MiG-27 FLOGGER
A MiG-27-es fejlesztését az 1970-es évek elején kezdték meg. Ellentétben a
MiG-23-assal ez a típus már kifejezetten földi támadó szerepkör ellátására
készült. Fejlesztésének alapjául a MiG-23 BN és azok változatai szolgáltak.
A MiG-23 BN és a MiG-27 támadóváltozatokból mintegy 800 db-ot gyártott a
Szovjetunió és további 100 db MiG-27 L változatot India.
Történet
Mivel a MiG-27-es a MiG-23-asból kialakított, hozzá sokan hasonló konstrukció,
a fejlesztés története azonosnak tekinthetô a két típusnál.
Változatok
MiG-27 Flogger D
Hossz |
17.076 m |
Magasság |
5 m |
Fesztáv |
13.965/7.779 m |
Szárnyfelület |
37.27/34.16 m2 |
Tömeg |
üres |
11908 kg |
normál felszálló |
18100 kg |
max. felszálló |
20300 kg |
Belsô üzemanyag |
4560 kg ( 5400 l ) |
Max. sebesség |
földközelben |
1.1 M |
nagy magasságon |
1.8 M |
Csúcsmagasság |
14000 m |
Hatósugár |
2 H-29-el |
225 km |
2 H-29 + 3*800 l-el |
540 km |
Max. túlterhelés |
7 g |
Hajtómû |
típusa |
1 Tumanszkij R-29-300 |
teljesítménye |
81.3/120 kN |
Az elsô változatú MiG-27-es, amelyet csak kis számban gyártottak.
A MiG-27-es külsôre nagymértékben hasonlít a MiG-23-asra és csak kisebb
eltérések fedezhetôek fel. Legnagyobb változás a fegyverzetben jelent meg.
Elmaradtak a levegôbeömlô nyílásból a nagyméretû szabályozó lemezek, mert ezek
2 M sebesség körül fejtik ki hatásukat és a MiG-27 csak 1.8 M sebességre képes.
A MiG-23-ason használt vékony fegyvertartók helyett a Su típusokon használt
vastag, robosztus tartók lettek felszerelve. A törzs alatti tartók átkerültek
a szívócsatorna alá. A szükséges kisebb sebesség lehetôvé tette a gép hasznos
terhelésének és a felszállósúlynak a növekedését.
A MiG-23-asnál csak külsô függesztményként használható DELTA irányítókonténer
beépítésre került a jobb szárny belépôélébe. Ezzel szimmetrikusan a bal
belépôélben fotógéppuska található.
A MiG-27-est felszerelték egy komplex navigációs és fegyverzetirányító PrNK-23
számítógéppel. Ennek segítségével a célpontok akár éjszaka, vagy rossz
idôjárási körülmények között is eredményesen leküzdhetôk. A számítógép
biztosítja a cél körzetébe érve a fegyverzet automatikus oldását az elôzôleg
meghatározott paraméterek alapján. A robotpilótával együttmûködve a megfelelô
magasságon oldja a megfelelô fegyvereket megfelelô mennyiségben és
idôközönként. Ebben a feladatban jelentôs szerepet játszik a Klen
lézerberendezés. A rendszer hátránya, hogy csak korlátozott navigációs
iránypont programozható bele. A saját adókon kívül 8-10 ellenséges rádióadó is
beprogramozható a helymeghatározás segítéséhez. Ezeket azonban elôzôleg
gondosan be kell mérni. Terepkövetô és térképezô lokátorral, amely kiküszöbölné
ezt a hátrányt, a gépet nem szerelték fel.
A fegyverzetben jelentôs eltérés az új 30 mm-es 6 forgó csövû gépágyú. A
9-A-621 típusú ágyú tûzgyorsasága 4600-5100 lövés/perc, a lövedék
kezdôsebessége 845+-15 m/s. A gépágyú élettartama 6000 lövés. A földi célok
elleni fegyverzet igen változatos. A TN-1000 és TN-1200 nukleáris bombák
használata esetén a kabintetôre szerelhetô árnyékoló függöny védi a pilótát az
ártalmas fényhatásoktól. Eleinte leggyakrabban a rádió parancsvezérlésû H-66 és
H-23-as rakétákat alkalmazták. Késôbb megjelentek a különbözô rádiós és lézeres
vezérlésû H-25 ML/MR, H-29 L és a radar elleni H-25 MP, H-31 P és H-58 U
rakéták. Bár elképzelhetô, hogy ezek a modernebb levegô-föld rakéták csak a
késôbbi változatokon voltak alkalmazhatóak. Ezen kívül hagyományos UB-16, UB-32
és B-8 V nem irányított rakétablokkok és SZ-24 és SZ-25 nem irányított rakéták
is függeszthetôk a gépre. A támadó fegyverzet rovására lehet R-60 infravörös
önvédelmi légiharc rakétákat is függeszteni. A romboló 50 és 100 kg-os bombák
egyesével vagy négyzáras ( 4 db ) bombatartókkal, 250 és 500 kg-os bombák
egyenként, vagy hatzáras bombatartóval függeszthetôk. Ezen kívül alkalmazhatóak
gyújtó és kazettásbombák és lézer irányítású siklóbombák. A legkülönösebb az
AGITAB-500-300 agitációs bomba, mely 45-75 kg propaganda anyag kiszórására
alkalmas. Itt is magtalálhatók a törzs hátsó részén kialakított bombatartók,
amelyek a MiG-23 BN-nél jelentek meg elôször. Ezek max. 250 kg-al terhelhetôk,
mert különben nagyon megváltoztatják a gép súlypontját. Az UPK-23/250 gépágyú
konténer mellett, amelyben a MiG-23 GSh-23 L ikercsövû gépágyúja van mereven
beszerelve 250 lôszerrel, lehetôség van SPPU-22-01 gépágyúkonténer
függesztésére is. Itt a MiG-21 GS-23-as ikercsövû gépágyúja került beépítésre
260 lôszerrel. A csô max. 30 fokkal lefelé fordítható, így vízszintes
repülésbôl is lehet földi célokat támadni. A konténer fordítva is
felszerelhetô, így hátrafelé is tud tüzelni.
