Petôfi Rádió
1999. február 19.
A magyar rock egyéniségei:
Bornai Tibor
Varga Péter: - A magyar rock egyéniségei című műsorunk mai vendége Bornai
Tibor. Kutatva a Magyar Rádió archívumában a legkorábbi nyoma, amit felleltem,
az Almárium együttesben volt, ahol a szerzôk közt azt olvastam, hogy Laár
András és Bornai Tibor. Milyen volt ez az együttes, mikor alakult? És ha már
ti ketten akkor itt összekerültetek, akkor hogyan nôtt ki ebbôl késôbb a KFT?
Bornai Tibor: - Ez úgy nézett ki, hogy 1974-ben alakítottunk mi egy zenekart, amiben már
Laár András is benne volt, meg én is. És váltakozó szerencsével még mások.
Ez egy amatôr zenekar volt. Abban én csellóztam, Laár András hegedült, meg
gitározott is, de akusztikus gitáron. Elektromos hangszerekre nem volt
pénzünk. És így eltöltöttünk egy pár évet. Fantasztikus pár évet, tehát nagyon
nagy iskolákon mentünk akkor mi keresztül, saját magunk elé fantasztikusan
nehéz feladatokat állítottunk. És azokat majdnem meg is oldottuk. De semmiféle
közönségsikerünk, semmiféle visszajelzésünk nem volt.
- Néhány rádiófelvétel készült ezek szerint. Tehát csak azok, amit én itt
megtaláltam?
- Nem. Ez még a rádiófelvételek elôtti történet. Ugyanis pont most akartam
mondani, hogy ebbôl elegük lett. És úgy döntöttünk, hogy mi mégiscsak beat
zenekar, vagy rock zenekar, vagy nem tudom én ezt már akkor pontosan, hogy
mondták. De ez a hangosabb fajta zenekar szeretnénk lenni. És ennek a zálogát
abban láttuk, hogy dob is szól, elektromos gitár is szól, és a rádióban van
felvételünk. Akkoriban volt egy ilyen áldott intézménye a rádiónak, hogy
rádiófelvételeket csinált, tehát az is kirepülhetett a levegôbe, akinek esetleg
nem volt nagylemeze. Tehát volt két dalod, akkor behoztad, és itt egy bizottság
eldöntötte, hogy fel lehet-e venni, vagy nem. De ha igen, akkor az már olyan
volt, mintha élnél, mintha már lenne az a zenekar. És ehhez nevet is kellett
változtatnunk, és ez lett az Almárium. Elôtte ugyanis Küllôrojtnak hívtak
minket, amit a Kis növényhatározóból néztünk ki, és ehhez a műfajhoz nem
találtuk eléggé szorosan kapcsolhatónak. És két olyan dalt választottunk
ki - az Őszt és a Világoskék szárnyakon című dalt - amirôl úgy gondoltuk,
hogy majd sláger lesz, az egész ország ezt fogja fütyülni, és mi befutunk.
Nem így lett.
- Viszont a befutás késôbb, egy pár év múlva sikerült. Akkor már egy másik
együttessel, amelyik KFT néven futott.
- Igen, hát a 81-es Tándalfesztiválon mikor eljátszottuk a Bábu vagy című
dalt, akkor lettünk mi országosan ismertek. És akkor mi Laár Andrással már
hét éve játszottunk együtt egy zenekarban.
- De talán egy kicsit itt visszamehetünk az idôben. Nyilván nem Laár Andrással
kezdôdött a te zenészi pályafutásod. Gondolom talán még Szegeden korábban más
együttesekkel is próbálkoztál.
- A szegedi zenei élethez nekem csak annyi kapcsolatom van, hogy az egyik
kedvenc unokabátyám Varga Zsolt, aki pár évvel idôsebb nálam és ezért még
derékba kapta ez a beat korszak, ez a 60-as évek vége, amikor mindenki
megbolondult, hosszú hajat növesztett, és zöld trapéznadrágban kezdett járni
az utcán. Tehát ô ott Szegeden az egyik központi figurája volt a rock-életnek.
