Tupoljev Tu-2
ANT-58, Tu-2 (számos alváltozat), Tu-6
Gyártó: A. N. Tupoljev
tervezôirodája
Típus: Csapásmérô
bombázó repülôgép 4 fôs személyzettel
Motor: Két db 1850 LE-s Szvecov ASh-82FN,
vagy FNV, 14 hengeres , kétsoros csillagmotor
Méretek: Fesztávolság 61
láb
10 1/2 inch (18,86 m); hosszúság 45 láb 3 3/4 inch
(13,8 m); magasság 13 láb 9 1/2 inch (4,20 m)
Tömeg: Üresen 18240 font (8273 kg);
maximális feltöltéssel 28219 font (12800 kg)
Teljesítmény: Maximális
sebesség 342 mf/h (550 km/h); kezdeti emelkedôképesség
2300 láb (700 m)/perc; szolgálati csúcsmagasság 31168 láb (9500 m); hatótávolság
3307 font (1500 kg) bombateherrel 1553 mf (2500 km)
Fegyverzet: Jellemzôen három db,
kézi
irányzású, 12,7 mm-es Beresin BS, egy a
pilótafülke tetején, hátsó helyzetben, egy a felsô, egy pedig az alsó
lövésztoronyban, valamint két db 20 mm-es ShVAK, mindegyik 200 lôszerrel, a
szárnytövekbe építve földi célok ellen (késôbb gyakran 23 mm-es); belsô
bombakamra max. 5000 font (2270 kg), késôbb 6615 font (3000 kg) bomba részére
Történet: Elsô
repülés
(ANT-58) 1940. október; (Tu-2 gyártása) 1942. augusztus;
utolsó szállítás 1948
Alkalmazó: (Háborúban)
Szovjetunió
Kifejlesztés: Annak ellenére, hogy a
Tu-2
kétségtelenül a második világháború
egyik kiemelkedô gépe volt, sajnos akkor került a figyelem középpontjába, amikor
a Szovjetunióban hemzsegtek a Pe-2 gépek, és ezt a korábbi és kisebb repülôgépet
tízszer nagyobb mennyiségben gyártották, mint javasolt utódját, a Tu-2 típust
(nagyjából ugyanez történt a német bombázó repülôgépekkel is). A félelmetes,
megbízható, rendkívül népszerû repülôgépen alig volt szükség átalakításra,
amikor a berlini légi híd létrehozásában alkalmazták (1948), Koreában
(1950-1953, Észak-Korea szolgálatában), és több kommunista országban, egészen
1961-ig. A NATO által 'Denevér'-nek nevezett gép háború utáni változatai között
szerepelt a közvetlen támogató típus, 37 mm-es gépágyúval, egy lokátorral
felszerelt (éjszakai vadász) változat és a nagy magasságú Tu-6, nagy
fesztávolsággal és megnövelt farokrésszel.
- Forrás:
- Bill Gunston: A Második
Világháború
Repülôgépei
|