PZL P.37 Los
P.37-I Los A P.37-II Los B
(Los = jávorszarvas)
Gyártó: Panstwowe Zaklady Latnicze,
Lengyelország
Típus: közepes bombázó
repülôgép
Motor: két PZL
gyártmányú
Bristol Pegasus, 9 hengeres csillagmotor;
(Los A) 875 LE-s Pegasus XIIB; (B) 925 LE-s Pegasus XX
Méretek: Fesztávolság 58
láb
8 3\4 inch (17,90 m); hosszúság 42 láb
4 inch (12,90 m); magasság 16 láb 8 inch (5,08 m)
Tömeg: Uresen 9293 font (4213 kg);
feltöltve 18739 font (8500 kg);
maximálisan feltöltéssel
19577 font (8880 kg)
Teljesítmény: Maximális
sebesség 273 mf\h (440 km\h); szolgálati
csúcsmagasság 19685 láb
(6000 m); hatótávolság 3880 font (1760 kg) bombateherrel 1616 mf
(2600 km)
Fegyverzet: Egyszerû kézi
irányítású, 7,7 mm-s KM Wz.37
géppuskák az orr-részben, törzsvégi és alatti állásban; belsô (törzsben
és szárnyban) bombakamrák, maximum 5688 font
(2580 kg) bombateher részére
Történet: Elsô
repülés
1936. junius; szolgálatba állítás 1938 tavasza
Alkalmazók: Lengyelország,
Románia
Kifejlesztés: A Jerzy Dabrowski vezetése
alatt álló csoport által 1934-
ben tervezett egyébként kiváló hatékonyságú bombázót a szarazföldi
csapatok kíméletlenül bírálták. Mindemellett
a háború kitörésekor négy repülôszázad - mindegyik kilenc Los B
géppel felszerelve - állt a
bombázódandár szolgálatába, és rendkívüli hatékonysággal
üzemeltek, amíg tudtak. Mintegy
100 db-ot szállítottak le, s ezen felül még egy tucat gépet tettek
harckésszé a lengyelországi
harcok idején. Kb. 40 db Los AB végül Romániába menekült. Ezeket
1941-ben a Szovjetunió
ellen alkalmazták, néhány közûlük célvontatóként állt szolgálatban az
1950-es évek végéig.
1938-ra a Los teljesítménye nagy nemzetközi érdeklôdést váltott ki,
békeidôben a PZL-üzemet
elárasztották volna az exportszerzôdések.
- Forrás:
- Kenneth Munson: A II. Világháború
Repülôgépei
A hadviselô felek valamennyi
repülôgépe
|