MiG-23 FLOGGER
A MiG-23-ast nagy manôverezô képességû elfogóvadásznak tervezték, amely
minden szempontból képes felülmúlni és felváltani a MiG-21-est. A
változtatható szárnnyilazás segítségével nemcsak a fel- és leszálló jellemzôk,
hanem a manôverezôképesség is javult. Már a korai változatok is alkalmasak
voltak korlátozott földi csapás mérésére, majd késôbb speciális földi támadó
változatokat is kialakítottak.
A MiG-23-as vadászváltozatainak 10 alfajából ( a BN és a MiG-27 kivételével )
kb. 5000 darabot gyártottak, tehát elterjedt típusnak számít. A 8 vadászbombázó
változatból mintegy 800 db-ot gyártottak a Szovjetunióban és 100-at Indiában.
Történet
A MiG iroda a nagyteljesítményû MiG-21-es megalkotása után egy olyan gép
kifejlesztésén kezdett el gondolkodni, amelynél a nagy teljesítmény jó
manôverezôképességgel és rövid fel- és leszálló képességgel is párosul. Ez
a kombináció azonban eléggé nehezen kivitelezhetônek bizonyult.
Ebben az idôben két szárnyforma volt használatban. Mind a delta, mind az erôsen
hátranyilazott szárny nagy le- és felszálló úthosszt követelt és a leszállásnál
magas megközelítési sebesség és nagy állásszög volt szükséges. Ugyanakkor a
radar és az elektronikai berendezések nehezek voltak, a hajtómûvek pedig kevés
teljesítményt nyújtottak és nagy volt az üzemanyag fogyasztásuk. Ahhoz, hogy egy
minden idôben jól alkalmazható elfogóvadászt alkothassanak nagy hatótávolságú
radarral és rakétákkal felszerelve, valamint elég nagy belsô
üzemanyagkészlettel a szükséges hatótávolsághoz a gép tömegét kellett
jelentôsen megnövelni, de ez a teljesítmény rovására ment és így újabb
zsákutcába kerültek a tervezôk.
Számtalan megoldással próbálkoztak a tervezôk ezeknek a problémáknak a
megoldására. Voltak kevésbé, illetve még jobban hátranyilazott szárnyú gépek,
kifejlesztettek nagyobb felhajtóerôt termelô segédeszközöket. A
legkülönlegesebb megoldás az volt, hogy a fôhajtómû mellé további kisebb emelô
hajtómûveket építettek be a gép törzsébe, hogy ezzel csökkentség a felszállási
úthosszt. Végül is a probléma megoldását a változtatható szárnnyilazás hozta
meg, amely egyenes szárnyakat alkalmaz a fel/leszállásokhoz és nyilazott
szárnyakat a nagyobb sebességû repülésekhez.
Mivel a szovjet igények magasabbak voltak, mint amit egy korszerûsített MiG-21-
es ki tudott volna elégíteni, a MiG iroda párhuzamosan két új prototípus
fejlesztésébe kezdett az egyik gép deltaszárnyakkal volt felszerelve és a
törzsbe egy menethajtómû és két kisebb emelôhajtómû lett beépítve. A másik
gép változtatható szárnnyilazású szárnyakkal rendelkezett. Mindkét gép a
MiG-ekre addig nem jellemzô oldalsó levegô beömlônyílásokkal és majdnem azonos
farokrésszel rendelkezett.
A 23-01 Prototípus vagy MiG-23 PD ( UVP ) Faithless utánégetôs Tumanszkij
R-27-300 hajtómûvel ( 51/76 kN ) és két Koliesov RD-36-35 emelôhajtómûvel
( 22.6 kN darabonként ) felszerelt prototípus volt. Az emelôhajtómûvek a
pilótafülke mögé közel a gép tömegközéppontjába kerültek beépítésre. A
prototípust 1965-67. között fejlesztették ki és az elsô repülést 1967. április
3-án végezte P. M. Osztyapenkó pilótával. A gép félkör alakú levegôbeömlô
nyílásai a gép két oldalán lettek elhelyezve, térfogatukat egy mozgatható kúp
szabályozta. A gép törzse alatti fixen beépített stabilizátort a MiG-21-estôl
kölcsönözték a tervezôk. Az emelô hajtómûvek levegô beömlônyílásai a törzs
tetején a függôleges vezérsík elôtt voltak találhatóak zárható fedelû nyílások
alatt. Az emelô fúvókák a fôfutómûvek mellett lettek elhelyezve. A
MiG-21-eséhez hasonló deltaszárny SZPSZ határréteg lefúvó rendszerrel lett
ellátva. A gép törzse alá egy kétcsövû 23 mm-es GSh-23 L 23 23 mm-es gépágyú
lett beépítve, a szárnyak alá pedig egy-egy R-23 ( AA-7 Apex ) rakéta
felszerelését tervezték. Az emelôhajtómûvek és az SZPSZ rendszer
segítségével a gép mintegy 180-200 m után képes volt felszállni, míg a
leszállás utáni kigurulás 250 m-t vett igénybe. Bár a gép fel- és leszálló
tulajdonságai kielégítôek voltak, az emelôhajtómûvek nagy holtsúlyt jelentettek
ami jelentôsen csökkentette az üzemanyag kapacitást és számos egyéb hiba is
jelentkezett, ami miatt a típust 14 felszállás után leállították.
