PZL P.23 és 43 Karas(Ponty)
P.23A és B. P.43A és B
Gyárto: Panstwowe Zakladny Lotnicze
Lengyelország
Típus: Háromüléses
felderítô bombázó
repülôgép
Motor: (P.23A)egy ab, 580 LE-s PZL (Bristol
licenc)Pegasus II, 9 hengeres csillagmotor: (P.238)
680 LE-s PZL Pegasus VIII: P.43A, 930 LE-Gonome-Rhone 14
Kts,14 hengeres, ketsosors csillagmotor, (P.438) 980 LE-s G-R 14 N1
Méretek: Fesztávolság 45
láb
9 inch (13,95 m); hosszúság (23) 31 láb
9 inch (9,68 m); (43)
32 láb 10 inch, magasság 11 láb 6
inch (3,5 m)
Tömeg: Ures (23, jellemzôen) 4250 font
(1928 kg); feltöltve (23)
6918 font (3138 kg); maximális indítási feltöltéssel 7774 font (3526
kg)
Teljesítmény: Maximális
sebesség (23A) 198 mf\h (320 km\h); (238)
217 mf\h (350 km\h);
(438) 227 mf\h (365 km\h); kezdeti emelkedôképesség (jellemzôen)
985 láb (300 m)\perc; szolgálati csúcsmagasság (jellemzôen) 24600
láb (7500 m); hatótávolság bombateherrel 410 mf
(660 km) (maximális feltöltéssel 932
mf, 1500 km)
Fegyverzet: (23) egy db 7,7 mm-es Browning vagy
elôre tüzelô
KMWz 33, egy, a hátsó pilota
fülkében felállított PZL, hidraulikus rásegítéssel, és egy harmadik
hasonló felépítésû, törzs
alatti, hátsó helyzetben; külsô bombateher maximum 1543 font (700
kg) tömegig; (43) a
23-hoz hasonló, de két elôre tüzelô géppuska, oldalanként egy-egy a
motorborításban
Történet: Elsô repülés
(P.23\II) 1934. augusztus; (Karas A gyártása)
1936. junius, (P. 43A) 1937
Alkalmazók: Bulgária,
Lengyelország, Románia
Kifejlesztés: A Stanislaw Prauss-vezette
csoport által tervezett
meglehetôsen szép P.23 repülôgép adta a harcászati csapásmérô
képességét Europa egyik legnagyobb légierejének az
1930-as évek végén. A második világháború kitörésekor a lengyel
légierô 14 bombázóezredét
szerelték fel a Karas (Carp) típussal; utódja, a jóval korszerûbb Sum
akkor még nem került szolgálatba. Tervezése idején, 1931-1932-ben a
Karas kiemelkedôen korszerû gép volt, gyökeresen
új jellegzetessége a könnyûfém ötvözet/balsafa, szendvics szerkezetû,
síma borítófelület volt. A
gép nehezebb bombateher hordozására volt alkalmas, mint kortársai,
és csekély tûzereje ellenére nem voltak védelmi "vak foltjai". A
sokkal erôteljesebb P.43 típus bulgária részére gyártották, a 12 db
43A modellre szóló megrendelést 43 db B változatra vonatkozó
követte, amelyek
majd mindegyikét leszállították a második vilagháború kezdetéig.
Képzettséguk és hôsiességük
ellenére a lengyel századokat hamarosan felszálmolták, de egy
maroknyi Karas sikeresen elérte
Romániát, ahol átalakították és román személyzettel szolgálatba
állították ôket a bessarabiai
fronton, Szovjetunió lerohanása idején, 1941-ben.
- Forrás:
- Kenneth Munson: A II. Világháború
Repülôgépei
A hadviselô felek valamennyi
repülôgépe
|