A fegyverzet mellet a MiG-27-es hordozhat felderítô konténert is, amely 3
különbözô kamerát tartalmaz, továbbá, aktív elektronikus zavaró ( SPS )
konténert is.
A MiG-27-es a MiG-23-ashoz hasonlóan 3 db 800 l-es póttartállyal szerelhetô
fel, melyek a hatótávolság megnövelésére szolgálnak. A tartályok nélkül a
maximális betölthetô üzemanyag mennyisége 5400 l.
A MiG-27-es a MiG-23 M és MF változatokban is alkalmazott R-29-300 hajtómû
módosított változatát kapta meg. Mivel a támadó feladatkör ellátására nincs
szükség a hangsebesség kétszeresének az elérésére, ezért az utánégetôt
egyszerûbb két fokozatúra cserélték és nem változtatható a fúvócsô geometriája
sem.
MiG-27 D Flogger D
Az elözö változat módosíása.
A szárny belépôél törzshöz való csatlakoztatását megváltoztatták. A belépôél
teljesen elôrenyúlik a szívócsatorna oldalán ezáltal javítva a kis sebességû
manôverezô képességet. Itt IFF azonosító antennákat helyeztek el. Elhagyták
a DELTA konténer és a fotógéppuska beszerelését a belépôélbe. Itt a rádió
vezérlésû rakéták irányítása ismét külsô függesztésû DELTA konténerrel történt.
MiG-27 M Flogger J
Az elsô nagyszériájú változat. Tulajdonképpen alapváltozatnak tekinthetô.
Az orrban lévô lézert nagyobb teljesítményû és pontosabb Klen-re cserélték.
Emiatt kissé megváltozott az orr nagysága és formája. Az orr bal alsó
részére került a leszállító/navigációs rendszer antennája is. Lecserélték a
Szirena besugárzásjelzôt, így nemcsak besugárzási oldalt, hanem elöl 10 fokos
pontosságú besugárzást mutat a mûszer. A függôleges vezérsík belépôélének felsô
részébe kommunikációs antenna került. Módosították a navigációs/fegyvervezérlô
számítógépet is. A PrNK-23 M berendezése már jóval modernebb. Ez a sokkal
pontosabb navigációs képességben és az orrba épített lézer távolságmérôvel
való együttmûködésben jelentkezik. A rendszer beszédinformációval tájékoztatja
a pilótát a célról, a tennivalókról és a fegyverzet állapotáról. A cél
leküzdésében fontos szerep jut az orrban lévô Klen lézeres távolságmérônek és
a jobb oldali törzstartó alá szerelhetô felderítô konténernek, amely 3
különbözô kamerát tartalmaz.
Ettôl a változattól kezdve a MiG-23 MLD-hez hasonlóan a gépeket felszerelték
a szárnycsonk felett található ASZO zavarótöltet kilövô berendezésekkel,
amelyet az Afganisztán-i háború tapasztalatai tettek indokolttá.
MiG-27 L Flogger J
A MiG-27 M indiai licence változata.
MiG-27 K Flogger J2
Az MiG-27 M változat elektronikai továbbfejlesztése, mely egyben a MiG-27-es
negyedik és utolsó változata.
Az orrban lévô Klen lézerberendezés ablakát megnövelték, mert az addig mereven
beépített berendezést néhány fokkal +- elfordíthatóra alakították át. A TV
vezérlésû bombák alkalmazhatósága miatt a lézer nyílása alá egy nagyméretû
ablak került a Kaira TV kamera számára. Ennek segítségével a pilóta
célra vezetheti a TV irányítású rakétákat. Az orrkúp tetejére áramvonalasan
beépítették a rádió vezérlésû rakéták irányjeladóját, ami lehetôvé tette, hogy
felszabaduljon egy függesztése pont a D/M változatokhoz képest, ahol még a
DELTA konténert külsôleg kellett felfüggeszteni.
A típus fegyverzetében megjelentek a TV irányítású rakéták és siklóbombák is.
Alkalmazók, üzemeltetés
Csak a Szovjet utódállamok és India alkalmazza a MiG-27-est. A tôbbi országba
inkább a kisebb hatékonyságú MiG-23 BN változatokat exportálták.
India
A gépeket a Hindustan Aeronautics Nasik-ban lévô üzemében szerelték össze és
gyártják. A tervezett 165 db-ból az elsô példány 1984. októberében készült el
és 1993-ra adták át a 100. példányt. Az elsô fázisban a fôdarabokat a
Szovjetunió szállította és Indiában szerelték össze, a második fázisban az
indiai ipar már mintegy 50 %-ban részesül a gyártásból és a harmadik szakaszra
már mintegy 90 %-os részesedést akarnak elérni.
India 6 századot szerelt fel a Bahur-nak keresztelt MiG-27-essel.
|