A 23-11 Prototípus a változtatható szárnnyilazás tesztelésére lett
kifejlesztve. A törzs és a farokrész majdnem azonos a 23-01-esével, de a
levegô beömlônyílások téglalap alakúak, hasonlóak az amerikai Phantom-éhoz.
Az R-27 F-300 hajtómû amely 50 kN teljesítményt adott tisztán és 75 kN-t
utánégetôvel és a változtatható felsôszárnyas konstrukció teljesen új
fejlesztés volt. A szárnyak húrhosszának 11 %-ánál egy-egy tengely lett
elhelyezve, amely lehetôvé teszi a külsô rész nyilazásának változtatását
16 és 72 fok között. A szárny szöge kézzel volt állítható minimum, maximum és a
középsô 45 fokos állásban. A törzs hátsó rész alá egy nagyméretû függôleges
stabilizátor lett beépítve, hogy növelje a hosszirányú stabilitást a különbözô
sebességtartományokon és a szárnyállítás közben. Ez a stabilizátor le és
felszállás közben a menetirány szerinti jobb oldalra felhajtható. A 23-11-est
a 23-01-essel párhuzamosan építették és 1967. június 10-én szállt fel elôször
A. V. Fedotov pilótával. A konstrukció sikeresnek bizonyult, így további két
prototípust építettek 23-11/2 és /3 jelzéssel, amelyek csatlakoztak a teszt
programhoz. Késôbb felszerelésre került a fejlesztett R-27 F2-300 hajtómû is.
Mivel ez a prototípus eleget tett a fejlesztôk elvárásainak, így ez lett a
MiG-23-as prototípusa.
Típusváltozatok
MiG-23 S Flogger A
Az elsô sorozatban gyártott változat. Tulajdonképpen egy próbaszéria.
Több tekintetben is különbözött a prototípusoktól. Új üvegszálas radarkúppal
és TP-23-as infravörös érzékelôvel szerelték fel. A törzs alá a GSh-23 L
típusú gépágyút szereltek.
A típust az új Sapfir-23 ( S-23 High Lark ) radarral készültek
rendszerbeállítani, de annak késése miatt a MiG-21 MF
kisebb hatótávolságú Sapfir-21 ( RP-22 Jay Bird ) radarjával szerelték fel.
A kisebb teljesítményû radar miatt csak R-3 R és SZ vagy R-13 M
( AA-2 Atoll ) légiharc rakéták hordozására volt alkalmas ( max. négy ). A földi
célok elleni fegyverzet SZ-8 és SZ-24 nem irányított rakétákból, irányított
Kh-66, vagy Kh-23 ( AS-7 Kerry ) rakétákból, vagy különbözô max. 500 kg tömegû
légibombákból állt. Az irányított Kh-66, Kh-23 rakéták alkalmazásához a gépre
egy DELTA NM típusú irányító konténert kellett a törzs alatti jobb oldali
függesztôpontra függeszteni.
A típus hajtómûvét R-27 F2M-300-ra cserélték, amelynek tolóereje normál
üzemmódban 67.6, míg utánégetôvel 98.6 kN.
A gyártás 1969. tavaszától 1970. végéig tartott és mintegy 50 darabot
gyártottak ebbôl a változatból. Ezek mindegyike a Szovjetunióban maradt.
