Jakovlev Jak-9
Jak-9, -9D, -9T, -9U és -9P



Gyártó: A. S. Jakovlev tervezôirodája
Típus: Együléses vadászrepülôgép (néhány vadászbombázó)
Motor: (-9, D és T) egy 1260 LE-s Klimov VK-105PF 12 hengeres, folyadékhûtésû V-motor; (U, P) egy 1650 LE-s VK-107A
Méretek: Fesztávolság 32 láb 9 3/4 inch (10 m); hosszúság (-9 D, T) 28 láb 1/2 inch (8,54 m); (U, P) 28 láb 6 1/2 inch (8,70 m); magasság 8 láb (2,44 m)
Tömeg: Üresen (T) 6063 font (2750 kg); (U) 5100 font (2313 kg); maximális feltöltéssel (T) 7055 font (3200 kg); (U) 6988 font (3170 kg)
Teljesítmény: Maximális sebesség (9) 373 mf/h (600 km/h); (D) 359 mf/h (573 km/h); (T) 367 mf/h (590 km/h); (U) 435 mf/h (700 km/h); (P) 416 mf/h (670 km/h); kezdeti emelkedôképesség (9, D, T) 3795 láb (1150 m)/perc; (U, P) 4920 láb (1500 m)/perc; szolgálati csúcsmagasság (mindegyiké) kb. 34500 láb (10500 m); hatótávolság (a legtöbbnek) 520-550 mf (840-890 km); (D) 840 mf (1350 km); (DD) 1367 mf (2200 km)
Fegyverzet: (A legtöbbnek) egy 20 mm-es ShVAK 100 lôszerrel és két db 12,7 mm-es BS, 250-250 lôszerrel, plusz két db, 220 font (100 kg)-os bomba; (B) belsô kamra 880 font (400 kg) bombatehernek; (T) a légcsavaragyon keresztül tüzelô 37 mm-es NS-P37 gépágyú, 32 lôszerrel; (K) 45 mm-es gépágyú; néhány repülôgépen a légcsavaragyon keresztül tüzelô 12,7 mm-es BS
Történet: Elsô repülés (7DI) 1942. június; (9M) 1942. augusztus; (D, T) valószínûleg 1943 végén; (U) 1944. január; (P) 1945. augusztus; utolsó szállítás (P) kb. 1946
Alkalmazók: (A háborúban) Franciaország, Lengyelország, Szovjetúnió

Kifejlesztés: A Jak-7DI típuson vezették be a könnyû ötvözetû szárnyfôtartókat, majd beépítették a Jak-9 típusba, amely a II-2 mellett a legnagyobb mennyiségben gyártott szovjet repülôgép. A Bf-109G típusnál (amellyel Sztálingrád felett találkoztak 1942 végén) gyorsabban és magasabbra repülô -9 jelzésû gépet kifejlesztették -9T harckocsiromboló, -9B bombázó, -9D nagy hatótávolságú és -9DD igen nagy hatótávolságú repülôgéppé. A DD kísérte az USA nehézbombázóit, és egy csoport Ukrajnából a dél-olaszországi Bariba repült, a jugoszláv partizánok megsegítésére. Különbözô elsô generációs -9 típusokat alkalmaztak a híres Szabad Franciaország Normandia-Nyeman Csoportnál és a szabad lengyel repülôszázadoknál. Nagy teljesítménynövekedést jelentett a teljes átállás a feszített burkolatra és a VK-107 motorokra a -9U típusnál, amely 1944 második felében lépett szolgálatba és lekörözte a 109 és 190 típusokat. Az U típus sima motorborításáról és a szárnytôbe helyezett olajhûtôkrôl ismerhetô fel; a háború utáni -9P - amely Koreában szolgált - típuson egy lôrés található az áttetszô borító alatt, a törzs hátsó részében.

Forrás:
Bill Gunston: A Második Világháború Repülôgépei
Összeállította és HTML-re fordította Kormos Péter

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.