1995. repülési hírei


Január 16.

Szarajevó közelében egy gyakorlatozó francia vadászgép tévedésbôl kilôtte a kanadai ENSZ kontingens két jármûvét (köztük egy buszt!), de azok szerencsére üresek voltak.


Január 17.

Befejezôdött annak a 10 MiG-21 MF és 2 MiG-21 bis vadászgépnek a feldarabolása, amelyet a Magyar Honvédség még tavaly novemberben kezdett meg az általános haderôcsökkentés keretében. Bár a gépek száma nem érte el a hazánk számára engedélyezett 180 darabot, a MiG-21-esek élettartama már lejárt és hazánk vállalta 21 db hadendbôl már kivont MiG-21-es megsemmisítését. A használható alkatrészeket kiszerelik, majd a gépeket 3 darabra vágják és fémhulladékként értékesítik ôket. A folyamatot egy román katonai küldöttség ellenôrizte, amely továbbutazik Pápára, hogy az ottani katonai bázis életét és felszereltségét vizsgálja meg.


Január 26.

Olaszországban az Adriai-tengerbe zuhant egy amerikai F-16-os vadászgép gyakorlórepülés közben. A gép arról az olasz légitámaszpontról szállt fel, ahol a boszniai légtérzárat ellenôrzô vadászgépek állomásoznak.


Február 1.

A svéd Saab repülôgépgyártó cég alapítványt hozott létre, melynek értelmében minden évben a Szolnoki Repülôtiszti Fôiskola egy oktatója és egy diákja vehet részt svédországi tanulmányúton, melynek során a svéd repülôgépgyártással és pilótaképzpssel ismerkedhetnek meg.


Február 4.

Újabb orosz vadászbombázót lôttek le a csecsen fegyveresek az egyre kiterjedô orosz-csecsen konfliktus során.


Február 27.

A csecsen erôk lelôttek két orosz SZU-25-ös csatarepülôgépet Groznijtól délre. A pilóták sorsa ismeretlen.


Március 27.

Kiképzési repülés során leállt a kecskeméti Szentgyörgyi Dezsô Repülôezred egyik MiG-29-esének hajtómûve és Kézér Ákos ôrnagy egy hajtómûvel hajtott végre sikeres leszállást. Bár a típuson elméletileg lehetséges az egy hajtómûvel való repülés és leszállás is, de a gép ilyenkor lomhává vállik és nehezebben reagál a kormánymozdulatokra is. A manôver azért is különösen veszélyes, mert a pilóták a leszállásnak ezt a módját csak elméletben gyakorolhatják.


Április 7.

A NATO vadászgépei köröznek Szarajevó felett, hogy így kényszerítsék a szerb erôket az egyre hevesebb ágyúzás megszüntetésére.


Május 21.

Váratlanul két Boeing 737-es utasgép kért és kapott leszállási engedélyt a tököli katonai repülétérre, mivel a rossz idôjárás miatt ferihegyen képtelenek voltak leszállni. A gépek 21.10-kor és 21.19-kor landolt, majd 22.55-kor és 23.04-kor szálltak fel. A gépek utasai és a személyzet nem szállt ki a gépbôl, csak az egyik utashoz kellett orvost hívni.


Május 25.

Ma délután a NATO harci gépei bombatámadást intéztek boszniai szerb célpontok ellen, mivel a szerbek a kiadott ultimátum lejártáig sem fejezték be az ENSZ által tiltott övezetnek nyilvánított boszniai városok ágyúzását. A támadás hírek szerint egy szerb fegyverraktárrak ellen irányult.

18.30 elôtt pár perccel felszállás közben lezuhant a taszári légibázis egyik kétszemélyes Su-22 UM3 gépe. A gép hajtómûve felszállás közben 25 m magasságban 350-400 km/h sebességnél gyulladt ki és a pilótáknak katapultálnia kellett. A kiélezett helyzet ellenére a pilóták biztonságosan földet értek, de egyiknek a bokája, másiknak a szárkapoccsontja törött el, mert a kemény kifutópályára ereszkedtek ejtôernyôikkel. A típusra a baleset pontos okainak kivizsgálásáig repülési tilalmat vezettek be.


Május 26.