A prototípusok berepülése során viszonylag kevés baleset történt, de az 50
db-os elôszéria gépeinek jelentôs hányada megsemmisült. A baleseti statisztika
még a szovjetek szerint is rosszabb volt, mint az F-104 Starfighter-é, amit
nyugaton csak özvegycsinálóként emlegettek. A sorozatgyártást a sok hiba miatt
elôször törölni akarták, de végül politikai befolyással sikerült a
tömeggyártást beindítani.
MiG-23 M Flogger B
Az elsô igazi sorozatban gyártott vadászváltozatú MiG-23-as.
A törzs két oldalán elhelyezett levegôbeömlô nyílások lehetôséget adnak az
orrban egy nagyteljesítményû radar elhelyezésére. A futók a törzsbe húzhatók
be, mert a tôben elforgatható szárnyak miatt a szárnytôben nincs elég hely
erre. A törzs hátsó része és a függôleges vezérsík új formát kapott. A
függôleges vezérsík és a törzs találkozásánál egy hosszan elôrenyúló részt
alakítottak ki. A típust új, nagyobb területû és kitéríthetôségû féklapokkal
szerelték fel. A korábbi középszárnnyal ellentétben ( a MiG-21-el bezárólag )
a MiG-23-as felsôszárnyas. A szárnyak nyilazottsága 16-72 fok között
változtatható három állásban. Az új szárnyak farkasfog kiképzéssel és 4
részes kitéríthetô orrsegédszárnnyal rendelkeznek. A farkasfog nagy állásszög
esetén, amikor a szárnyak teljesen hátranyilazottak örvénylést kelt ami megerôsíti
a szárny körüli levegôáramlást, meggátolva ezzel a levegô leválását a szárnyról. A
variaszárny segíti a fel és leszállásnál kis sebességnél való manôverezést,
ugyanakkor lehetôvé teszi a 2 M ( a hangsebesség kétszerese ) elérését, sôt
túlszárnyalását is. A nyilazott szárnyak a hangsebesség körüli és az azt
meghaladó sebességtartományban sokkal jobban viselik a terhelést, mint az
egyenes szárnyak; kisebb a légellenállásuk és javítják a gép stabilitását.
Minél kisebb a minimális sebesség, annál kisebb a fel/leszálló sebesség és
ezzel együtt a fel/leszálló úthossz is. A szárnyak nemcsak 16, 45 és 72 fokos
hanem bármely közbeesô állásban is rögzíthetôek.
A gépet felszerelték egy állásszöghatároló rendszerrel, amely villogó
fénnyel figyelmezteti a pilótát, ha elérte a kritikus állásszöget és ugyanakkor
meghatározott erôvel elôrenyomja a botkormányt. A pilóta azonban nagyobb
kormányerô kifejtésével felül tudja bírálni a rendszert. A mûszerfal
jellegzetessége, hogy nincs rajta olyan képernyô, ami a radar adatait kijelzi.
Ezt a funkciót a pilóta szemmagasságában lévô reflexüveg kijelzô látja el. Ez
azonban nem tekinthetô a hagyományos értelemben vett HUD-nak ( head up
display ), mer repülési és navigációs adatok folyamatos megjelenítésére nem
képes. Ez a SZEI rendszer a kijelzô két szélén lévô függôleges vonallal jelöli
a cél magasságát és távolságát. Két másik vonal jelöli a rakéták lehetséges
indítási zónáját és megjelenítésre kerül az azonosítás eredménye is. A SZEI
egybe van építve az ASZP-23-as célzókészülékkel is, amely a gépágyús légiharcot
segíti. A TP-23-1 hôérzékelô képes az erôsen sugárzó célt jó idôjárási
viszonyok között 30 km-rôl befogni, de rossz idôjárásban nem alkalmazható.
Mivel az infravörös érzékelô alkalmatlan a távolság mérésre, ezért a lokátorral
együtt alkalmazható, amely szakaszosan mûködve ellátja az érzékelôt távolság
adatokkal. A pilóta az esetleg zavarható és lehallgatható rádióbeszélgetés
kiküszöbölésével a LAZUR rendszer segítségével kaphat magasság, sebesség és
irány utasításokat a cél elfogásához. A gépet ért radarsugarakra az SZPO-10
Szirena rendszer figyelmezteti a pilótát.
A legnagyobb fejlesztést a gép elektronikájában a Saphir-23 ( High Lark ) radar
alkalmazása jelentette. Ennek a radarnak a felderítési távolsága 70 km
( Saphir-21: 30 km ), befogási távolsága pedig 55 km ( Saphir-21: 15 km ).
