Szovjet légierô
Amikor 1941. június 22-én Hitler háborús gépezete megindult a
Szovjetunió
ellen, azt tervezték, hogy néhány hét alatt szinte teljesen felszámolják
a Vörös Hadsereget és a szovjet légierôt. A terv majdnem sikerült;
még
az oroszok is beismerték 1200 repülôgépük elvesztését az elsô kilenc
óra
alatt, és egy hét után a szovjet elsô lépcsô erôinek több mint 90
százalékát
megsemmisítették.
Az oroszok annyira titkolóztak, hogy repülôgépeiket a világ csak a
németek
által kiadott fényképek alapján ismerhette meg. Azt hitték, hogy csak
két
vadászrepülôgépük van, a Csato kétszárnyú és a Rata egyszárnyú,
amelyeknek nevei Franco spanyol pilótáitól származtak! Valójában
csak az
1960-as években, a szovjet légierôt kutatók munkája nyomán kezdett
összeállni annak a története, hogy milyen munkát végeztek a szovjet
tervezôintézetek.
Számszerûleg a Csato és a Rata (ténylegesen az I-15 és I-16) volt
valójában
a fô vadászrepülôgép-típus 1941-ben, de a gyártósorokon sokkal jobb
repülôgépek készültek. A LaGG, a MIG és Jak típusok óriási
mennyiségû
gyártást irányoztak elô, annak ellenére, hogy 1941 ôszén szükségessé
vált
a gyártóüzemek evakualasa és új üzemek létesítése a távoli, keleti
teruleteken. A Keleti Front légtere feletti uralmat fokozatosan és óriási
költségek áran visszaszerezték az ellenségtôl. Ebben némi szerepet
játszottak
az USA-ból és Nagy-Britanniából küldött vadászrepülôgépek,
valamint a nem
orosz származású pilóták (nevezetesen a lengyelek, a csehek és a
franciák).
Igen figyelemreméltó, hogy ezeknek a külföldi alegységeknek a
legjobbjai
orosz repülôgépeket választottak.
A nyugati szabványok szerint a szovjet vadászrepülôgépek
csiszolatlanok,
kicsik és gyengé fegyverzetûek voltak. Tény, hogy igen gondosan
tervezték
ezeket a gépeket, hogy a zord környezetben a legjobb teljesítményt
nyújthassák. 1941-ben az alumínium-ellátás bizonytalansága miatt
ezeknek
a gépeknek fából készült a szerkezete. 1943-ra az elsôdleges
fontosságú
szerkezeti elemek, nevezetesen a szárnyak könnyû ötvözetbôl
készültek,
és ez több helyet biztosított az üzemanyagnak. 1944-re a
sárkányszerkezet
teljesen feszített burkolatú volt, a nagyobb teljesítményû hajtómû
viszont
lehetôvé tette hatékonyabb tûzerô beépítését.
A második világháború alatt a Lavocskin vagy Jakovlev tervei
alapján
készült közel 70000 vadászrepülôgép 90 százalékának csak egyetlen
gépágyúja és két géppuskája volt. Ennek elmelete a következô: legyen
a vadászrepülôgép kicsi, fürge és képes legyen az ellenségnél
gyorsabban/magasabbra/messzebbre repülni; mit ér a tûzerô, ha ezt
nem lehet
hatékonyan alkalmazni? Ennek az érvelesnek az a gyenge pontja,
hogy csak
tapasztalt pilótákkal valósítható meg. A Luftvaffe pilótái többnyire a
Bf 109F
típust repülték, orosz típusú fegyverzettel, és csúcsteljesítményként
200
vagy 300 gyôzelmet is arattak.
|