A NATO vadászgépei ma délelôtt újabb légicsapást mértek boszniai szerb célpon- tokra, mivel a szerbek a tegnap délutáni légicsapás miatt több boszniai várost is hevesen ágyúztak, ami nagyszámú emberáldozattal járt.

A szerbek túszul ejtettek több ENSZ békefentartót és néhányukat a bombázott lôszerraktár oszlopaihoz láncolták, mintegy élô pajzsként használva ôket a NATO repülôgépei ellen. Az eset széleskörû nemzetközi felháborodást váltott ki és az USA az Adriai-tenger térségébe irányította egyik repülôgépanyahajóját.


Május 30.

Balesetet szenvedett az USAFE egyik F-15-se Németországban ( Spandelhem ).


Június 2.

A boszniai szerbek lelôttek egy a Bosznia feletti repülési tilalmat ellenôrzô amerikai F-16-ost Banja Luka térségében. A pilóta katapultált és 12 helikopter és a kísérô gépek megkezdték a keresését. Késôbb a szerbek bejelentették, hogy fogságba ejtették a pilótát.


Június 7.

Nem ért még véget a június 2-án lelôtt amerikai F-16-os pilótájának kálváriája hiszen a legújabb hírek szerint a keresô csapatok érzékelik a pilóta jeladóját A szerbek szerint egyik járôrük észlelte a pilótát Banja Lukától mintegy 100 km-re ( a gépet Banja Lukától 40 km-re lôtték le! ) és rálôttek, de a pilóta elmenekült.


Június 8.

Ma végre bemérték a múlt héten Boszniában katapultált amerikai F-16-os pilóta helyzetét és sikeresen kimentették a NATO erôk. A pilóta a Gorazsde környéki erdôkben bújkált és nem esett fogságba, annak ellenére,hogy a boszniai szerbek nagy erôkkel vadásztak rá.


Június 12.

A NATO bejelentette, hogy megváltozatja a Bosznia felett járôrözô gépeinek az útvonalát. A döntés oka, hogy kiderült a szerbek elôre megtervezték az amerikai F-16-os lelövését ( június 2. ). Mivel a járôrözô gép mindennap ugyanazon az útvonalon repült és ugyanbban az idôben, nem volt nehéz megtervezni az akciót. A most hozott döntés az ehhez hasonló eseteket hivatott kiküszöbölni.

Az amerikai pilóta Scott O'Grady jól van és kiszabadítása után telefonon be- szélt Clinton elnökkel, majd hazatérése után személyesen is találkozott vele. Az elôbb az Aviano-i légitámaszpontra, majd az USA-ba visszatérô pilótát mindenütt hôsként ünnepelték.


Június 13.

A földön vesztegel a kecskeméti légibázis mind a 22 MiG-29-es harci gépe, mert a karbantartók kisebb konstrukciós hibát fedeztek fel. A gépek hajtómûvébe egy szegecs esett bele, amely sérülést okozott a hajtómû turbinalapátjaiban. A magyar szakamberek az orosz MiG gyár karbantartóival együttesen igyekeznek orvosolni a hibát. A 6 kétüléses MiG-29 UB-nél nem találtak hibára utaló jeleket. Bár a gépekre repülési tilalmat vezettek be, csak a kiképzôrepüléseket állították le, a készültséget ugyanúgy ellátják a harci gépek mint eddig.


Június 15.

Feloldották a taszári SZU-22-esek repülési tilalmát, amit a május 25-i ( ld. ott ) baleset után vezettek be. Kiderült,hogy a kétszemélyes gép balesetét nem gyári hiba okozta, hanem egy kis fémdarab hajtómûbe kerülése, így nincs szükség a típuson bevezetett repülési tilalomra.


Június 19.

Feloldották a június 13-án a MiG-29-esekre konstrukciós hiba miatt bevezetett repülési tilalmat. A gépek meghibásodása nem volt jelentôs, csak a további károsodást megelôzendô állították le ideiglenesen a repülést.


Június 25.

A Romániai Balko városában rendezett repülônapon bemutató közben lezuhant az ottani kiképzô központ Jak-52-es gyakorlógépe és a radartoronyra zuhant. Az egyik pilóta a helyszínen meghalt, míg a másikat súlyos gerincsérüléssel szállították a bukaresti katonai kórházba. Mindkét pilóta a Jak-52-est gyártó román cég berepülôpilótája volt és igen gyakorlott repülô. A baleset oka egyelôre ismeretlen, de meg kell említeni, hogy Romániában az elmúlt egy-két évben több hasonló tragédia is történt.