Ráadásul ez volt az elsô radar, amely korlátozott lefelé keresô és lövô ( look
down/shoot down ) képességekkel is rendelkezett. Ez ebben az esetben azt
jelenti, hogy az RP-23 lokátor képes alacsonyan földháttérben repülô célpontok
követésére is akár 100 m-ig is, ami a régebbi MiG-21-esek esetén 1000 m alatt
nem volt lehetséges. A lokátor egyidejûleg csak egy cél befogására képes.
Fô fegyverzetét a közepes hatótávolságú R-23 R ( radar ), R-23 T ( infra )
( AA-7 Apex ), valamint a kis hatótávú R-60 ( AA-8 Aphid ) infrarakéták
alkották. Alkalmazhatóak voltak még a késôbbiekben kifejlesztett R-24-es és a
régebbi R-3 SZ és R-13 M ( AA-2 Aphid ) kis hatótávolságú infrarakéták is. Földi
célok elleni fegyverzete megegyezik a MiG-23 ML típuséval ( ld. ott ), kivéve
az UPK-23/250 gépágyúkonténert.
Az új R-29-300 hajtómû normál üzemmódban max. 81.3, míg utánégetôvel 120 kN
teljesítményre képes.
A megengedett túlterhelési többszörös 16 fokos szárnyállás esetén 4.5 g, 45
fokos állásnál 8 g. Szárnyállítás alatt az optimális terhelés 4 g.
A sorozatgyártás 1973-ban kezdôdött. Csak a Szovjet Légierô üzemeltette a
MiG-23 M típust.
Az M változat sorozatgyártására már sikerült a gépet viszonylag üzembiztossá
tenni és a 100000 órára esô balesetek száma 12-re csökkent, de ez még jóval
elmaradt a NATO típusátlagtól, ami 10 óra alatt volt ( pl. F-15 2-3/100000 óra
a legjobb ).
MiG-23 UB Flogger C
A MiG-23 kétüléses oktató/gyakorló változata.
Az UB változat ülései egymás mögött vannak elhelyezve. Elôl ül a növendék,
míg a hátsó ülés az oktatóé. Az oktató ülése el van látva egy elôre tekintô
periszkóppal is, ami a leszálláskor segíti a jobb elôrelátást.
A gép mûszerezettsége megegyezik az M/MF változatéval, de hiányoznak a radar
kezelôszervei. A hátsó ülésbôl lehetôség van a gép bizonyos meghibásodásainak
imitálására is.
A kétüléses gyakorlóváltozat nem rendelkezik beépített lokátorral, de volt
lehetôség ennek a változatnak a MiG-21 bisz lokátorral felszerelt változatának
a beszerzésére is.
A második pilótaülésnek köszönhetôen a gép üzemanyag kapacitása is lecsökkent.
A megengedett túlterhelési többszörös 16 fokos szárnyállásnál 4.5 g, 45 fokos
állásnál 7 g. Az optimális terhelés a szárny állítása közben 4 g.
MiG-23 MS Flogger E
A MiG-23 M csökkentett teljesítményû export változata a kevésbé megbízható
baráti országok számára.
Ez a változat tulajdonképpen a MiG-23 S fedélzeti elektronikus berendezéseinek
és a MiG-23 M sárkányszerkezetének az ötvözésébôl adódott.
A MiG-21 utolsó változatain alkalmazott Saphir-21-es radar egy kisebb orrkúp
alatt kapott helyet, így a változat külsôleg is jól megkülönböztethetô.
A lokátor gyengesége miatt fegyverzetébôl hiányzik a közepes hatótávolságú
R-23 R/T ( AA-7 Apex ) radar légiharcrakéta, ami jelentôsen rontja a típus
harcértékét.
Az S változat R-27 F2M-300 hajtómû szintén gyengébb teljesítményre képes az
eredeti M változat hajtómûvéhez képest.
A gyártás 1974-ben kezdôdött. Líbia, Szíria, Irak, Egyiptom és Algéria kapott
ebbôl a változatból. Miután a helyi háborúkban a típus katasztrofális
vereségeket szenvedett és az arab országok fegyvervásárlási bojkottal kezdték
fenyegetni a Szovjetuniót, így az késôbb engedélyezte a fejlettebb MiG-23 MF
és ML típusok exportját is a térségbe.
MiG-23 MF Flogger B
Egy másik exportváltozata a MiG-23 M-nek, mely lényegében megegyezik az eredeti
MiG-23 M típussal.
Ez a változat elektronikájában szinte teljesen megegyezik az M változattal.
