Reform
1997. november 25.

Somorjai néni 15 éve

Tavaly ôsszel a KFT világpremiernek számító internetes koncertje megtöltötte a Budapest Sportcsarnokot. Az a buli az ötévnyi hallgatás utáni újrakezdést is jelentette: a KFT most, november végén ismét a BS-ben lép a közönség elé. Sztárvendég: Somorjai néni.

az utcán állnak felfele nézve

Ki kicsoda
...................
Bornai Tibor (Dráni): A zenekar billentyűse és énekese egyben. Amikor éppen nem káeftézik, akkor Koncz Zsuzsával lemezeket készít, turnézik, dolgozik saját albumain - eddig kettô jelent meg ,,Átvitt étterem" és ,,Mágus" címmel. Dolgozott már a Baba Yaga együttes tagjaként, ,,Mumus" címmel pedig zenés darabot írt gyerekeknek, amit a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház mutatott be, sôt költô is.
Laár András (Náti): Az együttes gitárosa és énekese. A KFT-n kívül feltűnik neve az ország legnépszerűbb abszurd társulata, a L'art pour l'art tagjaként, de mások szólólemezein - pl. Kern Andrásén - is. Buddhista tanár, asztrológus, színházi és meditációs zenék szerzôje. Költô.
II. Lengyelfi Miklós (Miki vagy Mikulás): Basszusgitáros, bôgôs és énekes a csapatban. Zenélt a Barbaróban, a Pénz együttesben, dolgozott Gerendás Péterrel és Koncz Zsuzsával. Évek óta felelôs szerkesztôje a Zenészmagazinnak.
Márton András (Marci vagy Marcipán): Dobol és énekel a zenekarban. Emellett létrehozója és szerkesztôje az idôutazók hírlapjának, a SzemTanúnak. Multimédiás oktatóprogramok és saját találmányú súgógépek fejlesztésével tölti idejét, ha éppen nem káeftézik. Az internetes koncert kiagyalója.

Hogy koncertet vagy színházi produkciót lát-e november 28-án a Sportcsarnok közönsége, azt majd ott kell eldönteni. Kétségtelen, hogy a KFT eddig sem idegenkedett a színházi elemektôl. Már csak azért sem, mert a zenekar csírái valahol Laár alapította Kulhanek cirkusz környékén keresendôk.
     - Elôször a cirkusz tagjaival próbáltam zenekart alapítani - meséli Laár -, de miután nem ment, szóltam Márton Andrisnak és Bornainak, akinek már néhány dalt is odaadtam.
     Laár Bornaival korábban már zenélt együtt a Küllôrojt nevű bandában, Mártonnal pedig még az iskolapadból ismerték egymást.

Mikulás bôgôzik

     A negyedik tag kalandos körülmények között került a csapatba. Többször dolgoztak együtt ifjabb Kurtág Györggyel, aki ebben az idôben már Párizsban tartózkodott, s mikor meghallotta a KFT alakulásának hírét, azonnal Lengyelfi Miklóst ajánlotta basszusgitárosnak. Ifjabb Kurtág telefonon a francia fôvárosból meg is szervezte a találkozót a Nagyvárad téri aluljáróba, ahonnan a négy zenész már Bornaiék lakására indult próbálni. Ezzel 1980 novemberében megalakult a Korlátolt Felelôsségű Társaság.
     - A kft. elnevezés akkoriban ismeretlen fogalom volt nálunk - emlékszik Márton András. - A nyolcvanas évek elején meg is hívtuk az összes hazai kft.-t egy találkozóra. Hát nem voltunk túl sokan az étteremben.
Miért éppen KFT?
................................
A kft. szó hallatán ma már senki sem lepôdik meg, holott a hetvenes évek végéig ennek a mozaikszónak a jelentéstartalmával csak a gazdaságtörténészek lehettek tisztában. 1981-tôl egyre többeknek egy zenekar jutott eszébe a Korlátolt Felelôsségű Társaság rövidítésérôl, mígnem a rendszerváltás után sorra jelentek meg a cégbíróságon bejegyzett kft.-k, s volt idô, amikor a zenekartól megkérdezték: ,,Jó, jó, de milyen kft?". Mi arra voltunk kíváncsiak: miért éppen ez a zenekar neve: Márton András szerint: - A Nátinak volt elôtte valami Goldberger Kft. cirkusza, s ô állt elô az ötlettel, hogy legyen ez a zenekar neve. Ez nekem nagyon nem tetszett. Azt mondta, jó, akkor legyen csak KFT. Nekem ez se tetszett, de elfogadtam. Ezek után mi magyaráztuk el a fél országnak, hogy mit jelent a KFT, ami a mi márkanevünk lett, hiszen megtöltöttük tartalommal.
     Laár András szerint: - Volt nekem egy Kulhanek nevű cirkuszom, ami csak baráti társaság elôtt lépett fel, és tulajdonképpen a KFT és Laár pour Laár társulatok ôsének is tekinthetô. Az ebben játszó barátaimmal akartam zenekart csinálni, és egyikôjük találta ki, hogy egy zenekar akár Korlátolt Felelôsségű Társaság is lehetne. Aztán mégsem akartak zenélni, én pedig elkértem a barátomtól a nevet. Mikor eleinte kérdeztek bennünket a névrôl, mindig azt válaszoltuk: azért KFT, mert a világ dolgaiért csak korlátozottan tudunk felelôsséget vállalni.

