MiG-23-as harcászti gyakorlat
1982.
A magyar légierô MiG-23-asai Asztrahánban részt vettek egy garcászati
gyakorlaton, ahol két éles légicél megsemmisítése volt a MiG-23-asok feladata.
Egy célgép ellen a feladatot 3 géppár hajtotta végre. Az elsô géppár
fotógéppuskával "lôtte" le a célt, majd a második géppár éles rakétákkal
semmisítette meg azokat. A mennyiben a sérült célgépek irányíthatatlanná
válnának, vagy eltérnek a megadott útiránytól, a harmadik ôrjáratozó géppár
feladata volt megsemmisíteni azokat, mielôtt lakott területre zuhantak volna.
A fotógéppuskás lelövés után a Horváth Miklós vezette géppár lett
rávezetve az éles célra. A cél megjelenése után a géppár szétvált és a földi
irányítás egyenként vezette rá a gépeket az éles célra. Az elsô gép gondosan
befogta a célt és elindította a rakétát. A földi irányítás azonban túl korán
választotta le a gépet a célról, így az elforduló gép radarsugara eltérítette
a célhoz küözeledô rakétát. A cégépet visszafordították és következett a páros
második tagja. Ez a pilóta is gondosan célzott és lôtt, de a találat megint
elmaradt a túl korai kiválasztás miatt. Miután a cél sértetlen maradt, de a
navigációs irányjelekre nem reagálva repült tovább, riasztották a Seresztnyev
György vezette ôrjáratozó géppárt. Rövid bizonytalanság után a géppár megkapta
a tûzparancsot a földi irányítástól az immár veszélyesen közel lévô cél ellen.
A géppárparancsnok rakétájával telibe találta a robbanás pillanatában már alig
1800-2000 m-re lévô célt. Mivel azonban a géppár zárt kötelékben utánégetôvel
haladt, már nem volt lehetôség a robbanás körzetének a kikerülésére. A
parancsnok ismerve az ilyenkor használatos elôírást, hangsebesség felett
száguldva célba vette a robbanás középpontját és a géppár pillanatok alatt
átszáguldott a robbanáson. Ugyanis ha egy rakéta robban fel a gép közelébe
egyenesen a robbanás középpontjába kell irányítani a gépet, mert ott a
legnagyobb a valószínûsége annak, hogy a gép megússza a sértetlenül. A robbanásból
kiérve mind a parancsnok, mind a kísérô gépe sértetlenül üzemelt, így
biztonságosan szálltak le Asztrahán repülôtérén. A földi vizsgálatok
megállapították, hogy a parancsnok gépe teljesen sértetlen maradt, a kísérô
gépében találtak néhány szilánkdarabot.
|