SZLOVÁK LÉGIERÔ
( 1996. )1992. végén az akkori Cseh és Szlovák köztársaság két önálló államra bomlott fel. Csehszlovákia szétválásával a legnehezebb feladatot a haderô szétválasztása okozta az új Szlovák állam számára. Nemcsak a harci eszközöket kellett kettéosztani, hanem új bázisokat is létre kellett hozni. Légierô tekintetében az a sajátos helyzet állt fent, hogy az egykori Csehszlovákia szlovákiai részén mindössze egy repülôegység települt, amely MiG-21-eseket üzemeltetett. Így nemcsak több ezer vagonnyi felszerelést kellett átszállítani, hanem meg kellett oldani a személyzet és családjaiknak az elszállásolását és a gépek áttelepítését. 1992. végére megtörtént a légierô teljes szétválasztása is és 1993-tól már önálló Szlovák Légierôrôl beszélhetünk.
A légierô helyzeteAz új légierôben az áttelepülés utáni gondok megoldása után a hangsúlyt fokozatosan a kiképzés javítására és a harckészültség fokozására fektették. A pilóták repülôidejét a korábbi 50 óráról évi 80-90 órára emelték, ami megmutatkozott mind a repülési, mind a harckészültségi szint javulásában. Ezt támasztja alá az is, hogy a 40000 repült órára mindössze 1 baleset jutott, ami nem kis eredmény. A légierô pilótái 5 év után újra éleslövészeteken vettek részt Lengyelországban. A pilóták nagy része beszél angolul, ami jelentôs elônnyel jár az egyre gyakoribb nyugati látogatásokon. A légierô gépei számára egy új IFF idegen-barát azonosítórendszer kidolgozása van folyamatban, amit még egyelôre nem rendszeresítettek, de az esetleges NATO csatlakozás esetén azonnal felszerelhetôk lennének a gépek ezzel a rendszerrel. A Szlovák Légierô korszerû légiirányítási rendszerét a LETVIS-t Szlovákián kívül Csehország is alkalmazza és Ukrajna is mostanában vezeti/ vezette be. Kassán létrehozták a Repülési Kutató Intézetet, amelynek a feladata a már meglévô berendezések korszerûsítése, továbbfejlesztése.
Szerkezeti felépítés
Jelenleg rendszerben tartott típusok
A Szlovák Légierô egységeiAz ezred állományába vannak összevonva a légierô vadászgépei. A MiG-29-esek egy részét a Csehszlovák haderôbôl örökölték és további gépeket kaptak államadósság fejében Oroszországtól. Az L-39-esek futárszolgálatot és kiképzési célokat látnak el.
Az ezred látja el a személy és teherszállítási feladatokat a légierôn belül. Egy Mi-8-as, vagy Mi-17-es helikopter állandó készültségben áll kutató-mentô feladatok ellátására.
A vadászbombázók a 3. ezred állományába lettek összevonva. A Su-22-esek a vadászbombázó feladatok mellett felderítési feladatokat is ellátnak. Az L-29-es és L-39-es repülôgépek futár és kiképzô feladatokat látnak el.
A harci helikopterek a 4. ezred állományába kerültek. A Mi-24-esek támadó, a Mi-17-esek deszant, míg a Mi-2-esek szállító, felderítô és futár feladatokat látnak el.
A Honvédelmi Minisztérium irányítása alá tartozó fôiskola feladata pilóták és mûszakiak képzése a Szlovák Légierô számára. Itt mûködik a légierô Fehér Albatroszok nevû mûrepülôcsapata, melyet a fôiskola oktatói alakítottak L-39-es repülôgépekkel.
PilótaképzésA pilóták kiképzése a Kassai Repülôtiszti Fôiskolán történik, ahol külföldi pilóták képzését is vállalják. Lehetôség van a külföldi pilóták oktatására angol, német, francia és magyar nyelven is. A 4 éves képzés elején a növendékek Zlin-142 típusú légcsavaros gépen kapnak alapképzést, majd L-29-essel képezik át ôket sugárhajtású gépre. A legjobb hallgatókból lesznek a vadász és vadászbombázó pilóták és ôk a szállító pilótákkal együtt Kassán kapják meg a további kiképzést. A helikopter pilótákat a Presovban képezik tovább.
TípusváltásA légierô egyelôre új repülôgépek beszerzését nem tervezi, sôt az elöregedô MiG-21-eseket leállították és a hangsúlyt továbbra is a minôségre fektetik a mennyiség helyett.
|
Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította
Straub Kornél Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996. |