És én nagyon fölnéztem rá, és tanultam tôle zongorázni. Együtt énekelgettünk
otthon egy zongora mellett. Szóval ô volt az egyik, akit okolhatok azért, hogy
most itt vagyok. Egyébként a gimnáziumi zenekarozások alatt - tehát az is
volt - pedig egy Molnár János nevű embernek a nevét szeretném
mondani, akivel én annak idején úgy együtt zenekaroztam. Talán ha azt mondom,
hogy Torma, akkor úgy egy kicsit ismerôsebb. Akkor ô egy kicsit másmilyen volt
Molnár János, és rettenetesen tehetséges. Én ebben a pillanatban is azt tartom
róla, hogy egy elképesztôen nagy tehetség, aki kallódik jelenleg, és sodródik
ide-oda, és nagyon drukkolok neki, hogy egyszer csak megtalálja ô a helyét meg
a zenekarát. Igazából ô mondta nekem elôször azt nagyon szigorú arccal, hogy:
- És holnapra írjál egy dalt! És én mondtam neki: - Én nem tudok, még sosem
próbáltam. De az ôt nem érdekli, holnapra írjak egy dalt. És én azt hiszem,
hogy írtam is másnapra valamit, ami nekem olyan közepesen tetszett. De neki
tetszett. És azt hiszem, hogy itt is eldôlt valami. Tehát hogyha ô azt mondta
volna akkor, hogy hát tudod mit, igazad volt, nem kellett volna, akkor én
ezt hagyom a fenébe. De ôneki tetszett, és ettôl megjött a kedvem, meg
a bátorságom. Tehát Molnár János nevét még egyszer szeretném itt hangosan
bemondani a mikrofonba.
- Most kanyarodjunk vissza a KFT-hez, amely együttes ugye 1981-ben kirobbanó
sikerrel szerepelt a Táncdalfesztiválon. Gondoltátok akkor, hogy ez a Bábu
vagy című szám ilyen nagy közönségsikert fog elérni?
- Nem. Nem gondoltuk. Ez egy véletlen eredménye lett, hogy mi ezt a dalt
játszottuk. Több dalt is beadtunk, mert a baráti körünk tele volt énekesekkel,
elôadókkal, és az ô számukra. Tehát meg volt szépen beszélve, hogy melyik
dalt ki fogja énekelni, ha elfogadja a bizottság. Így szerepelt azon
a fesztiválon például Dolák-Saly Róbert. Talán már kevesen emlékeznek rá, de
ô ott volt és elénekelt egy dalt. Szerepelt Ács Enikô, aki szintén a baráti
körhöz tartozott. És a saját magunk számára a Nem sikerül kikúrálni magam
című dalt adtuk be. A bizottság sajnos nem fogadta el. Tehát nem választották
be a Táncdalfesztiválban elhangozható dalok közé. Azt mondta nekünk a
bizottság elnöke, hogy a bizottság halálra röhögte magát rajta, ez tetszett
mindenkinek a legjobban, de nem merték egy Korda György-dal és egy Soltész
Rezsô-dal közé odatenni, mert attól féltek, hogy botrány lesz belôle. Ez
másmilyen dal volt, mint amit akkoriban úgy lehetett hallani, vagy esetleg
írni.
- Végül is a Bábu vagy is másfajta hangvételt képviselt akkor.
- Igen az úgy volt, hogy eredetileg Ács Enikô akarta a Bábu vagy című dalt
énekelni. Úgy is volt, hogy ô fogja. De az utolsó pillanatban, amikor kiderült,
hogy mindenkinek lett dala, csak nekünk nem, ezért elkezdôdött a cserebere,
hogy akkor ki mit énekeljen, és mi maradjon ki, és hogy legyen. És így Enikô
egy másik dalt választott, ami kicsit énekesnôsebb volt. Tehát jobban
énekelhetô, nem volt ez a furcsa tá-dá-dá. Ilyen elénekelhetetlen rémség benne,
hanem egy közízléshez közelebb álló dolog jutott neki. És hát érdekes. Szóval
nem tudom mi történt volna, hogyha ô énekli el a Bábu vagyot. Valószínűnek
tartom, hogy akkor is kitaláljuk hozzá a bábu-mozgást, de aztán hogy ez hogy
lett volna, az már történelmietlen fejtegetni. Lényeg az, hogy az ölünkbe
pottyant ez a legfurcsább dal, és azt gondoltuk, hogy mindegy nekünk teljesen
mindegy. Az a fontos, hogy szerepeljünk a televízióban, mert akkor mi olyan
hallgatólagosan be voltunk tiltva. Szerepeltünk egy olyan listán, amit
soha senki nem látott, nem olvasott, csak tapasztalni lehetett. Tehát fiatal
zenekar voltunk, pár hónapos. És amikor megpróbáltunk fellépés után járkálni
ide-oda amoda, akkor olyan válaszokat kaptunk, hogy sajnos minket nem lehet
felléptetni. Újságírók olyan válaszokat adtak, hogy sajnos a mi nevünk nem
jelenhet meg nyomtatásban. És ez valószínűleg annak volt köszönhetô, hogy
ezekre a pinceklubokban alakult zenekarokra eléggé odafigyelt annak idején
valaki, aki nyilván lejött az elsô, vagy a második koncertünkre a Somogyi Béla
utcába, és azt mondta, hogy: - Hát ezek furcsák, ezeket nem lehet tudni, hogy
honnan jöttek, ki van festve az arcuk, nagyon rikácsolnak gyanús dolgokat.