Az üzemanyaggal való feltöltés pedig egy töltôponton keresztül történik.
Külsôleg teljesen megegyezik az M változattal.
A volt Varsói Szerzôdés tagállamokon kívül ( Csehszlovákia, Lengyelország,
Kelet Németország, Magyarország, Bulgária, Románia ) más szövetséges országok
mint Kuba, India és Angola is kaptak ebbôl a változatból.
MiG-23 ML Flogger G
Hossz |
17.1 m |
Magasság |
4.82 m |
Fesztáv |
7.8/13.97 m |
Felszálló tömeg |
normál |
14700 kg |
max. |
17800 kg |
Leszálló tömeg |
normál |
12000 kg |
max. |
14550 kg |
Max. sebesség |
földközelben |
1350 km/h |
nagy magasságon |
2500 km/h |
Min. vízsz. sebesség |
260 km/h |
Fel/leszálló úthossz |
450-850/690-880 m |
Csúcsmagasság |
17700 m |
Hajtómû |
típusa |
1 Tumansky R-35-300 |
teljesítménye |
84/127.5 kN |
Továbbfejlesztett változat, amely a MiG-23 MF típuson alapul, de számos külsô
és belsô változtatást tartalmaz.
A kinyúló rész elhagyásával megváltozott a függôleges vezérsík törzshöz való
csatlakozása és változott az orr formája is. A futómûvek módosításával a
kilátás 175 mm-el növekedett és 2 fokkal megnôtt az állásszög fel- és leszállás
közben. A jobb hajtómûnek köszönhetôen egy törzstartályt el lehetett hagyni,
ami 400 kg-os súlycsökkenést eredményezett. További belsô korszerûsítésekkel
újabb 600 kg-al sikerült csökkenteni az össztömeget.
Az RSZBN-6 S rövid távolságú navigációs rendszer hasonló a nyugati TACAN
rendszerhez és mintegy 3000 km távolságig biztosítja az adatok megfelelô
pontosságát. Ezt kiegészíti az SKV-2N-2M inerciális navigációs berendezés.
Mindkét navigációs rendszer adatai továbbítódnak a robotpilótához és a
radarhoz. Az SAU-23 AM robotpilóta képes önállóan a gépet végigvinni egy elôre
kiválasztott útvonalon, vagy utasításokat adni a pilótának a megfelelô útvonal
tartásához. Négy elôre beprogramozott fix pont ( repülôtér ) és 3 további
tetszôlegesen megválasztható fordulópont adatai táplálhatóak be a rendszerbe.
A radaros RV-4 alacsony magasságmérô szintén értékes adatokat szolgáltat a
repülés végrehajtásához. Ennek magasságtartománya 0-1500 m-ig terjed. A
kommunikációt egy R-832 M UHF/VHF rádió adó-vevô, egy R-855 UM vészrádió és
egy SMU-7 földi kommunikációs rendszer segíti.
A fegyverzetirányító rendszer fô része a Sapfir-23-as lokátorrendszer. Ennek
látószöge vízszintesen +-30 fok, függôlegesen pedig +- 6 fok. Ez a tartomány
kézi vezérléssel el is téríthetô. A lokátor maximális keresési távolsága 70
km, míg a célokat maximum 50 km távolságból képes befogni. Korlátozottan
alkalmas a lefelé történô keresésre és rakétaindításra is. A gép orra alatt
található TP-23 M infravörös érzékelô rendszer, mely különbözik az MF hasonló
érzékelôjétôl. Ez biztosítja az adatokat az infravörös rakéták tûzvezérlô
rendszere számára. Az adatokat az AVM-23 analóg számítógép dolgozza fel és
továbbítja a pilóta elôtt lévô szemmagasságú kijelzôre ( head up display ). Az
infravörös rakéták keresô rendszere a pilóta sisakjában lévô fülhallgatóban
megszólaló hanggal jelzi, ha a rakéta befogta a célt. A gépágyú sikeres
használatát az optikai célzóberendezés biztosítja. A pilótát az SZPO-10 Szirena
rendszer figyelmezteti ha gépét radarral besugározták és az SPS-141
zavaróberendezés segít az ellenséges radarok megtévesztésében. Az SRZO-2
azonosító rendszer teszi lehetôvé, hogy a pilóta megkülönböztethesse az
ellenséges gépeket a saját gépektôl és az ô gépét is sajátként azonosítsák a
radarok.
