Ô az ország egyetlen bombanõje, akinek láttán felderül a többi nõ. A szõkeség, aki legkékebb pillantásával és a Bombanõ című dalával domborított a képernyõn, ma jampikkal csörög és azt búgják neki, hogy Csini-csinibaba. Beszélik, hogy elárvult Besenyõék lánya, sõt, hogy a páratlan négyes útjai szétváltak. Persze, az is lehet, hogy csak úgy l'art pour l'art pletykálnak. Mindenesetre feltettünk néhány kérdést a Filmszemlén új szerepben bemutatkozó Nagy Natáliának.
Mi újság,
Csinibaba?
- Két hír is felröppent, egy jó és egy
rossz. Melyikkel kezdjem?
- Essünk túl a nehezén. Nem szívesen beszélek róla, már csak azért sem,
mert megállapodtunk, az, hogy Galla Miklós kivált a
társulatból, belsõ ügy, csak négyünkre tartozik.
- Miért van az, hogy minden sikeres együttes akkor
int búcsút a közönségnek, amikor a legjobban megy nekik?
- Talán mert addig a közös cél
hajtja és tartja össze õket. Művészi és
szakmai szempontból soha nem volt közöttünk
félreértés. Nagyon tehetséges emberekkel dolgoztam
együtt, akik szívvel-lélekkel igyekeztek sikeressé
tenni ezt a műfajt, de amellett saját céljaik is voltak.
Galla Miklóstól nem haraggal váltunk el. Nem tudok
mást mondani, csak hogy borzasztóan sajnálom és
hogy a közös múlt kitörülhetetlen emlék marad.
- Egy korszak lezárult. Hogyan kezdõdött?
- Még gimnáziumban, az egyik
Karinthy-estet követõen odajött hozzám
Forgács Péter, a rendezõfiú és
izgatottan mesélte, hogy egy férfi elkérte a
telefonszámomat. Emlékszem, rajzottak körülöttem a
lányok, olyan titokzatosnak tűnt az egész. Két
hónap múlva kaptam egy levelet Galla Miklóstól, azt
írta, hogy három ,,nagyon kedves és intelligens" emberrel
fogok találkozni, akik szeretnének megismerni. És én odamentem negyedik
kedves, intelligens embernek. Még aznap eldõlt.
- Honnan tudták, hogy te vagy az igazi?
- Nemigen voltam járatos a stílusukban, számomra az
abszurdot Karinthy, Örkény és Ionescu
jelentette, a Gyalog galoppot csak késõbb láttam,
de a KFT és Laár versei alapján
nagyjából sejtettem, milyen az õ világuk. Bedobtak
a mély vízbe. Negyedikes voltam, készültem az
érettségire és közben nekivágtunk az
országnak. Eleinte csak tébláboltam a színpadon,
igyekeztem szépen elmondani a szöveget. Persze felfedeztem benne a
humort, csak éppen tele voltam gátlásokkal. Az
elõadások elõtt a fiúk próbáltak
lelket önteni belém. Néha úgy éreztem,
abbahagyom, kiszállok. Óriási felelõsség
színpadi gyakorlat nélkül belecsöppenni egy már
bejáratódott produkcióba. Szerencsére õk
bíztak bennem. Ha valami nem sikerült, akkor sem
vetõdött fel, hogy kész, leszerepelt, jöhet a
következõ lány.
- Idõsebbek, tapasztaltabbak, labdába lehet rúgni mellettük
vagy folyton apáskodtak?
- Folyton. Nem engedtek el este nyolctól
moziba, ha héttõl elõadásunk volt.
- Három férfi és egy nõ évekig
összezárva. Kitört a nemek csatája?
- Eleinte nem. Aztán Miki az egyik féltékenységi
rohamában leszúrt egy konyhakéssel, mire Robi
válaszul elvágta a torkát. Andris pedig öngyilkos
lett bánatában, de csak miután Robit kilökte a
hetedik emeleti ablakból. Hát így.
- Ezt nevezem békés válásnak! Besenyõékbõl
csonka család lett.
- Szó sincs róla! Mi hárman együtt maradtunk, sõt, a most
készülõ színházi estünkben új tag
csatlakozik hozzánk. Addig is visszavonulunk egy kis alkotói
szabadságra. Ötleteket gyűjtünk,
valószínűleg formaváltásra is
szükség lesz, de a stílus megmarad.
- Nálunk a nõk nemigen jutnak szóhoz és poénhoz a humor -
különösen az abszurd humor - műfajában. Kezdetben
te is csak feldobtad a labdát, ma már le is ütöd.
- Amikor a társulatba kerültem, nem jelentett gondot, hogy csak konferálok,
táncikálok. Tudomásul vettem, hogy pusztán a nõiség
megjelenítésére volt szükség.
Késõbb a fiúk rájöttek, hogy az is
humorforrás lehet, ha valaki hosszú szõke hajjal
csábító szerelésben énekel egy merész
poénokkal teletűzdelt számot. Ehhez persze én is
hozzájárultam, mert sohasem állt tõlem távol
a szélsõséges karakterek megformálása. Mert
mi tagadás, Evettke és Irén sem tartozik az emberi nem
mintapéldányai közé... Egyébként egy
másik lány, Szászi Móni is jó ideje
erõs bástyája a társulat szellemi
erõdítményének. Poénok és
szójátékok mindenhol, a legváratlanabb
pillanatokban születhetnek. A múltkor mentünk Mónival
az utcán, és megakadt a szemünk egy táblán:
BORKÓSTOLÓ. Mi pedig eljátszottunk a gondolattal, hogy
ékezetet teszünk az elsõ O-ra és akkor egy
BÔRKÓSTOLÓBAN vajon mi minden történhet...
