Ki kicsoda
................... |
Bornai Tibor (Dráni): A zenekar billentyűse és énekese egyben. Amikor
éppen nem káeftézik, akkor Koncz Zsuzsával lemezeket készít, turnézik,
dolgozik saját albumain - eddig kettô jelent meg ,,Átvitt étterem" és ,,Mágus"
címmel. Dolgozott már a Baba Yaga együttes tagjaként, ,,Mumus" címmel pedig
zenés darabot írt gyerekeknek, amit a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház
mutatott be, sôt költô is. Laár András (Náti): Az együttes gitárosa és énekese. A KFT-n kívül feltűnik neve az ország legnépszerűbb abszurd társulata, a L'art pour l'art tagjaként, de mások szólólemezein - pl. Kern Andrásén - is. Buddhista tanár, asztrológus, színházi és meditációs zenék szerzôje. Költô. II. Lengyelfi Miklós (Miki vagy Mikulás): Basszusgitáros, bôgôs és énekes a csapatban. Zenélt a Barbaróban, a Pénz együttesben, dolgozott Gerendás Péterrel és Koncz Zsuzsával. Évek óta felelôs szerkesztôje a Zenészmagazinnak. Márton András (Marci vagy Marcipán): Dobol és énekel a zenekarban. Emellett létrehozója és szerkesztôje az idôutazók hírlapjának, a SzemTanúnak. Multimédiás oktatóprogramok és saját találmányú súgógépek fejlesztésével tölti idejét, ha éppen nem káeftézik. Az internetes koncert kiagyalója. |
ogy koncertet vagy színházi produkciót lát-e november 28-án a Sportcsarnok
közönsége, azt majd ott kell eldönteni. Kétségtelen, hogy a KFT eddig sem
idegenkedett a színházi elemektôl. Már csak azért sem, mert a zenekar csírái
valahol Laár alapította Kulhanek cirkusz környékén keresendôk.
- Elôször a cirkusz tagjaival próbáltam zenekart alapítani - meséli Laár -,
de miután nem ment, szóltam Márton Andrisnak és Bornainak, akinek már néhány
dalt is odaadtam.
Laár Bornaival korábban már zenélt együtt a Küllôrojt nevű bandában,
Mártonnal pedig még az iskolapadból ismerték egymást.
Miért éppen KFT?
................................ |
A kft. szó hallatán ma már senki sem lepôdik meg, holott a hetvenes évek
végéig ennek a mozaikszónak a jelentéstartalmával csak a gazdaságtörténészek
lehettek tisztában. 1981-tôl egyre többeknek egy zenekar jutott eszébe
a Korlátolt Felelôsségű Társaság rövidítésérôl, mígnem a rendszerváltás után
sorra jelentek meg a cégbíróságon bejegyzett kft.-k, s volt idô, amikor
a zenekartól megkérdezték: ,,Jó, jó, de milyen kft?". Mi arra voltunk
kíváncsiak: miért éppen ez a zenekar neve: Márton András szerint: - A Nátinak
volt elôtte valami Goldberger Kft. cirkusza, s ô állt elô az ötlettel, hogy
legyen ez a zenekar neve. Ez nekem nagyon nem tetszett. Azt mondta, jó, akkor
legyen csak KFT. Nekem ez se tetszett, de elfogadtam. Ezek után mi magyaráztuk
el a fél országnak, hogy mit jelent a KFT, ami a mi márkanevünk lett, hiszen
megtöltöttük tartalommal.
Laár András szerint: - Volt nekem egy Kulhanek nevű cirkuszom, ami csak baráti társaság elôtt lépett fel, és tulajdonképpen a KFT és Laár pour Laár társulatok ôsének is tekinthetô. Az ebben játszó barátaimmal akartam zenekart csinálni, és egyikôjük találta ki, hogy egy zenekar akár Korlátolt Felelôsségű Társaság is lehetne. Aztán mégsem akartak zenélni, én pedig elkértem a barátomtól a nevet. Mikor eleinte kérdeztek bennünket a névrôl, mindig azt válaszoltuk: azért KFT, mert a világ dolgaiért csak korlátozottan tudunk felelôsséget vállalni. |
Siker, ha hagyták
Az elsô sikert s egycsapásra az ismertséget az 1981-es Táncdalfesztivál és
a Bábu vagy című dal hozta. Profikká léphettek elô, egy lemezgyárral kötött
exkluzív szerzôdéssel a zsebükben.
