PZL P.11
P.11a, 11b es 11c
Gyártó: Paustwowe Zahlady totnicze,
Lengyelország
Típus: Együléses
vadászrepülôgép
Motor: Egy Bristol tervezésû, 9 hengeres
csillagmotor; (11a) 500 LE-s Skoda Mercury IVS2;
(11b) 595 LE-s IAR Gnome-Rhone K9 (Jupiter); (11c) 645 LE-s PZL
Mercury VIS2
Méretek: fesztávolság 35
láb
2 inch (10,72m); hosszúság 24 lab 9 inch
vagy 24 láb 9 1/2 inch (7,55m) magasság : 9 láb 4 inch (2,85m)
Tömeg: üresen (11c) 2524 font (1145 kg);
feltöltve 3960 font (1795 kg)
Teljesítmény: Maximális
sebesség (11c) 245 mf/h (390 km/h); kezdeti
emelkedô sebesség: 2625
láb (800m)/perc; szolgálati csúcsmagasság 36090 láb (11000 m)
hatótávolság (utazás harc
nélkül) 503 mf (810 km)
Fegyverzet: (11a) 2 db 7,7 mm-es (0,303 inch)
Browning, mindegyik 700 lôszerrel, a törzs
oldalában; (11c) 2 db 7,7 mm-es KM Wz 33 géppuska, mindegyik
500 lôszerrel a törzs oldában,
és további kettô 300-300 lôszerrel a szárnyakban, a támasztógerenda
metszéspontjában;
lehetôség 2 db 27 font (12,25 kg)-os bomba elhelyezésére
Történet: Elsô repülés
(P.11/I) 1931 augusztus; (gyartas P.11a) 1933 junius
Alkalmazó: Bulgária (P.24),
Görögország (P.24), Lengyelország
(P.11c), Románia (P.11b, P.24)
Kifejlesztés: Miután 1928-ban
megszerezte munkatársként Zygmund
Pulaskit, a fiatal kitûnô
tervezôt a lengyel PZL (Nemzeti Repülôgépüzem) elhatározta egy
kiemelkedô minôségû, egyszárnyú vadászrepülôgép megépítését.
Valamennyi korábban gyártott modellben a lengyel
gyártmányú Jupiter motorokat használták és nagy mennyiségû P.7a
vadászrepülôgép képezte
a lengyel légierô gerincét. A természetes utód a P.11 volt, azonban
amikor a prototípus készen
állt a repülesre, Pulaski repülôszerencsétlenség következtében
meghalt. Helyette W.Yakimink
vette át (késôbb a D. H. Kanada és a SNCASE tervezôje lett). Az elsô
P.11 motorja Gnome-
Rhone Jupiter típusú volt, míg a következô prototípusokra ugyanazon
forrásból származó
Mistral és Mercury motorokat szerelték. A hosszúra nyúlt
kisérletezési idôszak után a P.11 típust
lengyel gyártmányú Mercury IVS motorral gyártották. A pilota
kilátásának javítása érdekében
1934-ben átalakították a géptörzset, lejjebb helyezve a motort és
magasabbra ültetve a pilótát
(11c). Uj farokrészt és módosított szárnyakat is bemutattak, és
lehetôséget teremtettek a szárnyakba
két löveg és rádió elhelyezésére, de ezek végül nem voltak alkalmasak
a beépítésre.
A P-11A változat, amelybôl 25 db készült, 500 LE-s Mercury
VI-S22 motorral repült,
sorozatgyártása 1933-ban, csapatszolgálata 1934-ben
kezdôdött. A lengyel légierô számára a legfontosabb
változat a P-11C volt, amelybôl 1937-ig 175 db-ot
építettek. A P-11A és -11C változatok tették ki a lengyel
légierô legnagyobb részét 1939 szeptemberében. A P-11B egy
Romániának Gnome-Rhone K.9 motorral
készített 50 darabos exportsorozat volt, amelyet késôbb
kisebb számban Romániában is gyártottak IAR P.11.f
néven, licenc
alapján. A P-24 tulajdonképpen egy 770 LE-s Gnome-Rhone
14K motorral felszerelt P-11 sárkányszerkezet
volt, prototípusa 1933-ban repült elôször. Külsejében a
legnagyobb különbség a burkolt futómű volt. A P-24-et
a lengyel légierô nem rendszeresítette, különféle balkáni
országokba szállítottak, ill. azokban licenc alapján
gyártották. Ezek: Törökország (40 db P-24C és licenc
alapján való gyártás), Románia (6 db P-24E és licenc
alapján való gyártás), Görögország (36 db P-24F és G),
valamint Bulgária (24 db P-24G) voltak. voltak.
Sok további fejlesztést terveztek, de a
Lengyelországot védô vadászrepülôgépek
fô erejét 1939. szeptemberben 12. századba szervezett P.11c típus
képezte, amelyek legtöbbjében
csak két löveg volt, és a kaotikus viszonyok közepette riasztórendszer
nélkül tevékenykedtek.
Midemellett 114 db saját gépük elvesztése árán megsemmisítettek 126
db Luftvaffe-repülôgépet.
PZL utolsó vadászrepülôgép-típusa a P.24 család volt, amelynek
számos változatát teljes egészében
exportra kászítették. A legtöbbjüknek 970 LE-s Gnome Rhone 14N
motorja,
2 gépágyúja és 2 géppuskája volt.
- Forrás:
- Kenneth Munson: A II. Világháború
Repülôgépei
A hadviselô felek valamennyi
repülôgépe
- Bill Gunston: A Második
Világháború
Repülôgépei
|