- Nem zavar, ha Besenyõék aranyigazságait utánad kiabálják az
utcán?
- Nem veszem zokon, de azért elég ambivalens érzéseim vannak ilyenkor.
Általában kedvesen közelednek, de olyan is volt már, hogy a zsúfolt
mozgólépcsõn üvöltötték utánam a család nagyapjának egyik mondatát:
,,Kívánom a szervezetét!"
- És te is kívántad az övét?
- Én nem, de jót nevettem.
- A fiúk izgalmas nõnek vagy
inkább veszélyesnek tartják azt a lányt, aki
egyszerre bambácska Evettke és kirobbanó
Bombanõ?
- Néha bánt, ha a színpad vagy a
televízió alapján alakítanak ki rólam
képet, és emiatt nem mernek közeledni. Én nem vagyok
kezdeményezõ típus semmilyen téren, a szerelemben
sem. Várom, hogy rámtaláljanak az emberek, az
események. A többség szerencsére
kíváncsi rám, és inkább a szeretetüket
érzem. A kapcsolataimban a színpadi énjeim nem jelennek
meg. A barátomat természetesen érdekli, amit
csinálok, de nem foglalkozik többet a munkámmal a kelleténél.
- És a papád? Sokáig mintha szándékosan elhallgattad volna az interjúkban
hogy az ismert humorista, Nagy Bandó András lánya vagy.
- Tudatosan ügyeltem rá, hogy lehetõleg ez a téma nem
legyen terítéken. Egyszerűen tudni akartam, hogy mire
vagyok képes egyedül, anélkül, hogy a papám
fénye vagy árnyéka rámvetõdne. Most
már bátrabban beszélek errõl, mert tudom, hogy mit
tettem le az asztalra és persze azt is, hogy mit nem.
- Gyerekkorodban milyennek képzelted a huszonhat éves Nagy Natáliát?
- Színésznõnek.
- Akkor elégedett lehetsz. Egy ország ismeri a neved. Mások
vért izzadnak a Színművészetin, a felvételin,
aztán eltűnnek a süllyesztõben.
- Én is vért izzadtam. Jelentkeztem a fõiskolára annak
ellenére, hogy éreztem, nem igazán tudok felvételi
helyzetekben jól szerepelni. Csak a meghallgatás után
tudtam meg, hogy ha felvesznek, az iskola szabályai szerint két
évig nem léphetek fel a L'art pour l'art
Társulattal. Ettõl kezdve már nem is
próbálkoztam. Örültem, hogy így is
színpadon vagyok, és jól érzem magam. Bár
mostanában egy rémkép lebegett elõttem, az
ötvenéves Evettke és a Bombanõ... Mert hiába,
haladok én is a korral. Minél sikeresebb lett a társulat,
annál erõsebben vágytam rá, hogy
kipróbálhassam magam más műfajban.
- Ez a jó hír, amit a végére tartogattunk. A múlt
héten a filmszemlén mutatták be Tímár
Péter játékfilmjét, a Csinibabát, amelyben
tiéd az egyik fõszerep. Ki kísért el a premierre?
- A barátaim és a szüleim. Ôk
leültek és végignézték a filmet, én
viszont be se mertem menni a terembe. Az elõcsarnokban izgultam
végig a vetítést, és füleltem a
kiszűrõdõ neszeket.
- Az ember ilyenkor borzasztó kiszolgáltatott lehet.
- Nagyon fontos nekem ez a film. Megint rámtalált egy lehetõség. Nyár
végén Tímár Péter megkeresett, hogy
új filmre készül, és az egyik szerepnél
rám gondolt. A történet a hatvanas években
játszódik, a fiatalok a Ki mit tud?-ra
készülnek annak reményében, hogy kijutnak nyugatra, a
VIT-re. Meg akarnak pattanni a fiúk, és velük tartanak a
barátnõik. Én vagyok az egyik ilyen lány,
Mancika, akinek már a neve is elárulja, hogy milyen
figura. Jól éreztem magam a bõrében.
- De hát nem is éltél a hatvanas években...
- Most beleélhettem magam. Felvétel elõtt
három-négy órán keresztül készítették a frizuránkat, aztán jött a
sminkes, a gyönyörű ruhák, hosszasan
készülõdtünk, mint a korabeli lányok, hogy
szépek legyünk. A pasik dögösek voltak, a lányok
csinibabák, és ez meghatározta a férfi és
nõ viszonyát. Nem tébláboltak tanácstalanul
egymás mellett, mert mindenki számára ismert volt a
kapcsolatteremtés koreográfiája.
- Mancika emancipáció helyett a haját tupírozta.
- De attól még nagyon is céltudatos, öntörvényű lány. A maga kis
álomvilágában él, de mindent megtesz azért,
hogy álmait valóra váltsa. Persze flörtökben is
részt vesz, de Mancika egyelõre önmagát keresi, nem a
párját. Van egy árulkodó mondata: ,,Én
úgy akarok élni, mint azok az emberek a filmeken!"
- Mindannyian szeretnénk színes, szélesvásznú
életet. A Csinibabában is azt látja a nézõ,
hogy lubickoltok az életkedvben.
- És lubickoltunk a szerepben. Forgatás után sokszor ottmaradtunk és
tovább roptuk az Orczy-kert színpadán. Nyár vége volt. Édes élet. Sajnáltam,
amikor véget ért a forgatás.
- Lesz még folytatás, másik forgatás. Fogadjunk, hogy máris
forgatsz valamit a fejedben!
Vass Virág |