A MiG-25-ös szökése
1976. szeptember 6.
Ezen a napon a Vlagyivosztoktól 200 km-re lévô Szaharovka légibázisról egy
négygépes MiG-25 P kötelék szállt fel gyakorlórepülésre. A Japán-tenger feletti
gyakorlórepülés végén a kötelék hazafelé vette az irányt, amikor az utolsó gép
hirtelen kivált és maximális sebességre gyorsulva elmenekült mielôtt a többi
gép bármit tehetett volna. Viktor Belenko fôhadnagy mintegy 15 perces repülés
után ÉK-Japánban Hakodate polgári repülôterén szállt le fegyvertelen gépével a
japánok nem kis megdöbbenésére. Az amerikai hírszerzés a gépet egy C-5 Galaxy
gépben szállította A Tokió melletti Hyakuri támaszpontra. A szakemberek
alaposan megvizsgálták a gépet és minden lehetséges paraméterét bemérték,
kipróbálták. A 31-es oldalszámú gépet 67 nappal a leszállása után november
12-én Hitachi kikötôjében visszaadták a szovjeteknek, akik a Tajgonos
teherhajó fedélzetén szállították el. Beljenko politikai menedékjogot kapott
az USA-ban és a CIA és az USAF szakértôjeként dolgozott tovább.
Mivel az addigi legtitkosabb szovjet vadászgép ismertté vált a nyugat elôtt, a
szovjet légierô parancsnoka elrendelte a gép teljes elektronikai átépítését.
|