PZL P.23 és 43 Karas(Ponty)
P.23A és B. P.43A és B



Gyárto: Panstwowe Zakladny Lotnicze Lengyelország
Típus: Háromüléses felderítô bombázó repülôgép
Motor: (P.23A)egy ab, 580 LE-s PZL (Bristol licenc)Pegasus II, 9 hengeres csillagmotor: (P.238) 680 LE-s PZL Pegasus VIII: P.43A, 930 LE-Gonome-Rhone 14 Kts,14 hengeres, ketsosors csillagmotor, (P.438) 980 LE-s G-R 14 N1 Méretek: Fesztávolság 45 láb 9 inch (13,95 m); hosszúság (23) 31 láb 9 inch (9,68 m); (43) 32 láb 10 inch, magasság 11 láb 6 inch (3,5 m)
Tömeg: Ures (23, jellemzôen) 4250 font (1928 kg); feltöltve (23) 6918 font (3138 kg); maximális indítási feltöltéssel 7774 font (3526 kg)
Teljesítmény: Maximális sebesség (23A) 198 mf\h (320 km\h); (238) 217 mf\h (350 km\h); (438) 227 mf\h (365 km\h); kezdeti emelkedôképesség (jellemzôen) 985 láb (300 m)\perc; szolgálati csúcsmagasság (jellemzôen) 24600 láb (7500 m); hatótávolság bombateherrel 410 mf (660 km) (maximális feltöltéssel 932 mf, 1500 km)
Fegyverzet: (23) egy db 7,7 mm-es Browning vagy elôre tüzelô KMWz 33, egy, a hátsó pilota fülkében felállított PZL, hidraulikus rásegítéssel, és egy harmadik hasonló felépítésû, törzs alatti, hátsó helyzetben; külsô bombateher maximum 1543 font (700 kg) tömegig; (43) a 23-hoz hasonló, de két elôre tüzelô géppuska, oldalanként egy-egy a motorborításban
Történet: Elsô repülés (P.23\II) 1934. augusztus; (Karas A gyártása) 1936. junius, (P. 43A) 1937
Alkalmazók: Bulgária, Lengyelország, Románia

Kifejlesztés: A Stanislaw Prauss-vezette csoport által tervezett meglehetôsen szép P.23 repülôgép adta a harcászati csapásmérô képességét Europa egyik legnagyobb légierejének az 1930-as évek végén. A második világháború kitörésekor a lengyel légierô 14 bombázóezredét szerelték fel a Karas (Carp) típussal; utódja, a jóval korszerûbb Sum akkor még nem került szolgálatba. Tervezése idején, 1931-1932-ben a Karas kiemelkedôen korszerû gép volt, gyökeresen új jellegzetessége a könnyûfém ötvözet/balsafa, szendvics szerkezetû, síma borítófelület volt. A gép nehezebb bombateher hordozására volt alkalmas, mint kortársai, és csekély tûzereje ellenére nem voltak védelmi "vak foltjai". A sokkal erôteljesebb P.43 típus bulgária részére gyártották, a 12 db 43A modellre szóló megrendelést 43 db B változatra vonatkozó követte, amelyek majd mindegyikét leszállították a második vilagháború kezdetéig. Képzettséguk és hôsiességük ellenére a lengyel századokat hamarosan felszálmolták, de egy maroknyi Karas sikeresen elérte Romániát, ahol átalakították és román személyzettel szolgálatba állították ôket a bessarabiai fronton, Szovjetunió lerohanása idején, 1941-ben.

Forrás:
Kenneth Munson: A II. Világháború Repülôgépei
A hadviselô felek valamennyi repülôgépe
Összeállította és HTML-re fordította Kormos Péter

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.