59. Szentgyörgyi Dezsô Harcászati Repülôezred - Kecskemét




Az ezred a Magyar Honvédség 2. Repülô és Légvédelmi Hadtest alárendeltségében tevékenykedik. Nevét Szentgyörgyi Dezsôrôl kapta, aki a II. világháború legsikeresebb vadászpilótája volt, 33 légigyôzelemmel. Kötelékébe a Puma és a Dongó század tartozik.

Az ezred hagyományosan a Magyar Légierô kirakata, a nyílt repülôtér. A rendszerváltás után, 1990-ben Kecskeméten találkozott az orosz MiG-29-es és az amerikai F-16-os elôször egy nyílt nap keretében. Ezt a hagyományt máig is ôrzik, különösen az új MiG-29-esek érkezése után. Számos külföldi és hazai protokoll eseményt bonyolít a gépeire méltán büszke ezred. 1995-ben német MiG-29-eseket és holland F-16-osokat is vendégül láttak. Itt mutatták be a svéd JAS-39 Gripent is a Magyar Honvédség vezetôinek, mint az elavult MiG-21-esek egyik lehetséges váltótípusát.


Az ezred története

Az ezred 1951. február 15-én alakult Kunmadarason és 1952-tôl teljesít szolgálatot Kecskeméten. Kezdetben Jak-18, Jak-11, Zlin-381 és Jak-9 típusú gépekkel voltak felfegyverezve.

1951 júliusában megkezdôdött a sugárhajtású gépekre való képzés és még ebben a hónapban kaptak 10 MiG-15-ös harci és 4 MiG-15 UTI oktató repülôgépet, majd 1951. decemberére a géppark már 20 együléses és 5 kétüléses gyakorlógépbôl állt. Az ezred 1952 júniusától látott el I. fokú készültséget egy géppárral és II. fokú készültséget szintén egy géppárral.

1955-ben az állomány egyik része megkapta az átképzést MiG-17 F, gépre míg a másik része 1956-ban kapott átképzést MiG-27 PF gépre. Az ezred 1955 második felétôl 1974-ig 16 MiG-17 F-et és 12 MiG-17 PF-et tartott szolgálatban.

Az 1956-os események miatt a kiképzés több hónapig szünetelt Kecskeméten, és leállt a készültség is. Az ezred két MiG-15-ös századdal és egy Jak-11-es kiképzôszázaddal folytatta a repülést, a MiG-17-est az oroszok elvitték Kecskemétrôl.

Az ezred 1958 novemberében kapta meg az 59. Vadászrepülô Ezred nevet és bázisa Kecskemét maradt. 1961-ig az ezred a Repülô Kiképzô Központ alárendeltségében volt, ezután átkerült az Országos Légvédelmi Parancsnokság irányítása alá és 1961. januárjától ismét folyamatosan láttak el készültségi szolgálatot.

1962-ben került rendszerbe a MiG-21 F-13-as típus, majd 1964. végén a MiG-21 U. Az ezred mindhárom állománya ezt a típust kapta és kiképzésük Pápán történt.

1965-ben az ezred 5 hónapot töltött tábori viszonyok között Mezôkövesden.

1975-ben a kecskemétiek újabb fél évet töltöttek Mezôkövesden rekonstrukciós munkálatok miatt, majd megkezdôdött az átképzés a MiG-21 MF típusra.

1979. augusztusától nappal már MiG-21 MF-el látták el a készültséget és novembertôl már az éjszakai készültséget is MiG-21 MF-ek adták és 1994. szeptemberéig látták el ezt a szolgálatot ezzel a típussal.

1993. nyarán a mûszaki állomány és a pilóták egy része MiG-29-esre kapott átképzést az oroszországi Krasznodárban és még ez év ôszén megérkezett Magyarországra a 800 millió dolláros államadósság fejében kapott 28 db MiG-29-es.

1994. szeptember 1-én az állt hadrendbe az 1. század és a MiG-29-es vette át a készültségi szolgálatot a MiG-21 MF típustól.

1995. szeptember 1-én a 2. század hadrendbe állásával az ezred elérte a teljes bevethetôséget. Ekkor búcsúztatták el az ezred állományából a MiG-21 MF típust. Néhány gépet megsemmisítettek, néhányat szétszdtek alkatrésznek, míg megint néhány a pápai repülôezredhez került, de ezek a gépek már nem teljesítenek aktív szolgálatot.

Jelenlegi típus

  • 2 századnyi ( 22/6 ) MiG-29 B/UB


Az ezred feladatai

Együttmûködésben a légvédelmi rakéta- és tüzérségi csapatokkal, az ország keleti körzeteinek, polgári és katonai objektumainak, a szárazföldi haderônem csoportosításainak légi oltalmazása az ellenség légicsapásaival szemben, légi támogatás, harcászati légi felderítés és a légi biztosítás feladatainak végrehajtása.

Az ezred kijelölt egységei békeidôben harckészültségi feladatokat látnak el. Ezek feladatai:

  • légi célok megsemmisítése
  • csapásmérés földi célokra
  • felderítési feladatok végrehajtása
  • rendszabályok alkalmazása szabálysértô repülôeszközök ellen
  • segítségnyújtás bajbajutott polgári és katonai repülôgépeknek

Mivel ez a feladatkör a Magyar Honvédség többi harcászati repülôalakulatára is jellemzô, így azoknál ez nem kerül ismertetésre, csak az esetleges különbségek.


Az ezred jelenleg rendszeresített típusa

A MiG-29 B negyedik generációs, minden idôjárási körülmények között alkalmazható könnyû harcászati vadászrepülôgép. A gép alkalmazható légi harc megvívására nagy, közepes és kis távolságokon. Korlátozottan alkalmazható továbbá földi és vízfelszíni célok elleni légicsapásra. Fegyverzetébe irányított és nem irányított rakéták, különbözô kaliberû bombák és 30 mm-es ûrméretû beépített gépágyú tartozik. Lokátora egyszerre 10 légicél követésére alkalmas, de egyszerre csak egy célra képes rakétát vezetni. A lokátor el van látva lefelé nézô és lefelé tüzelô képességgel is.

Hossz 17.32 m
Fesztáv 11.36 m
Magasság 4.73 m
Max. felszállótömeg 18480 kg
Max. sebesség 2.3 M ( 2480 km/h )
Hatótávolság póttartály nélkül 1430 km
póttartállyal 2100 km
Hajtómû 2 Isotov RD-33

Részletesebb ismertetést lásd típusismertetô szekciónkban.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.