A gép beépített fegyvere a kétcsövû 23 mm-es GSh-23 L gépágyú, melynek
lôszerkészlete 200 lövedék. A gépágyú 3400 lövés leadására képes percenként
és a lövedék kezdôsebessége 715+-15 m/s. A MiG-23 ML alap légiharc fegyverzete
R-23 R ( radar ), R-23 T ( infra ) ( AA-7 Apex ) közepes hatótávolságú és R-60
(AA-8 Aphid ), R-3 S, vagy R-13 ( AA-2 Atoll ) kis hatótávolságú légiharc
rakétákból áll, melyek a törzs alatt két és a szárnycsonkok alatt egy-egy
rögzítôpontra függeszthetôk. Az R-23 UT, UZR-60 és R-3 U ugyanezen rakéták
gyakorlóváltozatai, amelyek azonos érzékelô rendszerrel vannak
felszerelve, mint az éles rakéták, de nem rendelkeznek robbanófejjel és
hajtómûvel továbbá hiányoznak róluk az irányításhoz szükséges vezérsíkok is.
Az R-23-as rakétákat a szárnycsonkok alatti függesztôpontokon szokás
elhelyezni, míg az R-60-as rakétákat a törzs alá függesztik egy, vagy kettô
rakéta függesztésére alkalmas pilonokon. Bár lehetôség van az R-60-as
szárnycsonkok alá való függesztésére is. Az ML változat korlátozottan
alkalmas földi célok elleni támadásra is. Felszerelhetô Kh-23 levegô-föld
rakétákkal is, de ekkor a törzs alá jobb oldalra egy DELTA NM irányítókonténert
kell függeszteni, mely a rakétáknak vezérlô jeleket küld. A rakétát a pilóta
vizuálisan irányítja célra a botkormányon lévô négy irányba mozgatható gomb
segítségével. Nem irányított SZ-5 57 mm-es rakéták UB-16 ( 16 csövû ), vagy
UB-32 ( 32 csövû ), míg SZ-8 80 mm-es rakéták B-8 ( 20 csövû ) rakétablokkokból
indíthatóak. SZ-24 240 mm-es rakéták és 100-500 kg-os légibombák egyesével
függeszthetôk, de lehetôség van 4 db 100 kg-os bomba egy pilonra való
függesztésére is. A szárnycsonkok alá egy-egy UPK-23/250 gépágyúkonténer
függeszthetô, mely egy 23 mm-es GSh-23 L gépágyút tartalmaz 250 lôszerrel.
Az R-35-300 hajtómû jóval nagyobb tolóerôt biztosít elôdjénél, ugyanakkor
az üzemanyag fogyasztása mégis kedvezôbb. A hajtómû a szükséges levegôt a
törzs két oldalán elhelyezett beömlônyíláson át kapja. Ezekben a nyílásokban
egy változtatható nyílásszögû ajtóval a beáramló levegô mennyisége
automatikusan szabályozható a repülési helyzetnek és sebességnek megfelelôen.
A szabályozó manuálisan is mûködtethetô a pilóta által. A hajtómû szerelése és
cseréje eléggé idôigényes, ugyanis nehezen hozzáférhetô és a cseréhez a gép
törzsének hátsó részét le kell húzni, hogy a hajtómû hozzáférhetôvé váljon.
Vészhelyzetben a pilóta mentését a KM-1 M katapultülés végzi. Ez a típus
megegyezik a MiG-21-es késôi változatain alkalmazottakkal. Az üléssel lehetôség
van földön guruló gép elhagyására is. Ekkor a szerkezet mintegy 40-50 m magasra
lövi fel a pilótát, ami már elegendô a biztonságos katapultáláshoz. A
katapultálás csak a kabintetô ledobása után lehetséges. Az üléspárnában
helyezkedik el a NAZ-7 típusú túlélôkészlet, amiben csokoládé, keksz,
pisztolylôszer, elemlámpa, horgászeszközök és gumicsónak található. Ezen kívül
a felszerelés bôvíthetô speciális eszközökkel, amelyek a különbözô éghajlati
viszonyoknak megfelelô védelmet nyújtanak a katapultált pilóták számára.
A gép fékezését négy törzsféklap, csúszásmentes kerékfékek és egy fékernyô
biztosítja. Két törzsféklap található a törzs végén a vízszintes vezérsík
felett és szintén kettô alatta. A 21 m2-es kereszt alakú fékernyô a függôleges
vezérsík alsó részében kialakított kamrában található.
