Flaszter
1999. április
Több mint
tíz esztendeje gimnazistaként került be Galla Miklós
társulatába - Laár András és Dolák-Saly
Róbert mellé. A csapat csak a kilencvenes évek elején
mutatkozhatott be a televízióban. Nagy Natália sziporkázó
tehetségét az abszurd világában élhette
ki: Evettke, kövér kislány, Irénke, valamint a Bombanõ
és más egyszerre bizarr és hétköznapi figurák
megformálójaként. Aztán jött a Csinibaba
Mancikája, majd a Zimmer Feriben egy mellékszerep, amely miatt
távoznia kellett a társulatból. Jelenleg szabadúszó,
várja a feladatokat, szeretné megmutatni magát klasszikus
színészi szerepekben is. Nemrégiben hatvanas évekbeli
szirupos melódiákból válogatott albummal lepte
meg az abszurdhoz szokott közönséget. A Zsákbamacska
minden nõ címû CD kísérõ füzetében
korabeli ruhácskákban, az idõszak hangulatát idézõ
Rakéta porszívó, s jellegzetes szobabútorok mellõl
mosolyog ki ránk az egyik képen bájos mosolyával,
másutt démoni magabiztossággal.
-
-
- - A
Csinibabából ismert Mancika feladta volna a csehszlovák
televízió tartalék bemondónõjeként
elért karrierjét, hazajött volna és õ készítette
ezt a lemezt?
-
- - Van köze Mancikához,
hiszen a Csinibaba forgatása közben kezdtem el kutatni ez után
az idõszak, s a korabeli kislemezek után. Egyszerûen kíváncsi
voltam, hogyan szólnak eredetiben azok a dalok, amelyeket modern feldolgozásban
hallhatunk a filmben. Eközben találtam rá még legalább
száz olyan táncdalra, amelyeknek õrült jó
volt a szövegük, s a hangulatuk, stílusuk is tetszett. A
korosztályom is nagyon élvezte, sokat mulattunk a szövegeken.
A lemez ötletével elõálltam a kiadónál,
s kértem, hogy teljesen korabeli hangzásban vegyük fel
a dalokat. Egyáltalán nem a Mancika-, vagy a Csinibaba-vonulatot
akartam továbbvinni. Ez igazából csak egy kirándulás...
-
- - Mi
lehet az oka annak, hogy ez a korszak ilyen népszerû lett mostanában?
-
- - Ez a stílus
kevésbé ismert manapság. A szövegek is meglehetõsen
mókásak, bugyutácskák: "kezdõdik a
távbeszélgetés", vagy "öröm a közlekedés".
A hatvanas évek derûs oldala, a korszak bája nem került
eddig elõtérbe, inkább csak a szomorúsága.
De hát abban az idõben is megpróbáltak boldogok
lenni az emberek - függetlenül a politikai rendszertõl...
Igyekeztem olyan dalokat összeválogatni, amelyeket azóta
nem dolgoztak fel, illetve olyanokat, amelyek rövid ideig sikeresek voltak,
aztán azóta sem vették elõ õket - sem a
rádiók, sem az elõadók. A dalok többsége
állítólag nincs meg a rádió archívumában
sem, csak régi kopott lemezeken. Másfelõl az eddigi tevékenységem
eléggé kötõdik a humorhoz. Ezeket a dalokat - mint
például A kék öböl címût, amely
a legnagyobb giccs, s egyben a leglíraibb is, - mégsem lehet
komolyan venni.
-
- - Van
bennük valami abszurd. Milyen visszajelzéseket kap?
-
- - Meglepõ volt,
hogy az idõsebb korosztályból sem mindenki ismeri ezeket
a dalokat. Nagyon örültem, hogy a fiatalok is értékelték,
hogy a táncdalok nem lettek modernizálva. Természetesen
akadt, aki azt mondta: ezt az egész stílust nem kedveli, de jól
szórakozott. Ezt is meg tudom érteni, hiszen ezt törte
szét, és váltotta fel a beat-korszak.
-
- - Mi
volt az elsõ élménye az abszurddal kapcsolatban?
-
- - Gyermekkorban csak
olyasmin tud nevetni az ember, ami furcsa. Késõbb, amikor a
L'art pour l'art Társulatba hamvas diáklányként
bekerültem, a fiúk a turnékon, a próbákon,
és a magánéletben is meglehetõsen bizarr sztorik
mesélésével próbálták kipuhatolni:
meddig lehet elmenni nálam, mi az, amin megbotránkozom. Izgalmas
volt egy tizenhét éves fruska, aki rendkívül illetlen
szavakat használ, s fura dolgokat mûvel a színpadon.
