47. Pápa Harcászati Repülôezred - Pápa




Sokáig ez az ezred volt Magyarország legfontosabb repülôegysége, hiszen ez az ezred volt hivatott útját állni a Nyugat felôl jövô fenyegetésnek mint elsô lépcsôs egység és ez az ezred üzemelteti a MiG-23 MF típust, mely a MiG-29-esek érkezése elôtt sokáig a Magyar Légierô legmodernebb elfogóvadásza volt. Az ezred állományába két század tartozik. A Sámán század repüli a MiG-23-asokat, míg a Griff század MiG-21 bisz típussal repül.

Ebbôl az ezredbôl került ki Farkas Bertalan is, aki 1980. május 26-án elsô és mindmáig egyetlen magyarként megjárta a világûrt a Szojuz-36 ûrhajó fedélzetén.


Az ezred története

1950. november 1-én megalakult a 24. vadászrepülô ezred Szentkirályszabadján, mely a mai ezred jogelôdjének tekinthetô. Az ezred ekkor 30 db Jak-8 Vércse típusú géppel rendelkezett.

A megalakulást követôen az ezred Kecskemétre települt, ahol a szovjetektôl MiG-15 típusra kaptak kiképzést.

1952. októberében az egység Taszárra települt, ahol 1953. júniusában megkezdte a készültségi szolgálat ellátását 4 fôvel.

1953. novemberében az ezred Sármellékre települt. Az ezred gépállománya ekkor 40 db MiG-15, 2 db MiG-15 UTI, 2 db Jak-18, 1 db Jak-9 P és 1 db Jak-11 volt.

1954-ben megkezdték a készültségadást minden idôjárási viszonyok között 4 repülôgéppel.

1957-tôl az ezred a Repülô Kiképzô Központ alárendeltségében tevékenykedett 1960-ig, majd hadosztály alárendeltségbe került és még ez év novemberében megkezdte gépeinek leadását és a felkészülést a MiG-21-es átképzésre.

A mûszaki állomány 1961. február 28 - június 27-ig, míg a hajózó állomány március 7 - augusztus 30. között Krasznodárban kapott átképzést a MiG-21-re. Még ez év júliusában az ezred áttelepült Pápára. A MiG-21 F-13 átvétele után az ezred megkezdte az üzemeltetésüket és ezzel párhuzamosan a kecskeméti ezred mûszaki állományának átképzését is vállalták. A pápai mûszaki állomány végezte a 80 db repülôgép mûszaki átvételét is, amelybôl késôbb a kecskeméti ezredet is felszerelték.

1962. június-szeptember között az ezred a kiképzési feladatait Taszáron folytatta a pápai felszállópálya javítása miatt.

1964-ben az ezred a MiG-21 PF típusra hajtott végre eredményes átképzést.

1971-ben 14 db MiG-21 MF típusú géppel újabb típusváltás kezdôdött, ami 1974-re fejezôdött be. Ezután 1975. júliusáig az ezred összes egysége ezzel a típussal repült és mindmáig ez volt az egyetlen idôszak, amikor az ezred teljes állománya azonos típusú repülôgéppel repült.

1975. júliusában a elôször a 3. századnál jelent meg az új típus, a MiG-21 bisz.

1979. március 28 - június 15. között az ezred elsô százada a Szovjetunióban MiG-23 MF típusra kapott átképzést. Még ugyanez év augusztusában az 1. század 6 db MiG-23 MF-et és 2 db MiG-23 UB-t kapott, ami késôbb még 6 db MiG-23 MF-el és 2 db UB-vel egészült ki. A típust 1980. augusztus 25-én állították hadrendbe.

1984. nyarától egy éven át az ezred 1. százada Mezôkövesdre, míg a 2. és 3. század Szentkirályszabadjára települt és ott folytatta kiképzôrepüléseit a kifutópálya javítása miatt. A beton felújításával párhuzamosan elkészültek a védett repülôgép-fedezékek is.