Három üzemanyagtartály a törzsbe és kettô a szárnyakba beépítve biztosítja a
gép üzemanyag szükségletét. Amennyiben szükséges a mozgatható szárnyak alá és
a törzs alá egy-egy 800 l-es ledobható póttartály helyezhetô. A szárny alatti
póttartályok használata esetén a szárny csak a teljesen nyitott szárnyállásban
használható, a szárny nem állítható. A szárny alatti tartályok ledobása csak a
tartógerendák ledobásával együtt oldható meg. Ezek a tartályok vízszintes
vezérsíkokkal is el vannak látva ellentétben a törzs alatti tartállyal.
Póttartályok nélkül kb. 5000 l üzemanyag befogadására képes a gép. Érdekesség,
hogy a MiG-23-as üzemanyagcsatlakozója megegyezik a NATO szabvánnyal, amit
azért építettek be, hogy esetlegesen egy elfoglalt NATO repülôtérrôl is
üzemeltethetôek legyenek a gépek.
A fegyverzet megegyezik az M változat által hordozhatóval. Egyedüli különbség,
hogy az ML változat szárnycsonkjai alatt lévô függesztési pontra UPK-23/250
gépágyú konténer is felszerelhetô. Ez a konténer egy GSh-23 L 23mm-es gépágyút
és 250 heveder lôszert tartalmaz.
A hajtómûvet R-35-300 típusúra cserélték, amelynek tolóereje nagyobb,
fogyasztása pedig sokkal kisebb mint az elôzô R-29-300-é. Ez lehetôvé tette,
hogy az egyik belsô üzemanyagtartályt elhagyják, így 400 kg súlyt takarítva
meg. További belsô fejlesztéseknek köszönhetôen még 600 kg-ot sikerült
lefaragni a gép önsúlyából.
A MiG-23 ML változatot 1976-81. között gyártották a Szovjetunió számára és az
exportra történô gyártás még 1985-ben is folyt.
Az ML változatot a Szovjetunión kívül Csehszlovákia, Kelet Németország, Szíria, Irak,
Dél Jemen és Észak Korea szerezte állította hadrendbe.
MiG-23 MLA Flogger G
A MiG-23 ML egy speciális változata, melyet csak kis számban gyártottak.
A lényeges különbség annyi, hogy a MiG-23 MLA rendelkezik egy célmegjelölô
rendszerrel, amely képes on-line céladatokat venni a földi radarokról és
ezeket automatikusan betáplálni a gép navigációs rendszerébe. Ez lehetôvé
teszi a gép optimális rávezetését a célra és javaslatot tesz a pilótának a
felhasználandó fegyver típusára. Mindezek mellett a rendszer valósidejû ( real
time ) adatokat továbbít a földi állomások számára.
A MiG-23 MLA változatot csak kis számban és kizárólag a Szovjet Légvédelmi Erôk
számára gyártották.
MiG-23 MLD Flogger K
A MiG-23 család utolsó vadászváltozata, mely kisebb külsô átalakításokban és
fôleg mûszerezettségében különbözik elôdeitôl.
A típus szárnyának farkasfog kialakítását megváltoztatták, mely még nagyobb
levegôáramlást és így nagyobb felhajtóerôt eredményez a szárny körül nagy
állásszög esetén. A törzs tetejére két radar- és infravörös zavarótölteteket
kilövô berendezés került, mely az Afganisztáni háború tapasztalatai alapján
vált szükségessé. Az automatikusan kitéríthetô orrsegédszárnyak, melyek
kitéríthetôek 900 km/h sebességig, 10 foknál nagyobb állásszög esetén és 33
foknál kisebb szárnyállás esetén csökkentik a pilóta leterheltségét harc
közben. A modernizálásoknak köszönhetôen a gép össztömege 1250 kg-al javult az
MF változatéhoz képest.
A modern lokátor teljesítménye gyakorlatilag megegyezik a MiG-29 lokátorának
képességével.
Az összes elôzô típus fegyverzete felhasználható ezen a változaton, amely
kiegészül az R-73 E ( AA-11 Archer ) kis hatótávolságú infravörös légiharc
rakétával és a R-27 ( AA-10 Alamo ) közepes hatótávolságú radar rakétával,
melyek a késôbbi MiG-29-es típusnak is az alapfegyverzetét alkotják.
MiG-23 BN/BK Flogger F/H
Az MF speciálisan földi támadó feladatkörre átalakított változata.
