Tupoljev SB-2
ANT-40, SB-1, -2 és -2bis (ANT-41)



Gyártó: A. N. Tupoljev tervezôirodája
Típus: Közepes bombázó repülôgép, rendszerint 3 fôs személyzettel
Motor: Két db, 12 hengeres, folyadékhûtésû V-motor; (korai -2 változat) 750 LE-s VK-100 (M-100) a Hispano-Suiza 12Y származéka; (késôi -2 változat) 840 LE-s M-100A; (-2bis változat) 1100 LE-s M-103
Méretek: Fesztávolság 66 láb 9 1/2 inch (20,34 m); hosszúság (igen kevés kivétellel) 40 láb 3 1/4 inch (12,29 m); magasság 10 láb 8 inch (3,28 m)
Tömeg: Üresen (korai -2) 8267 font (3750 kg); (M-100A) jellemzôen 8820 font (4000 kg); (-2bis) kb. 10800 font (4900 kg); maximális feltöltéssel (korai -2) 13449 font (6100 kg); (M-100A) 13995 font (6330 kg); (-2bis) általában 17196 (7800 kg); túltöltve 21165 font (9600 kg)
Teljesítmény: Maximális sebesség (korai) 255 mf/h (410 km/h); (M-100A) 263 mf/h (425 km/h); (-2bis) 280 mf/h (450 km/h); kezdeti emelkedôképesség (-2bis) 1310 láb (400 m)/perc; szolgálati csúcsmagasság ( a késôi változatokra jellemzô) 31000-35000 láb (9500-10500 m); hatótávolság bombateherrel (-2-re jellemzô) 746 mf (1200 km); (-2bis, maximális üzemanyaggal) 994 mf (1600 km)
Fegyverzet: (ltalában minden változatnál) négy db 7,62 mm-es ShKAS géppuska, kettô kézzel irányított az orr-rész függôleges nyílásából, egy a felsô lövésztoronyból és egy az alul, hátul lévô lövésztoronyból tüzel; belsô bombakamra hat db 220 font (100 kg)-os, vagy egy 1100 font (500 kg)-os bombának
Történet: Elsô repülés (SB-1) 1934. október 7., szolgálatba állítás (-2) 1936 elején; (-2bis) valószínûleg 1938 végén; utolsó szállítás feltehetôen 1942-ben
Alkalmazók: Kína, Spanyolország (köztársaságiak), Szovjetunió

Kifejlesztés: A TB-3 típushoz hasonlóan az SB-2 repülôgépet nagy mennyiségben gyártották az 1930-s években, és jelentôs szerepet játszott a nagy honvédô háborúban. Annak ellenére, hogy az 1933-as szabványoknak megfelelôen építették, felülmúlta a britek késôbbi Blenheim gépeit, és ez volt a Szovjetunió elsô feszített héjszerkezetû repülôgépe. Az SB-1 prototípusban M-25 csillagmotor volt, s teljesítménye még tovább javult a VK-100 motorral. A spanyol polgárháborúban teljesített szolgálatot 1936-1939 között. A monarchistáknak nem volt vadászrepülôgépük, amely képes lett volna elfogni a gyors és nagy magasságban repülô SB típusokat. Sebességben és emelkedôképességben még az elsô szolgálatba lépô változatok is felülmúlták a kortárs vadászrepülôgépeket és az üzemanyagtartály-kapacitás, valamint a tömeg jelentôs növekedése ellenére a teljesítmény megnôtt az eredeti homlokzati hûtôberendezések nélkül mûködô, sokkal áramvonalasabb M-103 motorok segítségével. Az összes változat mennyisége elérte a 6000 db-ot. Ezzel a típussal harcoltak a japánok ellen 1938-1939-ben, Finnországban és a német légierô ellen 1943-ig; az utolsó két év során fôleg éjszakai bombázó feladatot látott el.

Forrás:
Bill Gunston: A Második Világháború Repülôgépei
Összeállította és HTML-re fordította Kormos Péter

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.