Az Orosz Lovagok tragediaja


1995. december 12.

Az Su-27-esekkel repülô Orosz Lovagok mûrepülôraj a Malajziában megrendezett LIMA '95 repülôgép kiállításon vett részt Malajzia É-i részén. A kötelék 4 együléses Su-27 P és egy kétüléses Su-27 UB repülôgépe, valamint a kiszolgáló személyzetet és a felszerelést szállító Il-76-os szállítógép 1995. december 12-én indult vissza támaszpontjára.

A csoport nem a legrövidebb Kínán átvezetô utat választotta, aminek az lehetett az oka, hogy Kínában a légiirányítás és az üzemanyag minôsége is hagyott kívánnivalót maga után és a Sztrizsi kötelék egyik bemutató MiG-29-ese már szerencsétlenül járt ott. Elsô leszállását a csapat a Vietnam D-i részén, a Saigon-tól 300 km-re KÉK-re lévô Cam Ranh repülôterén tervezte, ami az orosz távol-keleti flotta állandó bázisa. A 6 gép mintegy 1200 km megtétele után érkezett a leszállókörzetbe, ahol roosz idôjárás és súrú felhôzet várta ôket. Az Il-76-os vezetésével a kötelék süllyedni kezdett és 22 km-re a repülôtértôl, 600 m magasságon értek ki a felhôbôl. Ekkor a repülôtér megközelítési elôírásainak megfelelôen még legalább 1500 m-es magasságon kellett volna lenniük. A jobbra közvetlenül elôttük lévô hegyoldalt észlelve az Il-76-os fedélzetérôl azonnal "oszolj és emelkedj" utasítást adtak ki. Ezt azonban csak a két jobboldali gépnek és a szállítónak volt ideje végrehajtani, a másik 3 gép a hegyoldalnak ütközött. Végül az Il-76-os leszállt a repülôtéren, a 2 Su-27-es pedig visszaemelkedett a felhôk közé és a 70 km-re D-re lévô Pham Rang repülôtéren szállt le.

A rossz idô miatt csak négy nappal késôbb fedezte fel egy helikopter a roncsokat és újabb négy nap kellett a földi egységeknek, hogy a helyszínre érjenek. Ekkor már biztossá vált, hogy a négy pilóta Borisz Grigorjev, Alexander Szirovoj, Nyikolaj Kordjukov és Nyikolaj Grecsanov az életét vesztette. A Su-27 UB egyik pilótája az utolsó pillanatban megpróbálhatott katapultálni, mert a holttestét az ejtôernyô zsinórzatával egy fáról lógva találták meg.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.