Vitéz Háry László Vegyes Repülôosztály - Tököl
A vegyes repülôosztály biztosítja a magyar politikai és katonai vezetôk
bel- és külföldi szállítását és 1990. óta szintén az ô feladatuk a nemzetközi
szerzôdések alapján Magyarországra érkezô külföldi személyek és delegációk
fogadása és földi kiszolgálása.
Az osztály története
1957-ben merült fel egy olyan repülôegység szükségessége, amelynek feladata az
állami és katonai vezetés bel- és külföldi szállítása. A kiválasztott
személyzetet szovjet oktatók kezdték felkészíteni egy Il-14-es gépen, amit az
akkori szovjet vezetés ajándékozott a magyar állami vezetésnek. Ekkor még a
gép és hajózó személyzet a Kormányôrség alárendeltségébe tartozott. A
mûszaki személyzetet a Malév biztosította.
1962-ben a Honvédelmi minisztérium átvett a Malévtól egy Il-14-est annak
hajózó személyzetével együtt.
1967. nyarán alakult az Országos Légvédelmi Parancsnokság és a 86. Vegyes
Repülôosztály állományából a 7750/A Szállítórepülô Század, amely az 1. Önálló
Honi Légvédelmi Rendészeti Zászlóalj alárendeltségében mûködött. A század
átvette a Kormányôrség 2 Il-14-es gépét.
1967. decemberében és 1968. januárjában az egység állományába került a két
Szovjetunióban vásárolt An-24-es, amelyek Tökölre települtek és 1993-ig álltak
szolgálatban. Az új gépek személyzetét a Szovjetunióban képezték, ahol az
Antonov gyárban megismerkedtek a gépek jellegzetességeivel. Ugyanekkor az
Il-14-es személyzeteket a Malév pilótái képezték tovább. 1968. második felétôl
már mindkét típus személyzete önállóan végezte bel- és külföldi repüléseit.
1970-ben beindult a Tu-134 átképzés, melynek állománya az Il-14-esek, az
An-12-esek állományából és vadászrepülôk közül került ki.
1971. szeptember 1-tôl az egység az Országos Légvédelmi Parancsnokság közvetlen
alárendeltségébe került 89. Önálló Szállítórepülô Század néven.
1973. március 1-tôl a század a Csapatrepülô Parancsnokság alárendeltségébe
került.
1974. január 1-tôl a század Szentkirályszabadjára települt An-24-es gépekkel.
Ettôl az évtôl álltak rendszerbe a Z-43-as típusú gépek, amelyek futár és
személyszállítási feladatokat végeznek még napjainkban is.
1977. január 1-én megalakult a 93. Vegyes Repülôszázad.
1987. szeptemberétôl az egység állományába került 2 L-410 és 1 L-410 UVP
típusú gép. Az L-410 UVP-t 1994. decemberéig tartották hadrendben.
1990. augusztus 11-én az alakulat felvette Vitéz Háry László nevét. Ebben az
évben került sor az elsô Nyugat Európai utakra is, Angliába és Hollandiába.
1991. május 1-tôl a századot osztály szintre fejlesztették és a Szárazföldi
Csapatok Parancsnokságának alárendeltségébe került és átvette a kivonuló
szovjet csapatok által elhagyott tököli repülôtér üzemeltetését.
1992-ben a rendszerbôl kivonásra tervezett 2 An-24-es pótlására az egység 2
An-26-ost vett át a 89. Szolnok Vegyes Repülôdandár állományából.
1995. decemberétôl az osztály a 2. Repülô és Légvédelmi Hadest
alárendeltségében mûködik.
Jelenlegi típus:
- 2 db An-26
- 2 db L-410
- Z-43
Az osztály feladatai
Állami és katonai vezetôk szállítása bel- és külföldre. Repülôgépes
futárszolgálat ellátása.
Az osztály által jelenleg üzemeltetett repülôtípusok
Az An-26-os könnyû harcászati szállító repülôgép. A szovjet gyártmányú
repülôgép 32 katona szállítására alkalmas, vagy szükség esetén max. 2000 kg
bombafegyverzettel is felszerelhetô.
Hossz |
23.8 m |
Magasság |
8.6 m |
Hatósugár |
1100 km |
Csúcsmagasság |
9500 m |
Tömeg |
szerkezeti |
16500 kg |
felszálló |
24000 kg |
Sebesség |
utazó |
420 km/h |
max. |
460 km/h |
Hajtómû |
típusa |
2 AI-24 VT |
teljesítménye |
2820 LE |
Személyzet |
5 fô |
Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.
Az L-410 egy a volt Csehszlovákiában gyártott könnyû légcsavaros
szállítórepülôgép. Az alapváltozat 17, vagy 15 személy szállítására alkalmas,
de van szállító, kórházi, légi fényképezô és térképezô változata is.
Hossz |
14.48 m |
Magasság |
5.83 m |
Fesztáv |
19.49 m |
Max. felszállótömeg |
5800 kg |
Utazó sebesség |
380 km/h |
Hatótávolság |
1040 km |
Fel/leszálló úthossz |
710/740 m |
Hajtómû |
típusa |
2 Walter M-601 |
teljesítménye |
574 kW |
Bôvebb ismertetést lásd típusismertetô szekciónkban.
A Z-43-as csehszlovák gyártmányú könnyû légcsavaros sportgép, mely futár és
személyszállítási feladatokra használható. A gép a pilótán kívül, 3 személy
szállítására alkalmas.
Hossz |
7.75 m |
Magasság |
2.91 m |
Fesztáv |
9.76 m |
Max. felszállótömeg |
1000 kg |
Max. sebesség |
235 km/h |
Bôvebb ismertetést lásd típusismertetô szekciónkban.
|