Német lapértesülések szerint az amerikai és a német hírszerzés kiderítette, hogy a boszniai szerbek komplex légvédelmi rendszert építettek ki az Adrai- tengerhez közeli hegyekben. A rendszer segítségével a szerbek már az olaszországi felszállástól nyomonkövethetik a NATO és az ENSZ gépeit és elôre megtervezhetik a lelövésüket, ami nagy veszélyt jelenthet mind a segélyeket szállító, mind a légtérzárlatot elenôrzô gépek számára. Szakértôk szerint csak két megoldás lehetséges: abbahagyni a Bosznia feletti repüléseket, beleértve a légtérzárlat elenôrzését is, vagy felderíteni és megsemmisíteni a radarállomásokat amint azok mûködésbe lépnek. Mindkét lépés rendkívüli veszélyeket rejt magában.


Június 26.

A német kabinet ma döntött a német erôk Boszniába való küldésérôl. A kiküldésre kerülô erôk egy részét Tornado ECR típusú repülôgépek adják, melyek Európában egyedülálló fegyverzetük és felszerelésük révén képesek az ellenség légvédelmi egységeinek pontos felderítésére és megsemmisítésére. Egyes német politikusok szerint az új fejlemények ismeretében ( ld. jún. 25. ) a Tornado típusú gépek feladatát ki kellene bôvíteni a NATO vadászgépeinek védelmével. A döntést még a parlamentnek is jóvá kell hagynis, amire valószínûleg a pénteki ülésen kerül sor.


Július 16-23.

Közös légimentési gyakorlatot tartottak a Bakonyban a Magyar Honvédség és az Amerikai Hadsereg erre a célra kijelölt speciális egységei. A gyakorlat célja egymás technikáinak megismerése és elsajátítása, a hathatós együttmûködés gyakorlása.


Július 25.

Nem sokkal 19.15 után gyakorlórepülés közben lezuhant a Magyar Honvédség egyik L-39-es gyakorló repülôgépe. Mûrepülés közben a gép hajtómûve leállt és a kis magasság miatt már nem lehetett kivenni a gépet a zuhanásból. A két pilóta katapultált és sikeresen földet ért. Bár a gép igen biztonságos típusnak számít, repülési tilalmat rendeltek el rá a hiba pontos okának tisztázásáig.


Július 26.

A NATO ma elfogadta a boszniai légicsapások részletes tervét. Bár részletek nem kerültek nyilvánosságra, a NATO fôtitkára hangsúlyozta, ha a légicsapások megkezdôdnek a védet övezeteket továbbra is támadó és folyamatosan ágyúzó szerbek ellen,ezek sokkal hevesebbek lesznek mint a korábbi korlátozott légicsapások és nem fognak egyhamar véget érni.


Július 27.

Lezuhant a Román Légierô egyik MiG-21-es gyakorló repülôgépe a bolgár határtól nem messze. A két pilóta szörnyethalt a balesetben. Egyes források szerint 1991. óta a Román Légierô mintegy 40 gépet vezített el és ezeknek a fele MiG típusú volt.

Egy dolláros jelképes összeget fizetett a Szolnoki Repülôtiszti Fôiskola azért a svájci Hawker Hunter repülôgépért, amely saját szárnyán érkezett utolsó útján és immár a fôiskola repülôgyûjteményét gazdagítja. A közeljövôben a Magyar Honvédség hasonló áron fog átadni a svájciaknak egy MiG-21-es vadászgépet cserébe a Hunter-ért.


Augusztus 13.

Keleti György honvédelmi miniszter bejelentette, hogy a határainktól délre kialakult veszélyes helyzet miatt Magyarország biztonsága is veszélybe kerülhet. Ezért megnövelték a téségben lévô határvadász alakulatok számát és a Magyar Légierô fokozza repüléseit a térségben, valamint fokozzák a légierô harckészültségi szintjét is.


Augusztus 25.

A német védelmi miniszter cáfolta, hogy a horvátok most folyó offenzíváik során volt kelet-német MiG-21-es vadászgépeket használnának. Brit katonai szakértôk szerint horvátország nemcsak volt kelet-német vadászgépekkel, hanem harckocsikkal és helikopterekkel is rendelkezik.

