Az Orosz Lovagok tragediaja
1995. december 12.
Az Su-27-esekkel repülô Orosz Lovagok mûrepülôraj a Malajziában megrendezett
LIMA '95 repülôgép kiállításon vett részt Malajzia É-i részén. A kötelék
4 együléses Su-27 P és egy kétüléses Su-27 UB repülôgépe, valamint a kiszolgáló
személyzetet és a felszerelést szállító Il-76-os szállítógép 1995. december
12-én indult vissza támaszpontjára.
A csoport nem a legrövidebb Kínán átvezetô
utat választotta, aminek az lehetett az oka, hogy Kínában a légiirányítás és az
üzemanyag minôsége is hagyott kívánnivalót maga után és a Sztrizsi kötelék
egyik bemutató MiG-29-ese már szerencsétlenül járt ott. Elsô leszállását a
csapat a Vietnam D-i részén, a Saigon-tól 300 km-re KÉK-re lévô Cam Ranh
repülôterén tervezte, ami az orosz távol-keleti flotta állandó bázisa. A 6 gép
mintegy 1200 km megtétele után érkezett a leszállókörzetbe, ahol roosz idôjárás
és súrú felhôzet várta ôket. Az Il-76-os vezetésével a kötelék süllyedni
kezdett és 22 km-re a repülôtértôl, 600 m magasságon értek ki a felhôbôl. Ekkor
a repülôtér megközelítési elôírásainak megfelelôen még legalább 1500 m-es
magasságon kellett volna lenniük. A jobbra közvetlenül elôttük lévô hegyoldalt
észlelve az Il-76-os fedélzetérôl azonnal "oszolj és emelkedj" utasítást adtak
ki. Ezt azonban csak a két jobboldali gépnek és a szállítónak volt ideje
végrehajtani, a másik 3 gép a hegyoldalnak ütközött. Végül az Il-76-os leszállt
a repülôtéren, a 2 Su-27-es pedig visszaemelkedett a felhôk közé és a 70 km-re
D-re lévô Pham Rang repülôtéren szállt le.
A rossz idô miatt csak négy nappal
késôbb fedezte fel egy helikopter a roncsokat és újabb négy nap kellett a
földi egységeknek, hogy a helyszínre érjenek. Ekkor már biztossá vált, hogy a
négy pilóta Borisz Grigorjev, Alexander Szirovoj, Nyikolaj Kordjukov és
Nyikolaj Grecsanov az életét vesztette. A Su-27 UB egyik pilótája az utolsó
pillanatban megpróbálhatott katapultálni, mert a holttestét az ejtôernyô
zsinórzatával egy fáról lógva találták meg.
|