- Azt hittük, ezzel minden rendben is van - emlékszik Náti -, de sajnos
nem láttuk át a valós koncepciót. A lemezgyárnak akkor az volt az elképzelése,
hogy a Neoton Famíliából csinál a világon eladható magyar zenekart, s ezért
nem kifutni hagyni, hanem kordában tartani akart bennünket. Mesterséges
kontraszelekcióról volt szó, ami számunkra négy külföldi szerzôdést is
ellehetetlenített. Az Afrika után Erdôs Péter a szemünkbe mondta, hogy ebbôl
akár százezret is eladhatott volna, de nem akart. Mit mondhattunk erre?
Megjelentettek még két lemezt a Hungarotonnál, majd átmentek az elsô
magánkiadóhoz. Sajnos, ez a lépés sem volt sokkal sikeresebb. Hiába készült
el újabb két lemez, nem teljesen tisztázott okokból ezek nem nagyon jutottak
el a rajongókhoz, sôt mára az eredeti felvételek is eltűntek az idôközben
megszűnt kiadóknál.
- Amolyan középsztárok voltunk akkoriban - emlékszik Laár -, hiszen a
nyolcvanas években olyan zenekarok dolgoztak mellettünk mint az LGT vagy
a V' Moto-Rock. Biztos vagyok abban, hogy az elsô tíz évünkben nem tudtuk
volna megtölteni a BS-t, dehát nem is hagytak bennünket igazán kifutni.
A szüneteltetés
- Nehéz meghatározni, hogy mit is jelentett a KFT nekünk, amikor működött,
hiszen mindenki mással is foglalkozott mellette - mondja Laár, aki 1985-ben
például színpadra állította a Laár pour Laár estet. Márton elindította a
SzemTanút, Bornai és Lengyelfi pedig más zenészekkel is játszott.
- Homályos, hogy mindabból, amit csináltunk, pontosan mi volt a KFT-s.
Sajnos nem voltunk elég okosak ahhoz, hogy igazán jól használjuk egymás
képességeit.
No meg talán a tíz év ,,együttélés" után meg is unták egymást. Nem vesztek
össze - állítják - csak úgy gondolták, jobb, ha egy kicsit szüneteltetik az
együttzenélést.
Szkéné Színház 1982
........................................ |
(...) Az alapötlet az volt, hogy egy pesti bérház egyik lakásában próbál,
vagy csak egyszerűen éldegél egy zenekar. Semmi több. Ezt díszítettük fel,
amennyire tudtuk. Az elôadás már az egyetem folyosóján elkezdôdött, ahol is
a várakozó nagyérdemű között egyszercsak felbukkant Somorjai néni, a házmester,
óriási bajusszal, mert Regôs János adta, és agresszíven takarítani kezdett.
Közben azt kiabálta, hogy itt kérem nem lesz semmiféle koncert, a múltkor
is ki kellett hívni az URH-t. Nagyokat csapott a felmosó ronggyal. (...)
(...) Az ekképpen gondosan megkínzott közönség aztán bebocsátást nyert a nézôtérre, Mi már a színpadon tartózkodtunk. Miki egy szobabelsô félében üldögélt, eszegetett, újságot olvasott és nézte a tévét, amit egyébként a közönség is láthatott. Náti is üldögélt, de hogy hol, azt csak a bokája köré rogyott nadrágja, fehér térdei és keserves arckifejezése árulta el. A színpad közepén állt a virágállványnak álcázott dog. Tôle jobbra egy kis állókádban Marci ázott - már ami belefért belôle abba a pici alkotmányba. Én egy konyhában alsóneműket teregettem. A nézôtér közepén egy nagy vashordó állt tele szeméttel és egy kopasz fenyôfával, mivel ,,Elmúltak az ünnepek". (Részlet Bornai Tibor még meg nem jelent ,,KFT-történet" című munkájából, amelyben az Elmúltak az ünnepek 1982-es elôadására emlékezik) |
Színház vagy koncert?
