Vitéz Háry László Vegyes Repülôosztály - Tököl




A vegyes repülôosztály biztosítja a magyar politikai és katonai vezetôk bel- és külföldi szállítását és 1990. óta szintén az ô feladatuk a nemzetközi szerzôdések alapján Magyarországra érkezô külföldi személyek és delegációk fogadása és földi kiszolgálása.


Az osztály története

1957-ben merült fel egy olyan repülôegység szükségessége, amelynek feladata az állami és katonai vezetés bel- és külföldi szállítása. A kiválasztott személyzetet szovjet oktatók kezdték felkészíteni egy Il-14-es gépen, amit az akkori szovjet vezetés ajándékozott a magyar állami vezetésnek. Ekkor még a gép és hajózó személyzet a Kormányôrség alárendeltségébe tartozott. A mûszaki személyzetet a Malév biztosította.

1962-ben a Honvédelmi minisztérium átvett a Malévtól egy Il-14-est annak hajózó személyzetével együtt.

1967. nyarán alakult az Országos Légvédelmi Parancsnokság és a 86. Vegyes Repülôosztály állományából a 7750/A Szállítórepülô Század, amely az 1. Önálló Honi Légvédelmi Rendészeti Zászlóalj alárendeltségében mûködött. A század átvette a Kormányôrség 2 Il-14-es gépét.

1967. decemberében és 1968. januárjában az egység állományába került a két Szovjetunióban vásárolt An-24-es, amelyek Tökölre települtek és 1993-ig álltak szolgálatban. Az új gépek személyzetét a Szovjetunióban képezték, ahol az Antonov gyárban megismerkedtek a gépek jellegzetességeivel. Ugyanekkor az Il-14-es személyzeteket a Malév pilótái képezték tovább. 1968. második felétôl már mindkét típus személyzete önállóan végezte bel- és külföldi repüléseit.

1970-ben beindult a Tu-134 átképzés, melynek állománya az Il-14-esek, az An-12-esek állományából és vadászrepülôk közül került ki.

1971. szeptember 1-tôl az egység az Országos Légvédelmi Parancsnokság közvetlen alárendeltségébe került 89. Önálló Szállítórepülô Század néven.

1973. március 1-tôl a század a Csapatrepülô Parancsnokság alárendeltségébe került.

1974. január 1-tôl a század Szentkirályszabadjára települt An-24-es gépekkel. Ettôl az évtôl álltak rendszerbe a Z-43-as típusú gépek, amelyek futár és személyszállítási feladatokat végeznek még napjainkban is.

1977. január 1-én megalakult a 93. Vegyes Repülôszázad.

1987. szeptemberétôl az egység állományába került 2 L-410 és 1 L-410 UVP típusú gép. Az L-410 UVP-t 1994. decemberéig tartották hadrendben.

1990. augusztus 11-én az alakulat felvette Vitéz Háry László nevét. Ebben az évben került sor az elsô Nyugat Európai utakra is, Angliába és Hollandiába.

1991. május 1-tôl a századot osztály szintre fejlesztették és a Szárazföldi Csapatok Parancsnokságának alárendeltségébe került és átvette a kivonuló szovjet csapatok által elhagyott tököli repülôtér üzemeltetését.

1992-ben a rendszerbôl kivonásra tervezett 2 An-24-es pótlására az egység 2 An-26-ost vett át a 89. Szolnok Vegyes Repülôdandár állományából.

1995. decemberétôl az osztály a 2. Repülô és Légvédelmi Hadest alárendeltségében mûködik.

Jelenlegi típus:

  • 2 db An-26
  • 2 db L-410
  • Z-43


Az osztály feladatai

Állami és katonai vezetôk szállítása bel- és külföldre. Repülôgépes futárszolgálat ellátása.


Az osztály által jelenleg üzemeltetett repülôtípusok

Az An-26-os könnyû harcászati szállító repülôgép. A szovjet gyártmányú repülôgép 32 katona szállítására alkalmas, vagy szükség esetén max. 2000 kg bombafegyverzettel is felszerelhetô.

Hossz 23.8 m
Magasság 8.6 m
Hatósugár 1100 km
Csúcsmagasság 9500 m
Tömeg szerkezeti 16500 kg
felszálló 24000 kg
Sebesség utazó 420 km/h
max. 460 km/h
Hajtómû típusa 2 AI-24 VT
teljesítménye 2820 LE
Személyzet 5 fô

Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.


Az L-410 egy a volt Csehszlovákiában gyártott könnyû légcsavaros szállítórepülôgép. Az alapváltozat 17, vagy 15 személy szállítására alkalmas, de van szállító, kórházi, légi fényképezô és térképezô változata is.

Hossz 14.48 m
Magasság 5.83 m
Fesztáv 19.49 m
Max. felszállótömeg 5800 kg
Utazó sebesség 380 km/h
Hatótávolság 1040 km
Fel/leszálló úthossz 710/740 m
Hajtómû típusa 2 Walter M-601
teljesítménye 574 kW

Bôvebb ismertetést lásd típusismertetô szekciónkban.


A Z-43-as csehszlovák gyártmányú könnyû légcsavaros sportgép, mely futár és személyszállítási feladatokra használható. A gép a pilótán kívül, 3 személy szállítására alkalmas.

Hossz 7.75 m
Magasság 2.91 m
Fesztáv 9.76 m
Max. felszállótömeg 1000 kg
Max. sebesség 235 km/h

Bôvebb ismertetést lásd típusismertetô szekciónkban.


Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.