Összeütközött és lezuhant a német Memmingeni Jabo G34 vadászbombázószázadának két Tornado vadászbombázó repülôgépe.


Augusztus 28.

Majdnem 40 embert ölt meg az a boszniai szerbek által kilôtt gránát, amely Szarajevó piacterén csapódott be. Az ENSZ tárgyalásokat kezdett arról, hogy milyen módon torolja meg a példátlan vérengzést. Szakértôk szerint két választás lehetséges: vagy a NATO gépek kezdenek légitámadásokat,vagy bevetik a gyors reagálású ENSZ erôk nehéztüzérségét. Hírek szerint visszaindult az izraeli partoktól az Adriai-tengerre az amerikai Theodore roosevelt Anyahajó is, bár hivatalosan cáfolják, hogy ez kapcsolatban lenne a szarajevói eseményekkel.


Augusztus 30.

Ma hajnalban eddig példátlan válaszcsapásokat indított a NATO és az ENSZ a boszniai szerbek ellen. A csapásokat megtorlásul szánták a három nappal ezelôtti szerb vérengzésre. Az elsô hullám hajnali 2 óra körül támadott, majd ezt további 4 hullám követte a nap végéig. A támadásokban kb. 60 vadászgép vett részt, mely az Olaszországi Aviano-i légitámaszpontról és az amerikai Roosevelt anyahajóról szállt fel ( fôként F-16, F-14 és F-18 típusú gépek ). A támadások fôként légvédelmi állások, kommunikációs központok és lôszerraktárak, valamint a Szarajevó körüli szerb állások ellen irányultak. Az elsô NATO jelentések arról számolnak be, hogy a támadásban résztvevô összes gép sértetlenül tért vissza bázisára, de bizonyos, hogy a nap folyamán ( egyes források szerint 17.30-kor ) a szerbek lelôttek egy francia Mirage 2000-est, melynek pilótái szerb fogságba kerültek.


Augusztus 31.

Ma a NATO vadász gépei újra több hullámban támadták a boszniai szerbek állásait és a gyors reagállású erôk is további szerb célpontokat ágyúztak.


Szeptember 1.

Néhány kora reggeli támadás után a NATO bejelentette, hogy egy napra felfüggeszti a boszniai szerbek támadását, mert azok elkezdték kivonni nehézfegyvereiket Szarajevó térségébôl.


Szeptember 2.

A NATO gépeinek mai tevékenysége csak a felderítésre korlátozódott, bár a szerb katonai vezetés nem hajlandó feltételek nélkül kivonni a fegyvereit a védelmi övezetetekbôl és Szarejevóban újabb hat ember sebesült meg egy becsapódó szerb gránáttól.


Szeptember 3.

Tengerbe zuhant az Angol Királyi Légierô ( RAF ) egyik Nimrod típusú tengeri felderítô repülôgépe. A 7 fôs személyzet egyik tagját sem sikerült kimenteni. A baleset oka egyelôre ismeretlen hisz a gép személyzete már több ( mint ) 100 órát töltött tenger fölötti repüléssel.


Szeptember 4.

Két alacsonyan szálló NATO gépre ( F-15-ös vagy F-18-as típusúak ) a boszniai szerbek levegô-föld rakétát indítottak nem sokkal a 23 órai határidô lejárta elôtt. A két gép a szokásostól alacsonyabban repült a szerb állások felett és egymás útját keresztezve, éles, ellentétes irányú manôverrel elkerülték a rájuk kilôtt rakétát. Egyes elemzôk szerint lehetséges, hogy szándékosan tesztelték a szerb légvédelmet, hogy megtudják mire képes, ha újabb légitámadásokra kerül sor.


Szeptember 5.

Bár a szerbek kivontak egy-két nehézfegyver Szarajevó körüli állásukból, mégis újabb légicsapásokat indított a NATO, mert szerintük ezek a lépsek nem voltak elégségesek. A légicsapások hírére a Mladics tábornok,a boszniai szerb fôparancsnok leállította a nehézfegyverek kivonását. A támadást a Theodore Roosevelt anyahajó gépei hajtották végre és ugyanazokra a célpontokat támadták mint az elôzô légicsapások alkalmával. Egyes források szerint egy másik amerikai anyahajó is tartózkodik a térségben és ennek gépei is részt vettek az akcióban. Valószinûleg részt vettek az akcióban német Tornado repülôgépek is.

