Tupoljev Tu-2
ANT-58, Tu-2 (számos alváltozat), Tu-6



Gyártó: A. N. Tupoljev tervezôirodája
Típus: Csapásmérô bombázó repülôgép 4 fôs személyzettel
Motor: Két db 1850 LE-s Szvecov ASh-82FN, vagy FNV, 14 hengeres , kétsoros csillagmotor
Méretek: Fesztávolság 61 láb 10 1/2 inch (18,86 m); hosszúság 45 láb 3 3/4 inch (13,8 m); magasság 13 láb 9 1/2 inch (4,20 m)
Tömeg: Üresen 18240 font (8273 kg); maximális feltöltéssel 28219 font (12800 kg)
Teljesítmény: Maximális sebesség 342 mf/h (550 km/h); kezdeti emelkedôképesség 2300 láb (700 m)/perc; szolgálati csúcsmagasság 31168 láb (9500 m); hatótávolság 3307 font (1500 kg) bombateherrel 1553 mf (2500 km)
Fegyverzet: Jellemzôen három db, kézi irányzású, 12,7 mm-es Beresin BS, egy a pilótafülke tetején, hátsó helyzetben, egy a felsô, egy pedig az alsó lövésztoronyban, valamint két db 20 mm-es ShVAK, mindegyik 200 lôszerrel, a szárnytövekbe építve földi célok ellen (késôbb gyakran 23 mm-es); belsô bombakamra max. 5000 font (2270 kg), késôbb 6615 font (3000 kg) bomba részére
Történet: Elsô repülés (ANT-58) 1940. október; (Tu-2 gyártása) 1942. augusztus; utolsó szállítás 1948
Alkalmazó: (Háborúban) Szovjetunió

Kifejlesztés: Annak ellenére, hogy a Tu-2 kétségtelenül a második világháború egyik kiemelkedô gépe volt, sajnos akkor került a figyelem középpontjába, amikor a Szovjetunióban hemzsegtek a Pe-2 gépek, és ezt a korábbi és kisebb repülôgépet tízszer nagyobb mennyiségben gyártották, mint javasolt utódját, a Tu-2 típust (nagyjából ugyanez történt a német bombázó repülôgépekkel is). A félelmetes, megbízható, rendkívül népszerû repülôgépen alig volt szükség átalakításra, amikor a berlini légi híd létrehozásában alkalmazták (1948), Koreában (1950-1953, Észak-Korea szolgálatában), és több kommunista országban, egészen 1961-ig. A NATO által 'Denevér'-nek nevezett gép háború utáni változatai között szerepelt a közvetlen támogató típus, 37 mm-es gépágyúval, egy lokátorral felszerelt (éjszakai vadász) változat és a nagy magasságú Tu-6, nagy fesztávolsággal és megnövelt farokrésszel.

Forrás:
Bill Gunston: A Második Világháború Repülôgépei
Összeállította és HTML-re fordította Kormos Péter

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.