Petljakov Pe-8
ANT-42, TB-7, Pe-8 (különbözô
altípusok)
Gyártó: A. N. Tupoljev
tervezôirodája a V. M. Petljakov által vezetett
csoporttal
Típus: Nehézbombázó,
rendes
körülmények között 9 fôs személyzettel
Motorok: (Prototípus) lásd a
szöveget;
(elsô sorozatgyártású) négy db 1300 LE-s
Mikulin AM-35A, 12 hengeres, folyadékhûtésû V-motor; (második sorozatgyártású)
négy db,1475 LE-s Csaromszki M-30B, 12 hengeres dízelmotor; (harmadik
sorozatgyártású) négy db Szvecov ASh-82FNV, 14 hengeres, kétsoros csillagmotor
Méretek: Fesztávolság 131
láb
0 1/2 inch (39,94 m); hosszúság 73 láb 8 3/4 inch
(22,47 m); magasság 20 láb (6,1 m)
Tömeg: Üresen (elsô
sorozatgyártású) 37480 font (17000 kg); (jellemzô, késôi
sorozatgyártású) kb. 40000 font (18000 kg); maximális feltöltéssel (korai)
63052 font (28600 kg); (késôbbi, M-30B) 73469 font (33325 kg); (ASh-82)
68519 font (31080 kg)
Teljesítmény: Maximális
sebesség (AM-35) 276 mf/h (444 km/h); (M-30B) 272 mf/h
(438 km/h); (ASh-82) 280 mf/h (451 km/h); kezdeti emelkedôképesség (jellemzô)
853 láb (260 m)/perc; szolgálati csúcsmagasság (AM-35, M-30B) kb. 22966 láb
(7000 m); (ASh-82) 29035 láb (8850 m); hatótávolság: lásd a szöveget
Fegyverzet:(Jellemzô) egy db, 20 mm-es
ShVAK a
felsô és hátsó lövésztoronyban,
két db, 7,62 mm-es ShKAS a mellsô lövésztoronyban és egy db kézi irányítású,
12,7 mm-es BS mindegyik hátsó gondolában; bombateher: lásd a szöveget
Történet: Elsô
repülés
(ANT-42) 1936. december 27.; (sorozatgyártású TB-7)
1937 elején; (ASh-82 változat) 1943; utolsó szállítás 1944
Alkalmazó: Szovjetunió (ADD)
Kifejlesztés: A Szovjetuniónak - a
nagy
nehézbombázók terén meglévô, lenyûgözô
tapasztalatai ellenére - a TB-7 repülôgép volt ebben a kategóriában az egyetlen
a második világháború alatt, és csak néhány száz darabot gyártottak. Ez
elsôsorban a németeknek a kétmotoros harcászati repülôgépekre való
összpontosításából, mint a Pe-8 hiányosságaiból eredt. A meghajtással nem volt
semmi probléma, bár a motor típusát megváltoztatták. A prototípust az 1934-es
tender alapján készítették el, négy db 1100 LE-s M-105 motorral, amelyet a törzs
hátuljában lévô M-100 motorral vezérelt nagy töltôkompresszor töltött fel. Egyes
típusokon AM-34FRN motorok voltak, de a Kuznyeckben történô gyártáshoz 1939-ben
az AM-35A motort választották, ezáltal az ACN-2 feltöltôrendszert elvetették.
A 8000 m-en (26250 láb, kétszerese a korábbi szovjet nehézbombázók maximális
sebesség-magasság teljesítményének) kiváló teljesítményt nyújtott, és gyorsabb
volt, mint a Bf 109b. 1940-ben - az új szovjet elnevezési rendszernek
megfelelôen - TB-7 repülôgépet a tervezô team vezetôjének, Petljakovnak
tulajdonították. ô sajnos két évvel késôbb egy katasztrófában meghalt, ezután a
háborús fejlesztések többségét I. F. Nyezeval irányította. A maximális
bombateher 8818 font (4000 kg) volt. Dízel motorokkal a 2321 mérföldes
hatótávolságot 3000 mf fölé emelték, amikor az AM-35 motorok gyártását
megszüntették. A végsô csillagmotoros változat 11600 fontos terhet 2500 mf-re
tudott szállítani. Számos nagy távolságú feladat végrehajtásában vett részt
Magyarország, Románia, és Németország keleti részei felett. A Berlin elleni
elsô nagyobb támadást 1941 közepén hajtották végre.
- Forrás:
- Bill Gunston: A Második
Világháború
Repülôgépei
|