Jakovlev Jak-3
Jak-1M és -3
Gyártó: A. S. Jakovlev
tervezôirodája
Típus: Együléses
vadászrepülôgép
Motor: (-1M) egy 1260 LE-s Klimov VK-105PF, 12
hengeres, folyadékhûtésû
V-motor; (-3) 1225 LE-s VK-105PF-2; (utolsó sorozatok) 1650 LE-s VK-107A
Méretek: Fesztávolság 30
láb
2 1/4 inch (9,20 m); hosszúság 27 láb 10 1/4 inch
(8,50 m); magasság 7 láb 10 inch (2,39 m)
Tömeg: Üresen (VK-105) 4960 font (2250
kg); maximális feltöltéssel 5864 font
(2660 kg)
Teljesítmény: Maximális
sebesség (VK-105) 404 mf/h (650 km/h); (VK-107) 447 mf/h
(720 km/h); kezdeti emelkedôképesség (105) 4265 láb (1300 m)/perc; (107) 5250
láb (1600 m)/perc; szolgálati csúcsmagasság (105) 35450 láb (10800 m);
hatótávolság (105) 506 mf (815 km)
Fegyverzet: Egy db 20 mm-es ShVAK 120
lôszerrel és két db, 12,7 mm-es BS
250-250 lôszerrel
Történet: Elsô
repülés
(-1M) 1942; (-3) 1943 tavasza; szolgálatba állítás (-3)
1943. július; (-3 VK-107 hajtómûvel) 1944. január
Alkalmazók: Cseh, francia és lengyel
alegységek és a Szovjetúnió
Kifejlesztés: Jakovlev már
1941-ben is azon dolgozott, hogy a lehetô legnagyobb
teljesítményt tudja kicsikarni az alapnak tekintett Jak-2 tervébôl. Nem látszott
más megoldás, csak a sárkányszerkezet lerövidítése, a tömeg és az ellenállás
lecsökkentése. A Jak-1M típusban a szárnyméretek csökkentek, az olajhûtôt
felváltotta a szárnytövekbe helyezett két, kicsi hûtô, a törzs hátsó részét
lerövidítették és egyszerû, világos kilátást nyújtó fülketetôt szereltek fel,
áttervezték a hûtôt, a levegôbevezetô csövét és más apróbb változtatásokat
végeztek. Az eredmény a közelharcban a -1 és a -9 családnál sokkal félelmetesebb
vadászrepülôgép lett. A gyártás során a -3 típust tovább finomították vastag
rétegû, szilárd ellenállású viasz felkenésével. Az új vadászrepülôgéppel a
kurszki csatában 1943 nyarán ismerkedhettek meg a Luftwaffe gépei. 1944-ben
a Keleti Fronton állomásozó Luftwaffe alegységek részére általános utasítást
adtak ki, hogy 'kerüljék el 5000 m alatt a közelharcot minden olyan Jakovlev
vadászrepülôgéppel amelynek orr-része alatt nincs olajhûtô !'. Jól érzékelteti,
hogy mire képes a Jak-3, ha bátran vezetik - fegyverzete ellenére, ami a német
vadászrepülôgépekével összehasonlítva egyszerû volt -,az 1944. július 14-én
történt esemény, ahol 18 db Jak-3 harcolt 30 db Luftwaffe vadászrepülôgéppel
és egyetlen gép elvesztése árán 15 gépet megsemmisített. A felajánlott szovjet,
brit vagy amerikai vadászrepülôgéppel szemben a Normandia-Nyeman Csoport a Jak-9
gépeit Jak-3 típusra cserélte, és 273 légi gyôzelmébôl az utolsó 99 gyôzelmet
ezzel a géppel érte el. Bár a Jak-3-ra az erôsebb VK-107 motort szerelték be,
elnevezését nem változtatták meg. A próbarepülések után, 1944 elején a szovjet
minôsítô központ úgy értékelte, hogy a 107-es motorral szerelt repülôgép 60-70
mf/h teljesítménnyel gyorsabb akár a Bf 109G vagy a Fw 190 típusoknál, ám az
új motorral ellátott gép túl késôn született ahhoz, hogy a második
világháborúban harcba lépjen. Mint az a Jak-1 és -9 esetében is történt,
számtalan kisérleti módosítást végeztek a Jak-3 típuson. A legismertebb változat
1945 elején a vegyes meghajtású Jak-3 ZhRD volt, amely végül 485 mf/h (780 km/h)
sebességet ért el VK-105 motorral és folyadék hajtóanyagú rakétával. Sokkal
radikálisabb átalakítás volt a Jak-7VRD, két nagy torlósugárhajtómûvel a
szárnyai alatt. A Jak-1, -3, -7 és -9 típus teljes legyártott mennyisége 37000
db. Ezek a vadászrepülôgépek talán kisebbek és egyszerûbbek voltak, mint a
második világháború többi gépei, de kitûnôen szolgálták a Szovjetúniót a nagy
ínség óráiban. Megóvták értékes anyagukat, a lehetetlen repülôtéri és
karbantartási állapotok közepette mindig üzemkészek voltak, és felülmúlták
ellenségeik teljesítményeit.
- Forrás:
- Bill Gunston: A Második
Világháború
Repülôgépei
|