És mondjuk ebben talán még igaza is volt valamennyire, mert az elsô lemezünk
szövegeiben nagyon sok áthallás van, és inkább kritika érzôdik, mint hollárihó.
Lényeg az, hogy valahogy rácsúsztunk erre a rossz vágányra. A nem működô
zenekarok vágányára és mi nem szerettük volna, mi működô zenekar szerettünk
volna lenni, és azt képzeltük, hogy aki a televízióban szerepel, az legális
zenekarnak számít. És ez volt minden célunk a Bábu vaggyal. És ezt sikerült
véletlenül egy kicsit túlteljesíteni.
- Átnézve a KFT együttes számait, úgy láttam, hogy szerzôként általában a KFT
együttes van megjelölve. Ki írta akkor a dalokat?
- Egész pontosan meg tudom mondani bármelyik dalról, hogy ki írta. Ennek az
volt az oka - hogy a KFT zenekar van szerzônek feltüntetve -, mert nálunk volt
egy belsô házi munkamegosztás: Laár Andrással mi írtuk a dalokat, és Márton
András és Lengyelfi Miklós pedig szervezte a zenekart, ami rettenetes munka
volt: telefonálgatás, jövés-menés, borzasztó sok feladat, ami igazából sehol
nem volt megfizetve. És ezért elosztottuk minden szerzôi jogdíjunkat négyfelé
úgy, hogy igazságosan, tehát mindenkinek kedve legyen dolgozni. De hogyha
konkrétan megkérdezel egy dalt, akkor azt megmondom, hogy ki írta.
- A dalaitokra akkor is jellemzô volt egy ilyen ironikus hangvétel, tehát
valahol a humor felé közelített, de gyakran elôfordult, hogy igen komolyan
szólt az élet dolgairól. Kinek volt az író vénájában ez vonal?
- Egy ideig tudtunk azzal szórakozni, hogy baráti körben feltettük a kérdést:
Na ezt az új KFT-dalt ki írta? És akkor lehetett saccolni, és volt, hogy
a legbelsôbb baráti kört is be tudtuk csapni, mert én írtam olyan furcsát, és
borzasztót, mint amilyeneket a Laár András szokott úgy kapásból, és ô pedig
írt olyan líraibb fajtát, amilyeneket én szoktam kapásból. De aztán ez
a késôbbiek során nagyjából helyrebillent, és aki úgy ismerte közelebbrôl
a zenekart, az nagyjából tudta, hogy ami egy kicsit lírai, az inkább én
vagyok, ami egy kicsit hetykébb, furcsább, az meg inkább a Laár.
- Az együttes egyik legnagyobb slágerét mindenesetre te írtad. Azt lehet tudni,
mert késôbb egy szólólemezedre is rákerült és te énekelted a KFT-ben is
a Balatoni nyárt.
- Igen az így van, azt én írtam. Annak az a története, hogy egyszer a jó
sorsunk közel sodort minket Hazel O'Connor-hoz, akinek az Üvegtörôk című
filmje akkor világhírű volt, és... nem akkor, hanem tíz évvel korábban
világhírű volt, és egyszer csak Magyarországra jött koncertezni, és mi voltunk
a kísérôzenekar. És kitaláltuk, hogyha már itt van, és személyesen is
ismeretségbe keveredünk vele, akkor csináljunk közös lemezt. Csak két számot,
egy kislemezt - akkor még nem volt CD -, de hogy legyen valami közös velünk és
egy világsztárral. Erre nagyon büszkék lettünk volna. Egyébként lett is, csak
nagyon titokban, hogy nehogy véletlenül valaki megtudja. Mindenesetre
kiküldtünk egy pár dalt neki, csak úgy a zenét, hogy írjon rá szöveget
amelyik tetszik. És én biztos voltam benne, hogy ezt a dalt fogja választani.
