A MiG-25-ös szökése


1976. szeptember 6.

Ezen a napon a Vlagyivosztoktól 200 km-re lévô Szaharovka légibázisról egy négygépes MiG-25 P kötelék szállt fel gyakorlórepülésre. A Japán-tenger feletti gyakorlórepülés végén a kötelék hazafelé vette az irányt, amikor az utolsó gép hirtelen kivált és maximális sebességre gyorsulva elmenekült mielôtt a többi gép bármit tehetett volna. Viktor Belenko fôhadnagy mintegy 15 perces repülés után ÉK-Japánban Hakodate polgári repülôterén szállt le fegyvertelen gépével a japánok nem kis megdöbbenésére. Az amerikai hírszerzés a gépet egy C-5 Galaxy gépben szállította A Tokió melletti Hyakuri támaszpontra. A szakemberek alaposan megvizsgálták a gépet és minden lehetséges paraméterét bemérték, kipróbálták. A 31-es oldalszámú gépet 67 nappal a leszállása után november 12-én Hitachi kikötôjében visszaadták a szovjeteknek, akik a Tajgonos teherhajó fedélzetén szállították el. Beljenko politikai menedékjogot kapott az USA-ban és a CIA és az USAF szakértôjeként dolgozott tovább.

Mivel az addigi legtitkosabb szovjet vadászgép ismertté vált a nyugat elôtt, a szovjet légierô parancsnoka elrendelte a gép teljes elektronikai átépítését.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.