87. Bakony Harcihelikopter Ezred - Szentkirályszabadja



A Veszprém mellett települt harcihelikopter ezred az egyetlen magyar helikopter egység, ahol a Mi-24-es harci helikopterek rendszerben állnak.

Az ezred állományába 5 század tartozik. A Kerecsen és a Phoenix harcihelikopter századok a Mi-24-est, míg a Borz szállítóhelikopter század és a Vegyes helikopter század a Mi-8-as és a Mi-17-es típust üzemelteti. A Zavaró század 2 speciálisan átalakított Mi-17-essel rendelkezik, amely rádiótechnikai zavarásra alklmas.

Az ezred 2 Mi-24-ese biztosította a levegôbôl Magyarországi látogatásán a pápát szállító Mi-8-as helikoptert.

Az ezred adott otthont 1995-ben a közös magyar-amerikai kutató-mentô gyakorlatnak, a Combined Rescue '95-nek, melynek keretében a magyar és amerikai alakulatok együtt gyakorolták a bajbajutott katonai és polgári eszközök és személyek mentését.


Az ezred története

Az ezred jogelôdje, a 86. Önálló Vegyes Repülô Század 1958. december 1-én alakult meg a kecskeméti repülôtéren a Repülôkiképzô Központ alárendeltségében. Állományában ekkor 4 db Li-2 szállítógép, Jak-12, Jak-18 futárrepülôgépek, 3 db Il-28-as közepes bombázógép és 2 db Mi-4 helikopter tartozott.

1961-ben az egység rendszerbe állította a Mi-1 típusú könnyû helikoptereket, majd az ezred az Országos Légvédelmi Parancsnokság közvetlen alárendeltségébe került, mint 86. Vegyes Repülô Osztály.

1968-ra az egységet újra ezred szintre fejlesztették fel és rendszerbe állították a Mi-8-as közepes szállítóhelikoptereket, amelyre mind a mûszaki, mind a hajózó állomány a Szovjetunióban kapott kiképzést.

1969-ben az egység áttelepült Kecskemétrôl Szentkirályszabadja repülôterére.

1970-ben a tiszai árvíz idején az egység részt vett a polgári lakosság mentésében és Mi-8-asai mintegy 4600 embert mentettek ki az elárasztott területekrôl.

1973-tól az ezred 3 Mi-8 szállítóhelikopter századdal a Csapatrepülô Parancsnokság alárendeltségébe került 87. Szállítóhelikopter Ezred elnevezéssel.

1978-ban megkezdôdött a Mi-24-es harci helikopter rendszeresítése, melyre az állományt a Szovjetunióban képezték ki. 1980-ra két harcihelikopter század alakult.

1984-ben a 40 db Mi-24-essel és 20 db Mi-8-assal rendelkezô ezred 87. Harcihelikopter Ezreddé szervezôdött át.

1987-ben az alakulatot harcihelikopter dandárrá fejlesztették. 1988-ban került rendszeresítésre a Mi-17-es típusú közepes szállító helikopter. Ekkor a dandár állományába két harcihelikopter század, egy közepes szállítóhelikopter század és egy vegyes helikopter század alkotta.

1990-ben a dandárt újra ezreddé alakították az állomány csökkentésével.

1991-ben az ezred felvette a 87. Bakony Harcihelikopter Ezred nevet. Még ez év végén az egység a Szárazföldi Csapatok Parancsnoksága alárendeltségébe került.

1995. szeptemberében Magyarországra érkezett az a 20 db Mi-24-es típusú harcihelikopter, amelyet Magyarország ajándékba kapott a volt keletnémet arzenálból. Bár a gépek nagy része repülôképes állapotban van, azok még 1996-ban sem fognak magyar felségjellel repülni, mert 5 évet álltak és emiatt nagyjavításuk lenne esedékes, amire nincs pénze a honvédségnek.

1995. december 16-tól az ezred a 2. Repülô és Légvédelmi Hadtest alárendeltségében tevékenykedik.

Jelenlegi típusok:

  • 2 század ( 39 ) Mi-24 D
  • 1 század Mi-8
  • 1 század Mi-17
  • 1 század ( 2 ) Mi-17 PP


Az ezred feladatai

Javarészt megegyezik a szolnoki repülôdandár feladataival, de hiányzik repertoárjukból a politikai és katonai vezetôk szállítása és harci jellegükbôl eredôen néhány plusz feladat is megjelenik:

  • Légi kutató-mentô készültségi szolgálat folyamatos ellátása a Magyar Köztársaság területén bajbajutott repülôszemélyzetek és egyéb sérültek megsegítése érdekében. Az állomány mûködési területe a nyugati országrész.
  • Földi támogatás a Magyar honvédség szárazföldi alakulatainak
  • Ellenséges szárazföldi erôk elleni támadás
  • Kis sebességû légi határsértôk elleni eljárás
  • Az ellenséges rádiótechnikai eszkzök zavarása


Az ezred jelenleg rendszeresített típusai

A Mi-8-as közepes szállító helikopter, mely teher- és személyszállításra egyaránt alkalmas. A gép szükség esetén nem irányított rakétafegyverzettel is felszerelhetô. A volt Szovjetunióban gyártott helikopter 24 katona, vagy 12 hordágyon fekvô sebesült szállítására alkalmas, de vannak kórház és szalon változatai is.

Magasság 4.7 m
Törzshossz 18.3 m
Hatósugár 220 km
Csúcsmagasság 4500 m
Tömeg szerkezeti 8000 kg
felszálló 12000 kg
Sebesség utazó 210 km/h
max. 250 km/h
Hajtómû típusa 2 Isotov TV2-117 A
teljesítménye 1104 kW
Személyzet 3 fô


Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.


A Mi-17-es a Mi-8-as helikopter export változata TV3-117 MT hajtómûvel felszerelve. Ez a változat a Szovjetunión belül Mi-8 MT típusjelzéssel szerepelt.

Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.


A Mi-24 a Mi-8-as bázisán kifejlesztett harcihelikopter, melyet szárazföldi csapatok támogatására alkalmazható erôs fegyverzettel szereltek fel. A kétszemélyes gép pilótafülkéi a törzs elején, egymás mögött találhatók. Jellegzetes a harci helikopterekre nem jellemzô teherfülke, ahol 8 felfegyverzett katona helyezhetô el. A gép fegyverzetébe egy beépített gépágyú található, valamint a törzs két oldalán található szárnycsonkokra irányított levegô-föld rakéták és rakétablokkok szerelhetôek.

Magasság 3.97 m
Törzshossz 17.51 m
Hatótávolság 1020 km
Csúcsmagasság 4300 m
Tömeg szerkezeti 8450 kg
max. felszálló 11500 kg
Max. sebesség 335 km/h
Hajtómû típusa 2 Isotov TV3-117 A
teljesítménye 1640kW/2230 LE
Személyzet 2 fô

Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.