PZL P.37 Los
P.37-I Los A P.37-II Los B
(Los = jávorszarvas)



Gyártó: Panstwowe Zaklady Latnicze, Lengyelország
Típus: közepes bombázó repülôgép
Motor: két PZL gyártmányú Bristol Pegasus, 9 hengeres csillagmotor; (Los A) 875 LE-s Pegasus XIIB; (B) 925 LE-s Pegasus XX
Méretek: Fesztávolság 58 láb 8 3\4 inch (17,90 m); hosszúság 42 láb 4 inch (12,90 m); magasság 16 láb 8 inch (5,08 m)
Tömeg: Uresen 9293 font (4213 kg); feltöltve 18739 font (8500 kg); maximálisan feltöltéssel 19577 font (8880 kg)
Teljesítmény: Maximális sebesség 273 mf\h (440 km\h); szolgálati csúcsmagasság 19685 láb (6000 m); hatótávolság 3880 font (1760 kg) bombateherrel 1616 mf (2600 km)
Fegyverzet: Egyszerû kézi irányítású, 7,7 mm-s KM Wz.37 géppuskák az orr-részben, törzsvégi és alatti állásban; belsô (törzsben és szárnyban) bombakamrák, maximum 5688 font (2580 kg) bombateher részére
Történet: Elsô repülés 1936. junius; szolgálatba állítás 1938 tavasza
Alkalmazók: Lengyelország, Románia

Kifejlesztés: A Jerzy Dabrowski vezetése alatt álló csoport által 1934- ben tervezett egyébként kiváló hatékonyságú bombázót a szarazföldi csapatok kíméletlenül bírálták. Mindemellett a háború kitörésekor négy repülôszázad - mindegyik kilenc Los B géppel felszerelve - állt a bombázódandár szolgálatába, és rendkívüli hatékonysággal üzemeltek, amíg tudtak. Mintegy 100 db-ot szállítottak le, s ezen felül még egy tucat gépet tettek harckésszé a lengyelországi harcok idején. Kb. 40 db Los AB végül Romániába menekült. Ezeket 1941-ben a Szovjetunió ellen alkalmazták, néhány közûlük célvontatóként állt szolgálatban az 1950-es évek végéig. 1938-ra a Los teljesítménye nagy nemzetközi érdeklôdést váltott ki, békeidôben a PZL-üzemet elárasztották volna az exportszerzôdések.

Forrás:
Kenneth Munson: A II. Világháború Repülôgépei
A hadviselô felek valamennyi repülôgépe
Összeállította és HTML-re fordította Kormos Péter

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.