A sportgépek lelövése
1996. február 24.
A Kubából emigráltak egy segélyszervezetet hoztak létre, amely kis
sportrepülôgépekkel állandóan Florida és Kuba között ôrjáratozott, hogy az
összetákolt tutajokkal menekülô kubaiak kimentésére irányítsa a hajókat. A
szervezet vezetôje José Basulto, aki sportgépével már többször berepült
Kuba légterébe és a fôváros felett Castro-ellenes röplapokat szórt.
Ezen a napon 3 Cessna 337-es sportgép szállt fel, amelyek egyikét Basulto
vezette. A gépek a 24. szélességi foktól D-re a kubai partokkal párhuzamosan
keresték a menekülôket. A San Antonio de Ios Banos támaszpontról riasztották
a készültségi MiG-29-est és MiG-23-ast a Cessnák ellen. Már azelôtt is
megtörtént, hogy a MiG-ek veszélyesen megközelítették a sportgépeket, így
próbálva elijeszteni ôket, de ezúttal tûzparancsot is kaptak. A MiG-29-es
pilótája elôször a parttól 34 km-re repülô Cessnát, majd öt perc múlva a
parttól 29 km-re repülô másik Cessnát lôtte le R-60 MK infravörös rakétákkal.
Basulto gépével a felhôkbe menekült az ôt üldözô MiG-29-es elôl és bár elhúzott
mellette a MiG-29-es, lelôni nem tudta.
Az eset nagy nemzetközi felháborodást váltott ki, hiszen a gépek több száz
szemtanú szerint nem voltak Kubai légtérben, mint ahogyan azt Kuba állította.
A Kubai felségterület és légtér egyébként a partoktól 22.4 km-re ér véget.
Ha a Cessnák mégis megsértették volna a légteret, a kubaiaknak akkor sem lett
volna joguk lelôni azokat. Valószínûleg látszik, hogy a támadás célpontja José
Basulto volt, aki az emigrációs mozgalom vezéregyénisége.
|