávolság
2205 font bombateherrel 1616 mf (2600 km)
Fegyverzet: Három, kézi
irányzású géppuska az orr-részben, a felsô toronyban és
a periszkópos alsó állásban, eredetileg mindegyik 7,62 mm-es ShKAS, 1942-tôl
mindegyik 12,7 mm-es BS; belsô bombakamra 10 db 220 font (100 kg)-os bombához
vagy azonos (vagy rövid hatótávolságra, kiegészítés) tartók három 1102 font
(500 kg)-os vagy egy db 2072 font (940 kg)-os torpedóhoz, vagy 2205 font
(1000 kg)-os bombázóhoz, mindegyik a törzs alján
Történet: Elsô
repülés
(TsKB-26) 1935; (sorozatgyártású DB-3) 1937; (DB-35)
1939; utolsó szállítás 1944
Alkalmazó: Szovjetunió (DA, VMF)
Kifejlesztés: Bár az olyan nyugati
bombázóknál, mont a B-17 és Lancester,
kevésbé ismert gép, ennek ellenére a IL-4 a második világháború nagy bombázóinak
egyikeként óriási számban teljesített szolgálatot, minden szerepben, a közvetlen
támogatástól Berlin hadászati bombázásáig és kis magasságú torpedótámadásokig.
Eredetileg a tervezôiroda TsKB-26 elnevezése alapján lett ismert (a nyugati
jelentésekben gyakran CKB-26 elnevezéssel szerepelt), hivatalos elnevezése DB-3
volt (a DB jelentése nagy hatótávolságú bombázó), és 1937 elején került
gyártásba. Két db 756 LE-s M-85 motor hajtotta, amelyet hamarosan 960 LE-s
M-86 motorokkal cseréltek le. A Hampden osztályába tartozott, kitûnô
sebességgel, hatótávolsággal, teherrel és jó manôverezôképességgel, de gyenge
védôfegyverzettel (amely soha nem változott, eltekintve a három géppuska
ûrméretének növekedésétôl). 1939-ben, amikor 1528 db-ot szállítottak le, a
termelést átállították a DB-3F típusra, amelyen a tompa mellsô lövésztornyot
csúcsos orr-résszel váltották fel. 1940-ben, több mint 2000 db leszállítás után
az elnevezést IL-4-re változtatták, összhangban az új elôírással, amelynek
alapján a repülôgépeket a tervezôikrôl nevezték el (ebben az esetben Szergej
Iljusinról). A német invázió után anyaghiány miatt majdnem leállították a
termelést, de 1942-re a szibériai új vállalatok nagyszámú IL-4 repülôgépet
gyártottak, új, áttervezett, faszerkezetû sárkánnyal. Több mint 6800 db-ot
szállítottak le, amíg 1944-ben a gyártást leállították. Az IL-4 repülôgépek
sokszor bombázták Berlint, elsô alkalommal 1941. augusztus 8-án a VVS-VMF
(szovjet haditengerészet) IL-4 repülôgépei. 1943-ra a felderítés és a vitorlások
vontatása további feladata lett e repülôgépeknek.
- Forrás:
- Bill Gunston: A Második
Világháború
Repülôgépei
|