-
- - Hogyan
viselte ezeket a próbálkozásokat?
-
- - Nagyon élveztem,
hogy úgy mondjam: abszolút vevõ voltam ezekre a tréfákra,
egyre jobban belejöttem, s nyitottabb lettem. Késõbb már
én szorgalmaztam bizonyos dolgokat. Például baletteznem
kellett a színpadon, miközben egy öreg ember egy nagyon koszos
strandpapuccsal udvarolt nekem. Vállaltam, hogy miközben a színpadon
táncolok, s ugrom egyet, valaki a színfalak mögött
eltép egy rongyot, mintha szellentenék. De ezeket még
tovább is fejlesztettük. Nagyon széles volt az a mezõ,
amelyen belül el tudtam képzelni a játékot.
-
-
- - Soha
nem parancsolt megálljt a fiúknak?
-
- - Csak egyszer. Egy
nem túl szellemes ötlet volt: vaksötét színpadra
mentünk volna be anyaszült meztelenül, s a technikus egy pillanatra
felkapcsolta volna a villanyt, majd le. Ezt akkor, tizennyolc évesen
nem csináltam meg. Ma már lehet, hogy nem tiltakoznék.
Voltak dolgok, amelyekben szemérmes voltam, fõleg, ha valamennyire
el lehetett bújni a figura mögé. Imádtam például
A bombanõ címû dalt... Ezt a számot én kértem:
pukkantsuk ki a lufit. Valószínûleg volt bennem valamiféle
komplexus. Laárral közösen írtuk meg a szöveget.
-
- - Szükséges-e
valamilyen különleges képesség ahhoz, hogy valaki
az abszurd darabokat megfelelõen interpretálja a közönségnek?
-
- - Biztosan kell egy
alkati beállítottság, egyfajta gondolkodásmód.
Vannak kiváló színészek, akik erre a mûfajra
nem alkalmasak. Itt ugyanis jobban érvényesül, hogy mindenbõl
csak annyi kell bele, amennyi éppen szükséges. Se több,
se kevesebb. Ezt nem lehet tanítani, erre rá kell érezni.
A társulatnak ez volt az egyik erénye: nagyon sok morbid, obszcén,
sõt gusztustalan poént megengedtünk magunknak, de lehetett
tudni, hogy ez a négy ember nem közönséges, nem alpári,
s e mögött valamilyen szellemiség húzódik meg.
Igényes, aprólékosan kidolgozott jelenetek voltak, nem
öncélú malackodás.
-
-
- - Nehéz
volt-e csinos nõ létére olyan figurákat játszani,
mint Evettke, a kövér kislány, vagy Irénke, a közönséges,
ízléstelen nõ.
-
- - Egyáltalán
nem. Kifejezetten élveztem õket. Ezek a szerepek, bizonyos személyiségjegyek
bennem is megvannak, noha egyikük sem vagyok, nem érzem magam
bombanõnek, s nem hiszem, hogy olyan agresszív és bárgyú
lennék, mint Evettke. A magánéletben nem vagyok a klasszikus
értelemben vett színésznõ, nem is tudnék
úgy viselkedni. Egyszerûen szeretem ezeket a végleteket
magamban megmutatni. Ha van színészi filozófiám,
akkor ez az.
-
-
- - A
figurákat ki találta ki?
-
- - A szöveg a fiúk
szellemi terméke volt, a karakterekbe nem szóltak bele. Természetesen
megbeszéltük egymás elképzeléseit.
-
- - Ha
jól tudom gyermekkora óta színésznek készül.
Mi vonzza a színjátszásban?
-
- - Gyermekkoromban valószínûleg
az exhibicionizmusom kiélése izgatott, s a közös játék:
mindenféle mesejátékokat újrajátszani.
Kitalálni történeteket, s a lakótelepen a barátaimmal
ezeket megvalósítani. Már akkor imádtam belebújni
a kedvenc zenekarom énekesének bõrébe, utánozni
õt, parodizálni. Sok mindennek értelmi szerzõje
voltam, nyüzsögtem. Aztán felköltöztünk Pestre,
gimnáziumba jártam, s megmaradt bennem a vágy a színmûvészet
iránt. Akkor már én csapódtam társaságokhoz.
