A sportgépek lelövése


1996. február 24.

A Kubából emigráltak egy segélyszervezetet hoztak létre, amely kis sportrepülôgépekkel állandóan Florida és Kuba között ôrjáratozott, hogy az összetákolt tutajokkal menekülô kubaiak kimentésére irányítsa a hajókat. A szervezet vezetôje José Basulto, aki sportgépével már többször berepült Kuba légterébe és a fôváros felett Castro-ellenes röplapokat szórt.

Ezen a napon 3 Cessna 337-es sportgép szállt fel, amelyek egyikét Basulto vezette. A gépek a 24. szélességi foktól D-re a kubai partokkal párhuzamosan keresték a menekülôket. A San Antonio de Ios Banos támaszpontról riasztották a készültségi MiG-29-est és MiG-23-ast a Cessnák ellen. Már azelôtt is megtörtént, hogy a MiG-ek veszélyesen megközelítették a sportgépeket, így próbálva elijeszteni ôket, de ezúttal tûzparancsot is kaptak. A MiG-29-es pilótája elôször a parttól 34 km-re repülô Cessnát, majd öt perc múlva a parttól 29 km-re repülô másik Cessnát lôtte le R-60 MK infravörös rakétákkal. Basulto gépével a felhôkbe menekült az ôt üldözô MiG-29-es elôl és bár elhúzott mellette a MiG-29-es, lelôni nem tudta.

Az eset nagy nemzetközi felháborodást váltott ki, hiszen a gépek több száz szemtanú szerint nem voltak Kubai légtérben, mint ahogyan azt Kuba állította. A Kubai felségterület és légtér egyébként a partoktól 22.4 km-re ér véget. Ha a Cessnák mégis megsértették volna a légteret, a kubaiaknak akkor sem lett volna joguk lelôni azokat. Valószínûleg látszik, hogy a támadás célpontja José Basulto volt, aki az emigrációs mozgalom vezéregyénisége.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.