UniverZoom
1998. december

Interjú Nagy Natáliával
 
 
UniverZoom: Mi van veled mostanában? Hogyhogy még nem tûntél fel valamelyik kereskedelmi adó sztárjaként?
Nagy Natália: Elég sokszor hívtak már ilyen "mûsorvezetésekre". Szívesen mondanék igent, de ez nem az én mûfajom, sajnos nem vagyok az a típus, aki így rendelésre tud viccelõdni. Ráadásul ezek a dolgok nem igazán izgatnak. Inkább azt szeretném, hogy olyan rendezõk hívjanak fel, akiket sokra tartok - vagy, hogy olyan színészekkel játszhassak, akiktõl lehet tanulni. Jó lett volna Chaplinnel forgatni, de szeretem Szabó Istvánt, Tímár Pétert és Woody Allent is. Fontos, hogy minél több emberrel lehessen együtt játszani, izgalmas is és új impulzusokat adnak. Pogány Judittal például nagyon jóba lettem a Csinibaba forgatása alatt, rengeteget tanultam tõle.
U.: Nem volt irigykedés vagy féltékenykedés abból, hogy te nem jártál fõiskolára, mégis "híres mûvésznõ" vagy?
N.N.: Nem, azt hiszem senkinek nem volt ilyen problémája. Jó haverok lettünk, forgatás után beültünk az autóba, elmentünk dumálgatni jó kis helyekre, nagyjából ugyanaz ment, mint a filmen, csak harminc évvel késõbb. Mindnyájan élveztük, hogy "idõutazhatunk" a 60-as évekbe, és persze azt is, hogy a nagy öregekkel egy filmben játszhatunk és hogy egyáltalán filmezhetünk. Szerintem senki nem gondolt a forgatás alatt arra, hogy ez a film olyan sikeres lehet, mint lett. Közhely, de tényleg csak játék volt.
U.: Szerinted van már akkora neved, hogy ne kelljen sorban állnod a szerepekért?
N.N.: Szerintem nincs. De sorban állni sem szeretnék, úgyhogy próbálom megtalálni azokat a dolgokat, amiket szeretek és inkább magam veszem kézbe a "sorsomat". Valahogy így született meg a lemezem is. Úgy éreztem, ezeket a dalokat szívesen énekelném. Emellett persze boldogan játszanék komolyabb darabban, de lehet hogy engem, mint "beskatulyázott, abszurdban tevékenykedõ színésznõt" még nem igazán mernek berakni egy tragédiába vagy egy Shakespeare drámába. Most az Operett Színházban a Hotel Mentholban játszom. Amikor az elsõ elõadáson megjelentem a színpadon, egybõl beüvöltözték, hogy "Evettke"! Na most ugyanez egy Shakespeare-darabban elég érdekes lenne...
U.: Kicsit visszalépve az idõben: mikor és hol kezdtél el színészkedni?
N.N.: A Veres Pálné Gimnáziumba jártam, ott alakítottunk egy kis színjátszó társulatot. Tizenhét éves voltam, amikor csináltunk egy Karinthy-estet illetve kettõt és az egyiken tök véletlenül ott volt Galla. Az elõadás után elkérte a számomat és hamarosan felkeresett. Aztán találkoztunk és elég gyorsan összebarátkoztunk. Negyedikes voltam, amikor bekerültem a L'art pour l'art-ba és egy évvel késõbb (88-ban) már folyamatosan turnéztunk. Akkoriban kezdtük el forgatni a Jön a medvét meg az elsõ Vastyúkokat.
U.: Hogy születtek a poénok?
N.N.: Volt, hogy spontán, turnén, buszon, vacsora közben vagy a szálláson - mindegy, hogy hol voltunk, a poénok jöttek maguktól, aztán összeírtuk õket, de elõfordult az is, hogy direkt az írás miatt jöttünk össze; ilyenkor próbáltunk arra koncentrálni, hogy most szép lassan meg kell születnie az új darabnak... Sokat röhögtünk.
U.: Ki vitte a prímet a Társulatban?
N.N.: Senki. A három fiú volt a szellemi atyja a Társulatnak. Imádtam ott lenni az "írásokon", késõbb én is bekapcsolódtam. Az elsõ dalom szövegét, a Bombanõt, Laár Andrással írtuk közösen. Hamar kiderült, hogy négy elég különbözõ egyéniség vagyunk, de mégis mind a négyen egy felé tartunk: ugyanúgy Karinthy és Örkény a kedvencünk a humorban; mindnyájan imádtuk a Monty Pythont, amit Miki révén ismertünk meg, a zenében pedig ugyanúgy szerettük többek között az Illést, az Abbát vagy a Yes együttest. Sok kapcsolódási pont volt.
U.: Ha már a zenénél tartunk: most jelent meg az elsõ önálló lemezed, melyen olyan régi magyar dalok hallhatók, amelyek közül - bevallom - egyet sem ismerek...
N.N.: Ezek a dalok az ötvenes évekbõl és a hatvanas évek elejérõl származnak, tehát a beat-korszak elõtti világból, éppen ezért nagyon ártatlanok, nagyon romlatlanok, naivak, kicsit bárgyúk, kicsit ostobák - ráadásul a mai fül számára a szövegük mindenképpen vicces, a zenei világuk pedig olyan, ami szinte már nem létezik. Fontos volt számomra, hogy olyan dalokat válogassak össze, amelyek akkor sikeresek voltak, de azóta nem nyúlt hozzájuk senki. Olyan számok, mint például az "Ajajaj" vagy a "Gesztenyepüré", elõfordul, hogy még egy negyven éves embernek sem mondanak semmit, pedig lehet, hogy annak idején, hat-nyolc évesen valahol hallotta õket. A fiatalok számára mindenképp kuriózum.
U.: Honnan jött az ötlet, hogy ebbõl a korból válogass?
N.N.: Amikor a Csinibabát forgattuk, elkezdtem felkutatni a filmben elhangzó feldolgozások eredetijét. Kíváncsi voltam, hogy például a "Bikiniben láttam meg õt", amelyet Lovasi András dolgozott fel, milyen lehetett eredetiben. Közben a barátaimmal elkezdtünk ehhez hasonló, régi lemezeket gyûjteni, úgyhogy hamarosan rengeteg recsegõ-ropogó, pecsétes kislemez gyûlt össze. Ahogy elkezdtem õket végighallgatni, szép lassan beléjük is szerettem, aztán hirtelen jött egy ötlet, hogy ha már ennyire szeretem ezeket a régi, vidám slágereket, miért ne osztanám meg õket másokkal is? Felkerestem a lemezkiadót meg a zenészeket és nekiláttunk. Arra törekedtem, hogy a számok minél korhûbben szólaljanak meg, a lemez külleme és a rajta lévõ szövegek pedig szintén idézik az akkori stílusjegyeket. Kicsit bugyuták.
U.: És mi a helyzet a koncertekkel?
N.N.: Mostanában rövid, öt-hat számos ízelítõket adok a lemezrõl, aztán a jövõ tavasszal pedig szeretnék egy önálló estet csinálni, amiben már próza is lenne.
Peat&Peet