A MiG-21-es szökése
1966. augusztus 16.
A MiG-21 F-13-as típusú repülôgép akkoriban az izraeli légierô gépeinek elsô
számú ellensége volt az égen. Így egyértelmûen adódott az ötlet, hogy a gépet
meg kell szerezni és alaposan megismerni, hogy az izraeli pilótákat és gépeket
megfelelôen felkészíthessék ellene. A Moszad, az izraeli titkosszolgálat
feladata volt, hogy találjon egy mellôzött, de mégis jó képességû pilótát, aki
képes az akcióra. A választás az Iraki Munir Rodfa kapitányra esett, aki vállalta a
gépszöktetést, ha családja is vele tarthat Izraelbe.
Rodfa elszántan, mégis
kissé szomorúan ült be az 534-es oldalszámú gépbe. Tudta, hogy ez lesz az
utolsó repülése a MiG-21-essel. A gép törzse alá szerelt 490 l-es póttartály
biztosította a megfelelô mennyiségû üzemanyagot a mintegy 900 km-es útra a
Földközi-tenger partjáig. A pilóta beindította a gépet és felszállás után
30000 láb-ra emelkedett, ahol legoptimálisabb volt gépe fogyasztása. Irak
légterét baj nélkül hagyta el a pilóta, de Jordánia fölött a Jordán Királyi
Légierô két Hawker Hunter típusú gépe fogta el a be nem jelentett gépet. A
jordán vadászok megpróbáltak rádión kapcsolatba lépni a MiG pilótájával, de
miután választ nem kaptak és látván a baráti ország felségjelzését hagyták
Rodfát tovább repülni. Talán azt gondolták, hogy titkos küldetéssel tart Izrael
felé a pilóta. Az iraki pilóta elôzetesen jelezte az izraelieknek jövetele
pontos idejét és így az izraeli Mirage III-asok már a határ felett várták a
jövevényt. Ez azért volt fontos, mert ebben az idôszakban szíriai MiG-21-esek
többször berepültek Izrael légterébe és támadásokat intéztek izraeli célpontok
ellen és az izraeli gépek le is lôttek közülük egyet. A két Mirage a MiG elôtt
és mögött repülve mutatta az iraki pilótának az utat, majd a leszálló irányt.
A leszállás utáni rövid sajtótájékoztató után az Munir Rodfa örökre eltûnt a
nyilvánosság elôl. A MiG-21-es tesztelését Dani Shapira berepülô pilóta kezdte
el. Az iraki pilóta segítségével végzett földi felkészülés után az izraeli
pilóta végre élesben is kipróbálhatta milyen is egy MiG-21-essel repülni. A
gyakorló légiharcok idejére a MiG 007-es oldalszámot, izraeli felségjelet és
megkülönböztetô piros csíkokat kapott nehogy valódi ellenségnek nézzék az
izraeli pilóták.
Rodfa sikerén felbuzdulva további 3 iraki pilóta szökött MiG-21-esével
Jordániába. A pilóták politikai menedékjogot kaptak, de a gépeket a jordánok
visszaadták Iraknak.
|