Akkor még nem Balatoni nyárnak hívták, csak úgy egy dal volt, aminek volt
valami munkacíme és nem volt szövege. És én úgy éreztem, hogy írtam egy
világslágert, amire a Hazel O'Connor szöveget ír és abban a pillanatban
széles e világon híresek leszünk. Megint csak nem így lett, nem ez tetszett
neki. Nem ezt választotta ki a kiküldött dalok közül. Született ebbôl egy
kislemez. Elég érdekes kislemez lett, de végül is nem lett belôle sláger.
Sôt azt hiszem, hogy nagyon kevesen tudják, hogy egyáltalán létezik.
- Ha egy világsztárral nem is sikerült összejönnötök, vagy dalokat írnod
számára úgy igazából, egy igazi magyar sztárral, Koncz Zsuzsával viszont
igen hosszú és szoros munkakapcsolatot sikerült kialakítanod. Hogyan kezdôdött
vele a munka?
- Érdekes módon ez korábban kezdôdik, mint a KFT zenekar. 1978-ban tagja lettem
egy zenekarnak, amelyiknek a fô tevékenysége az volt, hogy Koncz Zsuzsát és
Zoránt kísérték felváltva. És itt ismerkedtem össze Zsuzsával, mint egy
egyszerű zenekari tag, akit bevettek, és olyan furcsán nézett ki: senki sem
ismerte. Én rettenetes bajban voltam, mert a zongora után - amihez hozzá voltam
szokva - ott szintetizátorokon kellett játszani, amik a zongorához képest
villanycsengônek számítanak. Megnyomom ég, elengedem nem ég. És ez borzasztó
feladat volt nekem, hogy mindjárt Koncz Zsuzsa mögött kellett ezzel kísérleteznem
a színpadon, hogy én meg tudok-e szólaltatni egy ilyen hangszert. És hát néha
elôfordult, hogy egy halk szájharmonika helyett felharsant egy rettenetes
trombita, mert elfelejtettem valamit átállítani, de Zsuzsa egészen
megbocsátónak tűnt. Lehet, hogy egy világsztár azt mondta volna még aznap este,
hogy: - Ezt soha többé nem akarom látni, ezt az embert. 86-ban jelent meg
a Zsuzsának elôször olyan lemeze, amin az én dalom is rajta volt már. Az volt
a címe, hogy Újhold. És hát onnantól kezdve ez egy folyamatos dolog.
- Mikor mertél elôhozakodni azzal, hogy énekelje el a te dalodat, dalaidat?
- Ó én rögtön elômertem. Szóval nem titkoltam, hogy én dalokat írok. Inkább
ôneki telt bele egy pár évbe, míg úgy döntött, hogy elénekel tôlem is dalt.
Mert ô eléggé ilyen ragaszkodó típus. Tehát a Szörényi-Bródy házaspár az úgy
oda volt égetve - meg aztán Tolcsvay-Bródy -, hogy ô nem vált egyszerűen,
vagy olyan könnyedén. És tulajdonképpen nekem is izgalmas volt azt gondolni,
hogy lesz majd olyan dal, hogy Bornai-Bródy. Mert hát én a Bródy Jánost is úgy
a közönség soraiból néztem, és szerettem az Illés zenekart is. És mondjuk nem
köszöntem nekik csókolomot, de jóval elôrébb volt nálam ahhoz, hogy
egyáltalán szóba jöjjön az, hogy mi közösen egy dalt írunk.
- Igen gyakran elôfordul, hogy Bornai Tibor dalaira Bornai Tibor írja
a szöveget, vagy Bornai Tibor szövegeire Bornai Tibor írja a dalokat. Hogyan
születnek ezek a dalok, tehát egyszerre a szöveg és a dallam, vagy valami
eszedbe jut szöveg leírod, és aztán megpróbálod megzenésíteni?