Siker, ha hagyták
Az elsô sikert s egycsapásra az ismertséget az 1981-es Táncdalfesztivál és a Bábu vagy című dal hozta. Profikká léphettek elô, egy lemezgyárral kötött exkluzív szerzôdéssel a zsebükben.
     - Azt hittük, ezzel minden rendben is van - emlékszik Náti -, de sajnos nem láttuk át a valós koncepciót. A lemezgyárnak akkor az volt az elképzelése, hogy a Neoton Famíliából csinál a világon eladható magyar zenekart, s ezért nem kifutni hagyni, hanem kordában tartani akart bennünket. Mesterséges kontraszelekcióról volt szó, ami számunkra négy külföldi szerzôdést is ellehetetlenített. Az Afrika után Erdôs Péter a szemünkbe mondta, hogy ebbôl akár százezret is eladhatott volna, de nem akart. Mit mondhattunk erre?
     Megjelentettek még két lemezt a Hungarotonnál, majd átmentek az elsô magánkiadóhoz. Sajnos, ez a lépés sem volt sokkal sikeresebb. Hiába készült el újabb két lemez, nem teljesen tisztázott okokból ezek nem nagyon jutottak el a rajongókhoz, sôt mára az eredeti felvételek is eltűntek az idôközben megszűnt kiadóknál.
     - Amolyan középsztárok voltunk akkoriban - emlékszik Laár -, hiszen a nyolcvanas években olyan zenekarok dolgoztak mellettünk mint az LGT vagy a V' Moto-Rock. Biztos vagyok abban, hogy az elsô tíz évünkben nem tudtuk volna megtölteni a BS-t, dehát nem is hagytak bennünket igazán kifutni.

Dráni énekel

     A zenekar rajongói elsôsorban a középiskolások és az egyetemisták közül kerültek ki. Õk voltak azok, akik talán megérezték, hogy ez a dolog nem a kaszálásról, hanem egyfajta önkifejezô művészeti vállalkozásról szólt. Nem is gazdagodott meg belôle a zenekar, annak ellenére sem, hogy volt olyan négy hónapjuk, amikor kettôszáz koncertet adtak.

A szüneteltetés
- Nehéz meghatározni, hogy mit is jelentett a KFT nekünk, amikor működött, hiszen mindenki mással is foglalkozott mellette - mondja Laár, aki 1985-ben például színpadra állította a Laár pour Laár estet. Márton elindította a SzemTanút, Bornai és Lengyelfi pedig más zenészekkel is játszott.
     - Homályos, hogy mindabból, amit csináltunk, pontosan mi volt a KFT-s. Sajnos nem voltunk elég okosak ahhoz, hogy igazán jól használjuk egymás képességeit.
     No meg talán a tíz év ,,együttélés" után meg is unták egymást. Nem vesztek össze - állítják - csak úgy gondolták, jobb, ha egy kicsit szüneteltetik az együttzenélést.

Náti és Marci táncol

     - Három-négy évvel késôbb felhívtam a Marcit - így Laár -, hogy a L'art produkciók után sokan jönnek oda, hogy mi van a KFT-vel. Olyan fiatalok is kérdezték, akik akkoriban születtek, amikor alakultunk, és legfeljebb a szüleik lemezei között találkozhattak velünk. Mondta a Marci, hogy jó ideje ô is azon töri a fejét, miként lehetne ismét összehozni a zenekart.
     Négy évvel a szüneteltetés bejelentése után ez megtörtént. Egy évig készültek a Bál az Interneten produkcióra.
Szkéné Színház 1982
........................................
(...) Az alapötlet az volt, hogy egy pesti bérház egyik lakásában próbál, vagy csak egyszerűen éldegél egy zenekar. Semmi több. Ezt díszítettük fel, amennyire tudtuk. Az elôadás már az egyetem folyosóján elkezdôdött, ahol is a várakozó nagyérdemű között egyszercsak felbukkant Somorjai néni, a házmester, óriási bajusszal, mert Regôs János adta, és agresszíven takarítani kezdett. Közben azt kiabálta, hogy itt kérem nem lesz semmiféle koncert, a múltkor is ki kellett hívni az URH-t. Nagyokat csapott a felmosó ronggyal. (...)
     (...) Az ekképpen gondosan megkínzott közönség aztán bebocsátást nyert a nézôtérre, Mi már a színpadon tartózkodtunk. Miki egy szobabelsô félében üldögélt, eszegetett, újságot olvasott és nézte a tévét, amit egyébként a közönség is láthatott. Náti is üldögélt, de hogy hol, azt csak a bokája köré rogyott nadrágja, fehér térdei és keserves arckifejezése árulta el. A színpad közepén állt a virágállványnak álcázott dog. Tôle jobbra egy kis állókádban Marci ázott - már ami belefért belôle abba a pici alkotmányba. Én egy konyhában alsóneműket teregettem. A nézôtér közepén egy nagy vashordó állt tele szeméttel és egy kopasz fenyôfával, mivel ,,Elmúltak az ünnepek".
     (Részlet Bornai Tibor még meg nem jelent ,,KFT-történet" című munkájából, amelyben az Elmúltak az ünnepek 1982-es elôadására emlékezik)

