A MiG-21-es szökése


1966. augusztus 16.

A MiG-21 F-13-as típusú repülôgép akkoriban az izraeli légierô gépeinek elsô számú ellensége volt az égen. Így egyértelmûen adódott az ötlet, hogy a gépet meg kell szerezni és alaposan megismerni, hogy az izraeli pilótákat és gépeket megfelelôen felkészíthessék ellene. A Moszad, az izraeli titkosszolgálat feladata volt, hogy találjon egy mellôzött, de mégis jó képességû pilótát, aki képes az akcióra. A választás az Iraki Munir Rodfa kapitányra esett, aki vállalta a gépszöktetést, ha családja is vele tarthat Izraelbe.

Rodfa elszántan, mégis kissé szomorúan ült be az 534-es oldalszámú gépbe. Tudta, hogy ez lesz az utolsó repülése a MiG-21-essel. A gép törzse alá szerelt 490 l-es póttartály biztosította a megfelelô mennyiségû üzemanyagot a mintegy 900 km-es útra a Földközi-tenger partjáig. A pilóta beindította a gépet és felszállás után 30000 láb-ra emelkedett, ahol legoptimálisabb volt gépe fogyasztása. Irak légterét baj nélkül hagyta el a pilóta, de Jordánia fölött a Jordán Királyi Légierô két Hawker Hunter típusú gépe fogta el a be nem jelentett gépet. A jordán vadászok megpróbáltak rádión kapcsolatba lépni a MiG pilótájával, de miután választ nem kaptak és látván a baráti ország felségjelzését hagyták Rodfát tovább repülni. Talán azt gondolták, hogy titkos küldetéssel tart Izrael felé a pilóta. Az iraki pilóta elôzetesen jelezte az izraelieknek jövetele pontos idejét és így az izraeli Mirage III-asok már a határ felett várták a jövevényt. Ez azért volt fontos, mert ebben az idôszakban szíriai MiG-21-esek többször berepültek Izrael légterébe és támadásokat intéztek izraeli célpontok ellen és az izraeli gépek le is lôttek közülük egyet. A két Mirage a MiG elôtt és mögött repülve mutatta az iraki pilótának az utat, majd a leszálló irányt. A leszállás utáni rövid sajtótájékoztató után az Munir Rodfa örökre eltûnt a nyilvánosság elôl. A MiG-21-es tesztelését Dani Shapira berepülô pilóta kezdte el. Az iraki pilóta segítségével végzett földi felkészülés után az izraeli pilóta végre élesben is kipróbálhatta milyen is egy MiG-21-essel repülni. A gyakorló légiharcok idejére a MiG 007-es oldalszámot, izraeli felségjelet és megkülönböztetô piros csíkokat kapott nehogy valódi ellenségnek nézzék az izraeli pilóták.

Rodfa sikerén felbuzdulva további 3 iraki pilóta szökött MiG-21-esével Jordániába. A pilóták politikai menedékjogot kaptak, de a gépeket a jordánok visszaadták Iraknak.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.