Az éjszaka megszakadtak a NATO hadmûveletek, mert Boszniai felett erôsen felhôs volt az ég és ez nehezítette volna a pontos célzást és az ártatlan áldozatok elkerülését.


Szeptember 6.

Ismét folytatódnak a boszniai szerb állások elleni légitámadások és ágyúzások. A NATO gépei több hullámban támadták a szerb célpontokat.


Augusztus 7.

Az elmúlt éjszaka is folytatódtak a szerbek elleni légicsapások és a nap folyamán is több hullámban támadtak a NATO gépek.


Szeptember 8.

A NATO tovább folytatja a boszniai szerb állások bombázását. A már 10 napja tartó hadmûvelet során a NATO cadászgépek mintegy 2000 bevetést hajtottak végre. Szerb állítások szerint a NATO gépek a civil lakosságot bombázzák.


Szeptember 12.

A NATO tovább fojtatja a boszniai szerbek elleni támadásokat. A harcokhoz csatlakozott egy másik amerikai repülôgéphordozó az USS America is. A NATO bevetett több mint tíz Tomahawk típusú robotrepülôgépet is, melyeket az anyahajókról indítottak útnak.

Ma Kecskemétre érkeztek a német légierô ( Luftvaffe ) vadászgépei, hogy a Partnerség a békéért program keretében együtt gyakorlatozzon a magyar vadászrepülôkkel. A két MiG-29-essel összesen két pilóta és 13 mûszakis és légiirányító érkezett. A két ország pilótái országjáráson, mûrepülésen és közös légiharcon vettek részt.


Szeptember 13.

A magyar kormány 1 milliárdos szerzôdést kötött a svéd Wallenberg csoporttal. Ennek értelmében a két fél 2000-ig 1 milliárd dolláros fejlesztési programokban vesz részt. A magyar kormány ígéretet tett arra, hogy 1996-ig választ ad arra, hogy megrendeli-e a svédek legújabb vadászgépét a Gripent.

Lezuhant a Magyar Légierô egyik MiG-23-as UM és Su-22-es vadászrepülôgépe. A két gép közösen hajtott végre éjszakai elfogógyakorlatot ( a Su-22-es volt a célgép, míg a MiG-23-as volt az elfogóvadász ). A feladat során a gépek egymásnak csúsztak és a Su-22-es hajtómûve leállt. A pilóta 2000 m-en katapultált és gerincsérülést szenvedett. A MiG-23-as Pápa felé vette az irányt és leszállni készült, amikor a repülôtértôl 13 km-re a szántóföldekre zuhant. A két pilóta szörnyethalt. A szerencsétlenség okát nem tudni, mert a MiG-23-assal megszakadt a rádiókapcsolat a feladat végrehajtása után. Az azomban nem világos, hogy a pilóták miért nem katapultáltak, hiszen a kapcsolat megszakadása és a tragédia között megfelelô idô állt volna rendelkezésre ehhez. A balesetek okainak kivizsgálásáig mindkét típusra repülési tilalmat vezettek be.

A NATO és az ENSZ 12 órára felfüggesztette a boszniai szerbek elleni támadást, mert úgy látták, hogy van esély a megegyezésre.


Szeptember 14.

A boszniai szerbek vállalták, hogy kivonják nehézfegyvereiket Szarajevó 20 km-es körzetébôl és megnyitják a Szarajevóba menô utakat, illetve a Szarajevói repülôteret, ezért a NATO és az ENSZ további haladékot adott.


Szeptember 15.

A boszniai szerbek megkezdték nehézfegyvereik kivonását, megnyitottak két Szarajevóba vezetô utat és a Szarajevói repteret is. Clinton amerikai elnök kijelentette, hajlandók újabb 3 napot adni a boszniai szerbeknek, de ha nem teljesítik ígéreteiket, újabb légicsapások várhatóak.


Szeptember 18.

További két napot adott az ENSZ és a NATO a boszniai szerbeknek, hogy azok befejezzék a Szarajevó körüli nehézfegyvereik kivonását.

