MiG-23-as harcászti gyakorlat


1982.
A magyar légierô MiG-23-asai Asztrahánban részt vettek egy garcászati gyakorlaton, ahol két éles légicél megsemmisítése volt a MiG-23-asok feladata. Egy célgép ellen a feladatot 3 géppár hajtotta végre. Az elsô géppár fotógéppuskával "lôtte" le a célt, majd a második géppár éles rakétákkal semmisítette meg azokat. A mennyiben a sérült célgépek irányíthatatlanná válnának, vagy eltérnek a megadott útiránytól, a harmadik ôrjáratozó géppár feladata volt megsemmisíteni azokat, mielôtt lakott területre zuhantak volna.

A fotógéppuskás lelövés után a Horváth Miklós vezette géppár lett rávezetve az éles célra. A cél megjelenése után a géppár szétvált és a földi irányítás egyenként vezette rá a gépeket az éles célra. Az elsô gép gondosan befogta a célt és elindította a rakétát. A földi irányítás azonban túl korán választotta le a gépet a célról, így az elforduló gép radarsugara eltérítette a célhoz küözeledô rakétát. A cégépet visszafordították és következett a páros második tagja. Ez a pilóta is gondosan célzott és lôtt, de a találat megint elmaradt a túl korai kiválasztás miatt. Miután a cél sértetlen maradt, de a navigációs irányjelekre nem reagálva repült tovább, riasztották a Seresztnyev György vezette ôrjáratozó géppárt. Rövid bizonytalanság után a géppár megkapta a tûzparancsot a földi irányítástól az immár veszélyesen közel lévô cél ellen. A géppárparancsnok rakétájával telibe találta a robbanás pillanatában már alig 1800-2000 m-re lévô célt. Mivel azonban a géppár zárt kötelékben utánégetôvel haladt, már nem volt lehetôség a robbanás körzetének a kikerülésére. A parancsnok ismerve az ilyenkor használatos elôírást, hangsebesség felett száguldva célba vette a robbanás középpontját és a géppár pillanatok alatt átszáguldott a robbanáson. Ugyanis ha egy rakéta robban fel a gép közelébe egyenesen a robbanás középpontjába kell irányítani a gépet, mert ott a legnagyobb a valószínûsége annak, hogy a gép megússza a sértetlenül. A robbanásból kiérve mind a parancsnok, mind a kísérô gépe sértetlenül üzemelt, így biztonságosan szálltak le Asztrahán repülôtérén. A földi vizsgálatok megállapították, hogy a parancsnok gépe teljesen sértetlen maradt, a kísérô gépében találtak néhány szilánkdarabot.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.