Egy picit el is bizonytalanodtam: valóban színpadra való
vagyok-e? A magabiztosság eltûnt belõlem. Amikor tizenhét évesen
elõször léptem fel a L'art pour l'art Társulatban,
az elsõ félév elég nehezen telt: a csoport akkor
már egy éve mûködött, a három fiú
profi volt. Aztán ez oldódott, hiszen a reakciókból
éreztem, hogy a közönség engem is elfogad. A fiúk
is sokat segítettek ebben, s akkor egyre inkább kezdtem megtalálni
a helyem a színpadon. Azzal együtt, hogy belecsöppentem egy
konkrét mûfajba, az abszurdba - amit imádtam -, éreztem,
hogy szívesen kipróbálnám magam más mûfajokban
is. Rendkívül izgat az a titok, hogy én hogyan felelnék
meg egy klasszikus drámai produkciókban. Izgalmas lenne kipróbálni
azt az oldalamat is.
-
- - Jelentkezett
a színmûvészeti fõiskolára?
-
- - A gimnázium
után, de az elsõ rostán kiestem. Késõbb
azért nem mentem, mert tudtam: ha felvesznek, abba kell hagynom a társulattal
való munkát. Azt pedig nem akartam. A L'art pour l'art volt
a legfontosabb az életemben.
-
- - ...amely
azóta jelentõsen átalakult. Galla Miklós néhány
lapszámmal ezelõtt úgy nyilatkozott a Flaszternek, hogy
õ kivált a legendás csapatból, Önt pedig
kirúgták. Mi történt tulajdonképpen?
-
- - Miklós valóban
távozni kényszerült, mert komoly konfliktusok adódtak
a fiúk között. Engem azért rúgtak ki, mert
elvállaltam a Csinibaba után a Zimmer Feriben egy szerepet.
Tímár Péter egy hét forgatási idõt
kért. A társulattal akkor próbáltunk egy új
darabot. András és Róbert hallani sem akartak arról,
hogy forgassak, pláne egy olyan filmben, amelyben Galla Miklós
is játszik. Akkor már rossz viszonyban voltak. Nem éreztem
kielégítõnek a kifogásukat. A filmben szereplõk
többsége is próbált a forgatás mellett. S
egy ilyen felkérést a mai világban nem utasíthat
vissza az ember.
-
- - Milyen
most a kapcsolatuk?
-
- - Azóta nem is
jelentkeztek.
-
- - Lát
esélyt arra, hogy a híres társulat valaha újra
együtt lépjen fel?
-
- - Sajnos a fiúk
között nagyon megromlott a viszony, ezért nem hiszem. A három
fiú volt a társulat szellemi atyja, egyfelé tartottak,
csak máshogyan. S ez volt a fantasztikus. Gyönyörû
tíz év volt, így volt kerek. Én igazából
a mai napig mindhármuknak hálás vagyok, amiért
velük játszhattam.
-
- - Szerepel
a Hotel Menthol címû musicalben, illetve egy Molière darabban
is...
-
- - Alkalmi mûsorokra
is kapok olykor meghívásokat. Felkértek, hogy vezessek
le egy bált, egy vetélkedõt. Televízióban
nem vállalok ilyesmit, hiszen nem akarom hályogkovács
módjára csinálni, másrészt ezeket a showmûsorokat
parodizáltam annak idején, elég vicces lenne, ha korabeli
szerepeimet játszanám. Vidéki színházi
felkéréseknek eddig a lemez miatt nem tudtam eleget tenni, mivel
az album elkészítését teljes egészében
magam szerveztem.
-
- - Amikor
az elõbb klasszikus szerepekrõl beszélt, milyen karakterekre
gondolt?
-
- - Konkrét szerepálmom
nincs, bár szívesen játszanék Csehovot, mert imádom
a mûvészetét. Talán nem hat szerénytelenségnek,
ha bevallom, hogy titkon az is komolyan foglalkoztat, milyen lehet olyan kiváló
mûvészekkel együtt dolgozni filmben, mint Szabó István,
Bergman, vagy Woody Allen.
- Tisztában vagyok
vele, sokan vagyunk a szakmában, s ha egy rendezõ egy komoly
színdarabot szeretne színre vinni, nem szívesen reszkírozza
meg, hogy engem hívjon tragikának... Nem is ismernek annyira,
s valószínûleg annak sem örülnének, ha
mondjuk Antigonéként színpadra lépve, valaki felkiabálna:
ott van Evettke! Az is igaz, nem vagyok az a típus, aki ajánlgatná
saját magát. Bízom abban, hogy kapok feladatokat, és
természetesen magamban. Remélem megint kitalálok valami
olyat, mint a lemez, és egyedül megcsinálom.