87. Bakony Harcihelikopter Ezred - Szentkirályszabadja
A Veszprém mellett települt harcihelikopter ezred az egyetlen magyar helikopter
egység, ahol a Mi-24-es harci helikopterek rendszerben állnak.
Az ezred állományába 5 század tartozik. A Kerecsen és a Phoenix harcihelikopter
századok a Mi-24-est, míg a Borz szállítóhelikopter század és a Vegyes
helikopter század a Mi-8-as és a Mi-17-es típust üzemelteti. A Zavaró század
2 speciálisan átalakított Mi-17-essel rendelkezik, amely rádiótechnikai
zavarásra alklmas.
Az ezred 2 Mi-24-ese biztosította a levegôbôl Magyarországi látogatásán
a pápát szállító Mi-8-as helikoptert.
Az ezred adott otthont 1995-ben a közös magyar-amerikai kutató-mentô
gyakorlatnak, a Combined Rescue '95-nek, melynek keretében a magyar és amerikai
alakulatok együtt gyakorolták a bajbajutott katonai és polgári eszközök és
személyek mentését.
Az ezred története
Az ezred jogelôdje, a 86. Önálló Vegyes Repülô Század 1958. december 1-én
alakult meg a kecskeméti repülôtéren a Repülôkiképzô Központ alárendeltségében.
Állományában ekkor 4 db Li-2 szállítógép, Jak-12, Jak-18 futárrepülôgépek, 3
db Il-28-as közepes bombázógép és 2 db Mi-4 helikopter tartozott.
1961-ben az egység rendszerbe állította a Mi-1 típusú könnyû helikoptereket,
majd az ezred az Országos Légvédelmi Parancsnokság közvetlen alárendeltségébe
került, mint 86. Vegyes Repülô Osztály.
1968-ra az egységet újra ezred szintre fejlesztették fel és rendszerbe
állították a Mi-8-as közepes szállítóhelikoptereket, amelyre mind a mûszaki,
mind a hajózó állomány a Szovjetunióban kapott kiképzést.
1969-ben az egység áttelepült Kecskemétrôl Szentkirályszabadja repülôterére.
1970-ben a tiszai árvíz idején az egység részt vett a polgári lakosság
mentésében és Mi-8-asai mintegy 4600 embert mentettek ki az elárasztott
területekrôl.
1973-tól az ezred 3 Mi-8 szállítóhelikopter századdal a Csapatrepülô
Parancsnokság alárendeltségébe került 87. Szállítóhelikopter Ezred
elnevezéssel.
1978-ban megkezdôdött a Mi-24-es harci helikopter rendszeresítése, melyre az
állományt a Szovjetunióban képezték ki. 1980-ra két harcihelikopter század
alakult.
1984-ben a 40 db Mi-24-essel és 20 db Mi-8-assal rendelkezô ezred 87.
Harcihelikopter Ezreddé szervezôdött át.
1987-ben az alakulatot harcihelikopter dandárrá fejlesztették. 1988-ban került
rendszeresítésre a Mi-17-es típusú közepes szállító helikopter. Ekkor a dandár
állományába két harcihelikopter század, egy közepes szállítóhelikopter század
és egy vegyes helikopter század alkotta.
1990-ben a dandárt újra ezreddé alakították az állomány csökkentésével.
1991-ben az ezred felvette a 87. Bakony Harcihelikopter Ezred nevet. Még ez év
végén az egység a Szárazföldi Csapatok Parancsnoksága alárendeltségébe került.
1995. szeptemberében Magyarországra érkezett az a 20 db Mi-24-es típusú
harcihelikopter, amelyet Magyarország ajándékba kapott a volt keletnémet
arzenálból. Bár a gépek nagy része repülôképes állapotban van, azok még
1996-ban sem fognak magyar felségjellel repülni, mert 5 évet álltak és emiatt
nagyjavításuk lenne esedékes, amire nincs pénze a honvédségnek.
1995. december 16-tól az ezred a 2. Repülô és Légvédelmi Hadtest
alárendeltségében tevékenykedik.
Jelenlegi típusok:
- 2 század ( 39 ) Mi-24 D
- 1 század Mi-8
- 1 század Mi-17
- 1 század ( 2 ) Mi-17 PP
Az ezred feladatai
Javarészt megegyezik a szolnoki repülôdandár feladataival, de hiányzik
repertoárjukból a politikai és katonai vezetôk szállítása és harci jellegükbôl
eredôen néhány plusz feladat is megjelenik:
- Légi kutató-mentô készültségi szolgálat folyamatos ellátása a Magyar
Köztársaság területén bajbajutott repülôszemélyzetek és egyéb sérültek
megsegítése érdekében. Az állomány mûködési területe a nyugati országrész.
- Földi támogatás a Magyar honvédség szárazföldi alakulatainak
- Ellenséges szárazföldi erôk elleni támadás
- Kis sebességû légi határsértôk elleni eljárás
- Az ellenséges rádiótechnikai eszkzök zavarása
Az ezred jelenleg rendszeresített típusai
A Mi-8-as közepes szállító helikopter, mely teher- és személyszállításra
egyaránt alkalmas. A gép szükség esetén nem irányított rakétafegyverzettel
is felszerelhetô. A volt Szovjetunióban gyártott helikopter 24 katona, vagy 12
hordágyon fekvô sebesült szállítására alkalmas, de vannak kórház és szalon
változatai is.
Magasság |
4.7 m |
Törzshossz |
18.3 m |
Hatósugár |
220 km |
Csúcsmagasság |
4500 m |
Tömeg |
szerkezeti |
8000 kg |
felszálló |
12000 kg |
Sebesség |
utazó |
210 km/h |
max. |
250 km/h |
Hajtómû |
típusa |
2 Isotov TV2-117 A |
teljesítménye |
1104 kW |
Személyzet |
3 fô |
Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.
A Mi-17-es a Mi-8-as helikopter export változata TV3-117 MT hajtómûvel
felszerelve. Ez a változat a Szovjetunión belül Mi-8 MT típusjelzéssel
szerepelt.
Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.
A Mi-24 a Mi-8-as bázisán kifejlesztett harcihelikopter, melyet szárazföldi
csapatok támogatására alkalmazható erôs fegyverzettel szereltek fel. A
kétszemélyes gép pilótafülkéi a törzs elején, egymás mögött találhatók.
Jellegzetes a harci helikopterekre nem jellemzô teherfülke, ahol 8
felfegyverzett katona helyezhetô el. A gép fegyverzetébe egy beépített
gépágyú található, valamint a törzs két oldalán található szárnycsonkokra
irányított levegô-föld rakéták és rakétablokkok szerelhetôek.
Magasság |
3.97 m |
Törzshossz |
17.51 m |
Hatótávolság |
1020 km |
Csúcsmagasság |
4300 m |
Tömeg |
szerkezeti |
8450 kg |
max. felszálló |
11500 kg |
Max. sebesség |
335 km/h |
Hajtómû |
típusa |
2 Isotov TV3-117 A |
teljesítménye |
1640kW/2230 LE |
Személyzet |
2 fô |
Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.
|