A MiG-29-es szökése
1989. május 20.
Alexandr Zujev százados Grúziában, a Fekete-tenger partján lévô Batumi katonai
repülôtéren szolgált MiG-29-es pilótaként. A pilótát azonban nem sokkal a
MiG-29-es átképzés után egészségügyi okok miatt letiltották és ekkor határozta
el, hogy dezertálni fog. Zujev egy altatóval átitatott tortát vitt ajándékba
a készültségi szolgálatot ellátó volt pilótatársainak. Amikor az összes pilóta
az altató hatása alá került, Zujev kiment a készültségi képekhez és hozzáfogott
az egyik elôkészítésének. Az ott álló ôrkatonának feltûnt, hogy szokatlan módon
egy százados szedegeti le a földi biztosítékokat a géprôl és kérdôre vonta a
volt pilótát. A kialakult vitában az ôr többször Zujevre lôtt és eltalálta a
bal karját, de végül a pilótának sikerült leterítenie szolgálati pisztolyával.
Félve, hogy a lövöldözés odacsôdíti az embereket a pilóta félbehagyta a gép
elôkészítését és nem maradt ideje az R-27-es rakéták fejét védô piros mûanyag
kupakok eltávolítására. A gépbe ülve Zujev akuml;átorról beindította az
indítóhajtómûvet, majd a hajtómûvek beindítása után azonnal kigurult és
felszállt, még mielôtt a repülôtér személyzete megakadályozhatta volna.
Felszállás után a pilóta harckészültségbe helyezte a GS-301-es gépágyút és
visszafordulva végigsorozta a készültségi zónát, nehogy másik gépet
küldhessenek utána. Zujev céljául a mintegy 200 km-re lévô török Trabzon
kikötôváros polgári repülôterét választotta, mert ezt a tenger felett
mélyrepülésben alacsonyan meg tudta közelíteni és nem kockáztatta, hogy a
távolabbi katonai repülôterek felé tartva a török légvédelem esetleg tüzet
nyit rá. A törökök megdöbbenve vették észre a Trabzon-i repülôtéren leszálló
MiG-29-est, amely egy félreesô raktárépülethez gurult. A hír nagy szenzációt
keltett az egész világon és bár Zujev politikai menedékjogot kapott az USA-tól,
gépét a nagy politikai nyomás miatt 30 órán belül visszaszállították egy
Il-76-os fedélzetén.
|