Bár még nem fejezôdött be teljesen a szeptember 13-i kettôs katasztrófa kivizsgálása, mégis feloldották a MiG-23-asokra és Su-22-esekre érvényben lévô repülési tilalmat. Az ugyanis már most megállapítható, hogy a katasztrófát nem a gépek mûszaki állapota okozta.


Szeptember 21.

A boszniai szerbek kivonták Szarajevó környékérôl nehézfegyvereiket és eleget tettek az ENSZ és a NATO követeléseinek, így nem folytatódnak a 4 napja szünetelô légitámadások. Ugyanakkor a NATO illetékesei kijelentették, hogy ha a boszniai szerbek megint megtámadják a védett övezeteket, a NATO gépei újból támadásba lendülnek.


Szeptember 23.

Alaszkában lezuhant az Amerikai Légierô ( USAF ) egyik AWACS légtérellenôrzô gépe. A gép felszálláskor túlfutott a kifutópályán és felrobbant. Bár ilyen eset már többször is elôfordult, azok soha nem végzôdtek ilyen tragikusan, csupán némi anyagi kárt okoztak. Most a több mint 40 fôs személyzetbôl senki sem élte túl a katasztrófát.

Az amerikai védelmi miniszter csehországi látogatásán elérte, hogy a csehek függesszék fel MiG-21-eseik korszerûsítését, míg meg nem vizsgálják az amerikai F-16-osok beszerzésének lehetôségét.


Szeptember 26.

A Szolnoki repülôtiszti Fôiskolán tett látogatást a Francia Légierô Fôiskola és a Vadászrepülô Fôiskola küldöttsége.


Szeptember 30.

A Saab gyár nagy ceremónia közepedte bemutatta új vadászgépének a JAS-39-es Gripen-nek az elsô kétüléses változatát.


Október 5.

A NATO harcigépei újra támadást intéztek a szerbek ellen. A gépek három légvédelmi állást támadtak, mert a rakéták befogták és fenyegettéka NATO gépeket. Egyes jelentések szerint az újabb támadás figyelmeztetés is akart lenni, hiszen nemrég a szerb repülôk behatolak a repülési tilalom alatt tartott zónába.


Október 10.

Tegnap este a NATO vadszgépei újabb csapást mértek a boszniai szerbekre. A cél ezúttal egy parancsnoki vezetési pont volt.

Október 30.

A svéd JAS-39 Gripen vadászgép tartott bemutatót a Magyar Honvédség illetékeseinek Kecskemét repülôterén. A svédek a bemutatón demonstrálták a gép fegyverzetének gyors átalakíthatóságát is. Holnap a Honvédelmi Bizottság tagjai számára mutatják be az új gépet, melyet a magyar MiG-21-esek leváltására szánnak.

Három napos tárgyalásra érkezett Budapestre az a szakembergárda, amely megbeszéléseket folytat a Honvédelmi Minisztérium illetékeseivel amerikai F-16-os gépek esetleges beszerzésérôl. Az F-16-os a Gripen legnagyobb ellenfele a MiG-21-esek leváltására kiírt küzdelemben.


December

Amerikai katonák érkeztek Taszár repülôterére, hogy biztosítsák a Boszniába induló amerikai katonák utánpótlását. A szállítmányok vasúton és repülôvel történik. Az amerikai misszió idejére Taszárt kivették a készültséget adó repülôterek listájáról, a kiképzôrepüléseket beszüntették és majd Pápán folytatják. Mivel a misszió idôtartama 1 év, lehet, hogy elmarad a 3. taszári repülônap is, amely 1995. júniusában került volna megrendezésre.


December

A Magyarországon létesített amerikai békefentartó alakulat kötelékébe tartozó Apache harci helikopterek érkeztek Magyarországra. Az AH-64 Apache a ma létezô egyik legjobb és leghatékonyabb harci helikopter.


December 30.

Kényszerleszállást hajtott végre az egyik amerikai helikopter Kaposvárott. A gép éjfél után pár perccel landolt az egyik családi ház kertjében. A gép a kaposújlaki légibázisra tartott, de ott nem kapott leszállási engedélyt a nagy köd miatt. A helikopter ekkor Taszár felé vette az útját, de ott sem landolhatott és az elfogyott üzemanyag miatt kellett kényszerleszállást végrehajtania. Az kényszerleszállás során senki nem sérült meg és anyagi kár sem keletkezett.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.