A MiG-23-as különös balesete


1989. július 4.

A Lengyelországban lévô Kolobrzeg-i szovjet repülôtérrôl, a Balti-tenger partjáról egy MiG-23-as indult gyakorlórepülésre. A felszállás után Szkurigyin ezredes, a gép pilótája azt tapasztalta, hogy a gép hajtómûvének utánégetése leáll és esik a hajtómûteljesítmény. A magasság ekkor 130-150 m volt és a pilóta úgy ítélte meg, hogy a magasságából egyre veszítô gép alkalmatlan a további repülésre. Anélkül, hogy a hajtómûvet leállította volna, a pilóta beindította a katapultálást és szerencsésen földet is ért. A földiek legnagyobb megrökönyödésére a gép helyzete ekkor stabilizálódott és az tovább repült NY felé. A robotpilóta tartotta az utoljára felvett irányt. A gép nem volt felfegyverezve, de a fedélzeti 23 mm-es gépágyú teljes lôszerkészlete be volt tárazva. A fantomgép elhagyva az egykori NDK légterét berepült az NSZK légterébe, ahol 2 amerikai F-15-ös vadászgép elfogta, de tûzparancs hiányában továbbengedték a gépet. Franciaország is mozgósította készültségi Mirage vadászgépeit azzal a paranccsal, ha a gazdátlan MiG francia lakott területeket veszélyeztet, lôjjék le. Erre azonban nem volt szükség, mert mintegy 900 km megtétele után a gép üzemanyaga kifogyott és Belgiumban, Kortrijk város térségében ( ÉNY Belgium ) lezuhant. A fantom gép maga alá temetett egy lakóházat, amelyben egy 18 éves fiú életét vesztette.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.