Bizonyos leépítések miatt, amelyek az egész magyar katonai repülést érintették, az ezred csökkentett állománnyal osztállyá szervezôdött, Stromfeld Aurél Honi Vadászrepülô Osztály névvel.

1991. szeptember 28-an az egység átvette a honvédelmi miniszter által adományozott új csapatzászlót és augusztus 1-étôl elkezdte a harcászati repülôezreddé alakulást, melynek össz. békelétszáma 1485 fô lett.

1992-ben az alakulatnak otthont adó Pápa város önkormányzata egyetértésével az ezred felvette a 47. Pápa Harcászati Repülôezred nevet.

A MiG-29-esek kecskeméti rendszerbeállításával a pápai ezred állományába kerültek az onnan kivont és le nem selejtezett MiG-21 MF típusú repülôgépek is, de ezek már nem látnak el aktív szolgálatot.

Jelenlegi típus:

  • 1 századnyi ( 10/2 ) MiG-23 MF/UB
  • 1 századnyi ( 12/2 ) MiG-21 bisz/UM


Az ezred feladatai

Megegyezik a Szentgyörgyi Dezsô Harcászati Repülôezred rendeltetésével ( lásd ott ). Az általuk ôrzött légtér az ország Balaton vonalától északra esô ÉNy-i része.


Az ezred jelenleg rendszeresített repülôgéptípusai

A MiG-23 MF harmadik generációs orosz elfogóvadászgép. A gép érdekessége a változtatható szárnnyilazás. Bevethetô éjjel és nappal egyaránt és bármilyen idôjárási körülmények között. Alkalmas légi célok leküzdésére, valamint korlátozott légi csapás mérésére. Fegyverzetébe félaktív lokátoros irányítású közepes hatótávolságú, valamint infravörös vezérlésû közelharc rakéták tartoznak, valamint egy beépített kétcsövû 23 mm-es gépágyú. Földi célok ellen közönséges légibombákat és nem irányított rakétákat tartalmazó rakétablokkokat hordozhat. A gép lokátora egyidejûleg csak egy cél elfogására és leküzdésére képes és nincs ellátva a lefelé való keresés és tüzelés képességével sem.

Hossz 17.96 m
Magasság 4.52 m
Fesztáv 8.17-17.96 m
Szárnyfelület 37.2 m²
Max. felszállótömeg 18920 kg
Max. sebesség nagy magasságon 2.35 M
földközelben 1.15 M
Leszállósebesség 200 km/h
Felszálló úthossz 650 m
Hajtómû típusa 1 Tumanszkij R-29 B-300
teljesítménye 7850/12200 kp

Bôvebb ismertetést lásd típusismertetô szekciónkban.


A MiG-21 bisz a második generációs orosz tervezésû elfogóvadász utolsó sorozatban gyártott változata. Alkalmas légi célok elfogására éjjel és nappal, valamint bonyolult idôjárás közepette is. Korlátozott mértékben alkalmazható földi célok ellen is. Fegyverzetébe félaktív lokátoros és infravörös légiharc rakéták találhatóak, valamint egy beépített kétcsövû 23 mm-es gépágyú. Földi célok ellen közönséges légibombákat és nem irányított rakétákat tartalmazó rakétablokkokat hordozhat. Lokátora mintegy 20 km hatótávolságú és nem képes sem egyszerre több célpont követésére, sem lefelé keresni és lôni.

Hossz 15.75 m
Magasság 4.49 m
Fesztáv 7.16 m
Szárnyfelület 22.9 m²
Max. felszállótömeg 9400 kg
Max. sebesség 2.1 M
Leszállósebesség 270 km/h
Fel/leszálló úthossz 800/550 m
Hajtómû típusa 1 Tumanszkij R-25-300
teljesítménye 7500 kp

Bôvebb ismertetést lásd típusismertetô szekciónkban.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.