A vadászváltozatok mellett párhuzamosan a földi támadó változatokat is
kifejlesztették, melyek fôleg az orr kialakításában és az alkalmazott
fegyverzetben különböztek vadász társaiktól. A lapos papucshoz hasonló orrból
hiányzik a lokátor és helyette lézer távolságmérô került beépítésre. Ez a
kialakítás jobb kilátást biztosít lefelé a pilótának. A törzs alatt a
fôfutóktól kb. 1.5 m-el hátrébb két újabb függesztési csomópontot alakítottak
ki max. 250 kg-os bombák számára. A pilótafülke két oldalát páncéllemezzel
erôsítették meg ezzel is védve a pilótát a légvédelmi találatok hatásától.
Fegyverzetébe földi célok elleni irányított és nem irányított rakéták, továbbá
légibombák különbözô típusai találhatók.
A 32-24-es prototípusa 1970. augusztus 20-án repült elôször és késôbb a MiG-23
BN típusnevet kapta. A BM változat a 32-25-ös, a BK változat pedig a 32-26-os
gyártmány a szovjet terminológia szerint.
MiG-27 Flogger D/J
A MiG-27-es egy tovább módosított földi támadó változat.
Módosították a típus szívócsatornájának kialakítását és a fegyverrendszert is.
A Flogger változatok közül ennek a legrosszabbak a fel/leszálló tulajdonságai.
Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban a MiG-27 Flogger címszó alatt.
Továbbfejlesztések
Bár voltak izraeli és bolgár-orosz törekvések a típus modernizálására, a
MiG-21-eshez hasonlóan, de ezek a teljes nemzetközi érdeklôdés hiányában csak
tervek maradtak. Ennek az lehet az oka, hogy bár elterjedt típus volt a
MiG-23-as az üzemeltetô országok nem voltak megelégedve a géppel, még maga a
Szovjetunió sem. Az összélettartam alacsony és alacsony a meghibásodások közötti
idô is, míg elég magas az egy repült órára jutó javítási idô. A meghibásodások
fôként az elektronikai rendszereknél jelentkeznek.
Alkalmazók, üzemeltetés
Magyarország
A pápai repülôezred 1979-ben kapta meg elsô MiG-23 MF gépeit. Összesen 12
együléses MF és 3 kétüléses UB gyakorlóváltozat érkezett az ezredhez. Késôbb
a szovjet csapatok kivonásakor az ezred állományába került még egy MiG-23 UB
( 21 ) a veszteségek pótlására, de a felajánlott további 4 MiG-23 MF-et nem
fogadta el Magyarország.
A Magyar Légierôben üzemelô MiG-23-asok amerikai rendszerû saját-idegen
felismerô berendezéssel üzemelnek, melyek megkönnyíthetik a NATO
kompatibilitást és a polgári légi irányítással való kommunikációt.
A gépek eredetileg teljesen szürke fémszínûek voltak, de késôbb terepszínû
álcázófestést kaptak, amely a különbözô idejû nagyjavításoknak köszönhetôen
néha elég eltérô. A gépek számozása pirossal van feltüntetve mindkét oldalon
a levegôbeömlô nyílás elôtt. Az együléses harci gépek számozása 01-tôl 12-ig
megy, míg a kétüléses gépek számozása 14-tôl 16-ig és a 20-as. A balesetek
során a 04-es, 05-ös és a 09-es együléses, valamint a 14-es és 16-os számozású
kétüléses gépek semmisültek meg. Az ék alakú felségjelzés a gépek függôleges
vezérsíkjának mindkét oldalán és a szárnyak alsó és felsô felületén található.
A Magyar Légierô eddig 5 db MiG-23-ast ( 3 együléses harci és 2 kétüléses
gyakorló ) veszített a típus üzemeltetése során. Ebbôl az 5 gépbôl 3 db
semmisült meg az 1990-es év folyamán. A balesetek során 5 pilóta veszítette
életét.
India
Az indiai MiG-23 MF-ek angol navigációs rendszerrel vannak felszerelve és
alkalmasak a francia Magic infravörös légiharc rakéták hordozására is.
Irak
Az iraki MiG-23 BN-ek légi üzemanyag utántöltésre alkalmas berendezéssel lettek
ellátva és francia lézeres célmegjelölôvel is felszerelték ôket.
Az Öböl háborúban Irak 12 MiG-23-asát menekítette Iránba, melyek további sorsa
ismeretlen.
|