- Azt hiszem, hogy arra nem volt még példa, hogy elôbb írtam volna le
a szöveget, mert akkor költô lennék. Tehát a költôknek van egy olyan
ambíciója, hogy egy üres papírt teleírnak rímelô, vagy nem rímelô, de ritmusos
sorokkal. Én nekem sose volt ilyen ambícióm, hanem én mindig zenélni szerettem
elsôsorban. És amikor egy dal kibuggyant, vagy elôjött, vagy nem is tudom, hogy
mondjam én ezt, megszületett, akkor szembe kellett néznem azzal a problémával,
hogyha el akarom énekelni, vagy azt akarom, hogy valaki más elénekelje,
ennek szövegének is kell lenni. És ha már szövege lesz, akkor nem szerettem
volna sose, hogyha olyan igazán nagy ostobaságok hangoznának el benne. És
akkor leültem, összeszedtem minden erômet, és megpróbáltam valami szöveget
írni rá. Tehát magyarul a zeneszerzés húzza maga után a szövegírást. Nagyon
nagyon ritka esetben elôfordult már az is, hogy egyszerre jött a kettô. Tehát
ott csapkodtam a zongorát, énekeltem és már mondtam is a szöveget, már csak
egy kicsit finomítani kellett rajta. Egyébként mindig elôbb van a zene, ami
tulajdonképpen az én határtalan bizodalmamat bizonyítja a magyar nyelvben, ami
azt jelenti, hogy bármilyen zenét leírok, bízom benne, hogy erre elôbb-utóbb
találni fogok értelmes magyar szavakat, amiket egymás mögé állítva lesz
belôlük két versszak, meg egy refrén.
- És bár a KFT az egyik legsikeresebb zenekar volt a 80-as években, ennek
a történetnek vége szakadt. Utána szólista pályát kezdtél, aminek a mai napig
három szólólemez az eredménye. Amikor magad számára kezdtél írni, akkor
próbáltad folytatni ezt a KFT-s vonalat, vagy pedig egy más világot próbáltál
kifejezni, megszólaltatni?
- Hát eléggé zavarban voltam, mikor egyedül maradtam. Pont ezen gondolkodva,
hogy most mit csináljak én. Most legyek egy ilyen pót-KFT, vagy inkább
csináljam azt, ami belôlem úgy egyenesen fakad és ne képzeljem azt, hogy én be
tudom tölteni a KFT után maradt űrt. És az elsô lemezen talán még rá is tudok
mutatni egy-két olyan dalra, ami kifejezetten úgy készült, hogy az volt
a fejemben, hogy azért valami ugorjon be a KFT-rôl is a közönségnek.
A másodikon már nincs ilyen, és a harmadikon meg különösen nincs. Tehát
egyszer csak úgy döntöttem, hogy én egyedül is talpon tudok maradni, vagy
talpra tudok állni, és van nekem egy saját kis ösvényem. Lehet, hogy nem
autósztráda, vagy valami más szélesebb út. Még az is lehet, hogy csak
egyirányú. De az is lehet, csak egy kis csapás, és hát azon kellene nekem
menni, mert hogy mit is keresnék én másfele.
- Az ember meghallgatja a dalaidat, különösen ha tudja olvasni is. Most már
szerencsére a magyar lemezeken is az a szokás, hogy megjelennek a szövegek,
és azt veszi észre, hogy ezek gyakran igen komoly gondolatokat próbálnak meg
közölni. Talán komolyabbakat és súlyosabbakat is, mint amit a rockzene elbírna.
Mi a fontosabb számodra a zenével kifejezni magad, vagy a szöveggel?
- Hát ezt szerintem az elôbb megválaszoltam. Én zenésznek érzem magam.
A szövegrôl meg
tényleg azt tudom mondani, hogyha már az ember kinyitja a száját, akkor ne
beszéljen hülyeséget. Akkor megpróbálok valami olyasmit énekelni, amirôl
esetleg egy ilyen beszélgetés során el lehet beszélgetni. Tehát meg lehet
kérdezni, hogy ez itt mi, az ott mi. Én kifejtegethetem a hosszú, és komplikált
elméleteimet, amik néha nem is mindig teljesen komolyak, néha meg véresen
komolyak. És úgy eltelik az este.
- Ebben a fajta szövegben talán a legmesszebbre a Mágus című lemezen mész.
Ahol odáig mész, hogy a dalok mögé, igaz nem elé, de kvázi mottóként
filozófusoktól idézel egy-két mondatot.
