Szolnoki Repülôtiszti Fôiskola - Szolnok




A Tisza keleti partján fekvô repülôtér hagyományosan a magyar repülôgép- és helikoptervezetôk, valamint a repülômûszaki tisztek kiképzôközpontja. Bár a közelmúltig a magyar hajózókat sokáig az akkori Szovjetunióban és Csehszlovákiában képezték, 1993-ban újra beindult a magyar katonai pilótaképzés Szolnokon.
A fôiskola állományába 3 kiképzôszázad tartozik. Az 1. kiképzô század Jak-52-es légcsavaros kiképzôgéppel repül. A 2. kiképzô század típusa az L-39-es Albatrosz sugárhajtású kiképzôgép, amelyek a kecskeméti repülôezrednél állomásoznak. A 3. kiképzôszázad Mi-2-es helikopterrel repül.


A fôiskola története

1949-ben alakult meg a Kilián György Hajózó Mûszaki Fôiskola, mely a magyar katonai pilóták képzését hivatott ellátni. Késôbb a fôiskola neve Kilián György Repülô Mûszaki Fôiskolára változott és az 1960-as évek elejéig folyt a magyar katonai pilóták kiképzése. Ekkor egy rossz döntés következtében a kiképzést megszüntették és az akkori 18 db L-29 Delfin típusú sugárhajtású kiképzô gépeket az akkori Szovjetuniónak adták el.

A köztes idôszakban a magyar pilótákat a Szovjetunióban és az akkori Csehszlovákiában, Kassán képezték ki. Szolnokon csupán a mûszaki állományt és a szállítóhelikopter pilótákat képezték, de csak kis számban.

1993. elején hosszas gazdasági költségvizsgálatok után döntés született arról, hogy Magyarországon újra be kell indítani a pilótaképzést. Ennek értelmében 1993. szeptember elején újra megindult az oktatás a Szolnoki Repülôtiszti Fôiskolán.

Az elsô évben 50 hallgatót, 1994-ben 40-et, 1995-ben már csak 15-öt vettek fel hajózó szakra. 1996-ban nem indult hajózó évfolyam és 1997-tôl mintegy 2 évente 15-20 hallgatóval terveznek évfolyamokat indítani.

A fôiskola újraindításához megfelelô repülôgéptípusokról kellett gondoskodni. 1993. márciusig 12 db Jak-52-es érkezett Magyarországra, melyet Romániától vásárolt a magyar állam. A gépek 1993. áprilisában álltak hadrendbe. Szintén 1993-ban Magyarország 20 db L-39 ZO típusú sugárhajtású kiképzôgépet kapott ajándékba a volt keletnémet légierô készletébôl. A gépek 1994. nyarától álltak hadrendbe. A Mi-2-es helikoptereket a szolnoki vegyes repülô dandár állományából irányították a fôiskola állományába.

Jelenlegi típusok:

  • 1 század ( 12 ) Jak-52
  • 1 század ( 19 ) L-39 ZO
  • 1 század Mi-2


A fôiskola rendeltetése

Hajózó és mûszaki állomány képzése a Magyar Honvédség repülôalakulatai számára.


A fôiskola által jelenleg üzemeltetett típusok

A Jak-52-es román gyártmányú kétüléses légcsavaros kiképzôrepülôgép. Bár a konstrukció már kissé régi, de mégis masszív és megbízható, ezért kiválóan alkalmas a pilóták alapkiképzésére.

Hossz 7.45 m
Fesztáv 9.3 m
Max. felszállótömeg 1290 kg
Max. sebesség 300 km/h ( 500 m )
Hatótávolság 550 km
Hajtómû típusa 1 Vegyenyejev M-14 P csillagmotor
teljesítménye 268 kW/365 LE

Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.


Az L-39-es a volt Csehszlovákiában gyártott kétüléses sugárhajtású kiképzôgép. A pilóták a gép segítségével a fedélzeti fegyverek kezelését is elsajátíthatják. Ez a változat a gyakorlórepülés mellett alkalmas könnyû támadó feladat ellátására is. A gép szárnyvégein plusz üzemanyagtartályok találhatók.

Hossz 12.13 m
Magasság 4.47 m
Fesztáv 9.46 m
Szárnyfelület 18.8 m²
Max. felszállótömeg 4600 kg
Max. sebesség 0.82 M ( 770 km/h )
Feszállósebesség 190 km/h
Fel/leszálló úthossz 480/610 m
Hajtómû típusa 1 AI-25 TL
teljesítménye 1687 kp

Bôvebb ismertetést lásd típusismertetô szekciónkban.


A Mi-2-es Lengyelország által gyártott könnyû szállítóhelikopter, mely alkalmas személy és teherszállításra, valamint felderítésre és sebesültszállítási feladatok elvégzésére is. A gép max. 8 katona szállítására alkalmas. Felszerelhetô póttartályokkal is, vagy ezek helyére nem irányított rakétafegyverzet is szerelhetô.

Magasság 3.75 m
Törzshossz 12 m
Hatósugár 240 km
Csúcsmagasság 4000 m
Tömeg szerkezeti 2400 kg
felszálló 3700 kg
Sebesség utazó 160 km/h
max. 210 km/h
Hajtómû típusa 2 GTD-350
teljesítménye 200 LE
Személyzet 1 fô

Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.