A MiG-23-as különös balesete
1989. július 4.
A Lengyelországban lévô Kolobrzeg-i szovjet repülôtérrôl, a Balti-tenger
partjáról egy MiG-23-as indult gyakorlórepülésre. A felszállás után Szkurigyin
ezredes, a gép pilótája azt tapasztalta, hogy a gép hajtómûvének utánégetése
leáll és esik a hajtómûteljesítmény. A magasság ekkor 130-150 m volt és a
pilóta úgy ítélte meg, hogy a magasságából egyre veszítô gép alkalmatlan a
további repülésre. Anélkül, hogy a hajtómûvet leállította volna, a pilóta beindította
a katapultálást és szerencsésen földet is ért. A földiek legnagyobb
megrökönyödésére a gép helyzete ekkor stabilizálódott és az tovább repült NY
felé. A robotpilóta tartotta az utoljára felvett irányt. A gép nem volt
felfegyverezve, de a fedélzeti 23 mm-es gépágyú teljes lôszerkészlete be volt
tárazva. A fantomgép elhagyva az egykori NDK légterét berepült az NSZK
légterébe, ahol 2 amerikai F-15-ös vadászgép elfogta, de tûzparancs hiányában
továbbengedték a gépet. Franciaország is mozgósította készültségi Mirage
vadászgépeit azzal a paranccsal, ha a gazdátlan MiG francia lakott területeket
veszélyeztet, lôjjék le. Erre azonban nem volt szükség, mert mintegy 900 km
megtétele után a gép üzemanyaga kifogyott és Belgiumban, Kortrijk város
térségében ( ÉNY Belgium ) lezuhant. A fantom gép maga alá temetett egy
lakóházat, amelyben egy 18 éves fiú életét vesztette.
|