- Hát kedvenceimtôl. Ez úgy született ez az ötlet, hogy amikor már hat,
vagy nyolc dal kész volt a Mágus című lemezre, egyszer csak rádöbbentem, hogy
mindegyik szöveg valami olyasmirôl szól, amit én olvastam a kedvenc
olvasmányaim valamelyikének egy részlete. És elkezdtem visszakeresni. Tehát
a sorrend az volt, hogy kész lett a szöveg, és egyszer csak rájöttem, hogy
hoppá hát ezt én Szepes Máriánál olvastam. És elkezdtem lapozgatni a könyveit,
és megtaláltam azt a mondatot, amelyik ezt az adott szöveget egy mondatban
összefoglalja. És akkor azt úgy odaírtam az aljára. És ez történt a többi
szöveggel is, hogy utólag kerestem hozzá az idézeteket azokból a könyvekbôl,
amiket én szeretek.
- A legutolsó lemezed - most már úgy mondhatjuk - tavalyelôtt jelent meg
Balatoni tél címmel, ami némileg visszautal a nagy slágeredre, a Balatoni
nyárra.
- Azt gondoltam, hogy nagyon rossz néven venném, hogyha valaki más írná meg
a Balatoni tél című dalt, és ezért írtam meg én, nehogy valaki másnak kelljen.
- És mit írsz még meg olyat, amit nem szeretnéd, ha más írna meg? Mire
készülsz magyarul?
- Hát egy csomó mindent forgatok a fejemben. Elôször is arra készülünk, hogy
feltámad a KFT zenekar. Ami annyit jelent,...
- Nem csak egy koncert erejéig?
- ...hogy nemcsak egy koncert erejéig, hanem új lemezen gondolkodunk, és
koncerteken. Tehát élô zenekarrá változni. Vajon működik-e ez még? Vagyunk-e
még beszélô viszonyban a közönséggel, vagy a korral, amiben élünk. Én úgy érzem,
hogy vagyunk, és ezért nekimegyünk ennek a hegyoldalnak. Írom a negyedik
lemezemet rettenetes tempóban. Én se értem, hogy milyen tempóban, mert senki
se sürget. És van egy konkrét dolog is, ami még ezeknél is konkrétabb,
hogy felkérést kaptam a szegedi Dóm tér irányából. Tehát a Szabadtéri játékok
irányából, hogy írjak egy zeneművet, amelyik augusztus 11-én hangzik majd
el déli 12 óra 50 perc körül a szegedi Dóm téren. Párhuzamosan azzal, hogy
ott halad át a napfogyatkozás teljes takartsága Szeged fölött ezekben a
percekben. És két és fél percig, majdnem két és fél percig feljönnek
a csillagok és sötét lesz. És ennek a napfogyatkozásnak az örömére, vagy
tiszteletére, vagy nem tudom én hogy kell ezt... vagy megünneplésére írtam egy
zenét, ami ott hangzik el azt hiszem elôször, és valószínűleg utoljára is
a Dóm téren.
- Ha így most visszatekintesz a pályádon, melyik korszak volt a legfontosabb,
vagy amelyik a legtöbbet adta neked?
- Azt hiszem, hogy a legtöbbet zenei téren én az édesapámtól kaptam, aki
mandolinozott. Úgy műkedvelô módon otthon mandolinozott, és egyszer csak
lett egy barátja. A vállalatnál - ahol dolgozott - kiderült, hogy van egy
ember, aki tud gitározni. És akkor attól kezdve az lett, hogy szombaton délután
négytôl este tízig nálunk, a lakásban zenélés volt. Megjelent ez a gitáros
barát, Ottó bácsi. Hozta a gitárját, és mandolinnal és gitárral zenéltek
eset tízig, szigorúan a csendrendeletig. Akkor, mikor ez elkezdôdött,
én lehettem körülbelül hét éves, és úgy már tizenöt, tizenhét voltam,
amikor ez abbamaradt. Aztán egyszer csak Ottó bácsinak lett egy új gitárja,
és akkor a régit odaadta nekem, hogy én azt próbáljam pengetni. Úgyhogy minden
gitártudásom onnan ered. Elôbb-utóbb ugyanis beszálltam én ebbe a szombat esti
zenélésbe, és azt hiszem, hogy ez volt az a korszak, amikor én megismertem azt,
hogy jó, hogyha két-három ember egyszerre penget valamit.