Színház vagy koncert?
A KFT-koncertek mindig tartalmaztak színházi elemeket. Nem múlhatott el elôadás anélkül, hogy Dráni és Náti ne adjon elô néhány saját költeményt, a többiekkel valami kis tanulságos jeleneteket. Ezek szerves részét képezték a koncerteknek, és szinte ugyanúgy születtek, ahogy a dalok. A KFT színház - és a mostani koncert - azonban leginkább az 1982 kora tavaszi Szkéné Színház-beli Elmúlnak az ünnepek produkcióra vezethetô vissza.

KFT-csoportkép

     Akkor egy bérház szobakonyhás lakását rendezték be a színpadon, aminek kopott bútorai közé elrejtették a hangszereket. A zenekar ebben a miliôben élt, miközben megelevenedtek a számokba rejtett történetek. November végén a BS-ben is hasonlóra készülnek, ahol egy többemeletes bérház épül fel a színpadon. Itt sem maradhat majd el Somorjai néni, a házmester, akit ez alkalommal Suszter Lóránd személyesít majd meg aprócska bajszával.
     - Nem ráadáskoncert lesz, nem ismétlés - jelentette ki Márton András, aki ennek a koncertnek is motorja. - Többségében ritkán hallott, lemezre nem került dalokat fogunk játszani a színházi elôadás közben.
Bajnai Zsolt

KFT albumok és évek
.......................................
1982: ,,Macska az úton" címmel megjelenik az együttes elsô albuma, amely a címadó dal mellett többek között az 1981-es Táncdalfesztiválon elhangzott ,,Bábu vagy" számot is tartalmazza.
1983: Megérkezik az ,,Üzenet a liftbôl", azaz a két ,,A-oldallal" büszkélkedô album, amelyen a ,,Fodrász" is hallható. Ebbôl az anyagból készül a zenekar elsô látványos TV-show-ja.
1984: Magyarország - sôt talán a világ - elsô multimédia albuma ,,Bál az Operában" címmel. A lemez nemcsak a KFT egyik legnagyobb sikerét, az ,,Afrikát" tartalmazza, de borítóján egy futtatható Basic program is található.
1986: Az egy évvel korábban megszületô ,,Siker, pénz, nôk, csillogás" után ezzel a címadó dallal megjelenik a negyedik album. Ezen többek között olyan slágerek kaptak helyet, mint a ,,Balatoni nyár" és a ,,Volvo".
1987: A Napkirályról, a széplányról és az újságíróról szóló dalokat is tartalmazva megjelenik az ,,Ég és Föld" című lemez, amely eredetileg az ,,Asztrológia" címet viselte volna. Ez utóbbiról azonban a Hungaroton úgy gondolták, hogy az emberek ezt a szót nem ismerik.
1988: Elkészül az ,,Édes élet" lemez, amely a zenekaron kívüli okok miatt kevés rajongóhoz juthat el, pedig az albumon olyan alapművek hallhatók, mint a ,,Gázgyár", a ,,Vágy villamosa", a ,,Fantasztikus lány" és a ,,Szeged".
1989: Szintén nem a zenészek miatt jut el kevesekhez ,,A nagy alakítás" című album többek között az ,,Eszter a meztelen nô", a ,,Mamut", és a ,,Kovács Pál" című dalokkal.
1990: Boltokba kerül ,,Balatoni nyár" címmel a ,,Best of KFT" lemez és kazetta.
1991: A Közgázon ,,Tízéves a KFT", ,,Búcsúzik a KFT" és ,,Ráadáskoncert" című produkciók után Márton András által tervezett teás dobozban megjelenik a zenekar elsô koncertalbuma, ami ekkor az utolsónak tűnik.
1992-1996: A KFT zenekar csipkerózsika-álomba szenderül.
1996: A világ elsô interaktív Internet-koncertjét adja a 15 éves KFT. A koncert anyaga késôbb egy multimédia CD-n kiadásra kerül. A koncert elôtt ,,Bábu vagy" címmel megjelenik egy album, amely a zenekar ki nem adott és különleges felvételeit tartalmazza.
1997: Aki elmegy november 28-án a KFT Budapest Sportcsarnok-beli produkciójára, az készüljön fel arra, hogy akár a reprint kiadású ,,Édes élet" című album tulajdonosa is lehet.


"Nem ráadáskoncert lesz, nem ismétlés."