A KFT-koncertek mindig tartalmaztak színházi elemeket. Nem múlhatott el
elôadás anélkül, hogy Dráni és Náti ne adjon elô néhány saját költeményt,
a többiekkel valami kis tanulságos jeleneteket. Ezek szerves részét képezték
a koncerteknek, és szinte ugyanúgy születtek, ahogy a dalok. A KFT színház
- és a mostani koncert - azonban leginkább az 1982 kora tavaszi Szkéné
Színház-beli Elmúlnak az ünnepek produkcióra vezethetô vissza.
Bajnai Zsolt |
KFT albumok és évek
....................................... |
1982: ,,Macska az úton" címmel megjelenik az együttes elsô albuma, amely
a címadó dal mellett többek között az 1981-es Táncdalfesztiválon elhangzott
,,Bábu vagy" számot is tartalmazza. 1983: Megérkezik az ,,Üzenet a liftbôl", azaz a két ,,A-oldallal" büszkélkedô album, amelyen a ,,Fodrász" is hallható. Ebbôl az anyagból készül a zenekar elsô látványos TV-show-ja. 1984: Magyarország - sôt talán a világ - elsô multimédia albuma ,,Bál az Operában" címmel. A lemez nemcsak a KFT egyik legnagyobb sikerét, az ,,Afrikát" tartalmazza, de borítóján egy futtatható Basic program is található. 1986: Az egy évvel korábban megszületô ,,Siker, pénz, nôk, csillogás" után ezzel a címadó dallal megjelenik a negyedik album. Ezen többek között olyan slágerek kaptak helyet, mint a ,,Balatoni nyár" és a ,,Volvo". 1987: A Napkirályról, a széplányról és az újságíróról szóló dalokat is tartalmazva megjelenik az ,,Ég és Föld" című lemez, amely eredetileg az ,,Asztrológia" címet viselte volna. Ez utóbbiról azonban a Hungaroton úgy gondolták, hogy az emberek ezt a szót nem ismerik. 1988: Elkészül az ,,Édes élet" lemez, amely a zenekaron kívüli okok miatt kevés rajongóhoz juthat el, pedig az albumon olyan alapművek hallhatók, mint a ,,Gázgyár", a ,,Vágy villamosa", a ,,Fantasztikus lány" és a ,,Szeged". 1989: Szintén nem a zenészek miatt jut el kevesekhez ,,A nagy alakítás" című album többek között az ,,Eszter a meztelen nô", a ,,Mamut", és a ,,Kovács Pál" című dalokkal. 1990: Boltokba kerül ,,Balatoni nyár" címmel a ,,Best of KFT" lemez és kazetta. 1991: A Közgázon ,,Tízéves a KFT", ,,Búcsúzik a KFT" és ,,Ráadáskoncert" című produkciók után Márton András által tervezett teás dobozban megjelenik a zenekar elsô koncertalbuma, ami ekkor az utolsónak tűnik. 1992-1996: A KFT zenekar csipkerózsika-álomba szenderül. 1996: A világ elsô interaktív Internet-koncertjét adja a 15 éves KFT. A koncert anyaga késôbb egy multimédia CD-n kiadásra kerül. A koncert elôtt ,,Bábu vagy" címmel megjelenik egy album, amely a zenekar ki nem adott és különleges felvételeit tartalmazza. 1997: Aki elmegy november 28-án a KFT Budapest Sportcsarnok-beli produkciójára, az készüljön fel arra, hogy akár a reprint kiadású ,,Édes élet" című album tulajdonosa is lehet. |