89. Szolnok Vegyes Szállítórepülô Dandár - Szolnok
A Tisza keleti partján fekvô repülôtér ad otthont a Repülôtiszti Fôiskola
állománya mellett a vegyes szállítórepülô dandárnak is, melynek állományát
egy An-26-ossal felszerelt szállító század, 2 Mi-8-assal felszerelt
szállítóhelikopter század és egy Mi-2-esekkel felszerelt könnyû
szállítóhelikopter század alkotja.
A dandár története
Az egység jogelôdje az 1984-ben megalakított 89. Vegyes Szállítórepülô Ezred
volt. Ekkor az ezred fô erôit Mi-8-as helikopteres századok és egy önálló
repülôszázad képezte, mely An-26-ossal repült. Az új ezred 1984-ben települt
át Szentkirályszabadjáról Szolnok repülôterére és kibôvült az akkor már ott
állomásozó felderítô ezreddel. A felderítô technika más repülôtérre települt
át, de a személyi állomány egy része Szolnokon maradt. Az így kibôvített és
újjászervezett alakulat 1984. május 1-tôl lépett hadrendbe.
1991-ben az alakulat a Szárazföldi Csapatok Parancsnokságának alárendeltségébe
került. Még ebben az évben az ezred gép- és személyi állományában is tovább
bôvült és megtörtént a dandárrá fejlesztése. A technikai bôvítést két Mi-2
könnyûhelikopter század felállítása jelentette.
Jelenlegi típusok:
- 1 század An-26
- 2 század Mi-8 T/P
- 1 század Mi-2
A dandár feladatai
A dandár feladatait a készültségi és készenléti szolgálatok folyamatos és magas
szintû ellátása adja:
- A repülô- és hajózó állomány folyamatos repülô-harckiképzése, a
szakállomány folyamatos képzése és a bevonuló sorállomány kiképzése.
- Légi kutató-mentô készültségi szolgálat folyamatos ellátása a Magyar
Köztársaság területén bajbajutott repülôszemélyzetek és egyéb sérültek
megsegítése érdekében. Az állomány mûködési területe a keleti országrész.
- Árvízvédelmi feladatokban és a rendkívüli téli idôjárás következményeinek
elhárításában való részvétel.
- A szárazföldi csapatok érdekében légi személy- és teherszállítás bel- és
külföldön.
- Légi személy- és teherdesszant feladatok végrehajtása.
- A politikai és katonai felsô vezetés szállítása.
- Természeti és ipari katasztrófák következményeinek felszámolásához történô
segítség.
- A nemzetgazdaság különbözô területein történô különleges szállítási
feladatok és beemelési munkák végrehajtása.
A dandár jelenleg hadrendben tartott típusai
A Mi-8-as közepes szállító helikopter, mely teher- és személyszállításra
egyaránt alkalmas. A gép szükség esetén nem irányított rakétafegyverzettel
is felszerelhetô. A volt Szovjetunióban gyártott helikopter 24 katona
szállítására alkalmas, de vannak kórház és szalon változatai is.
Magasság |
4.7 m |
Törzshossz |
18.3 m |
Hatósugár |
220 km |
Csúcsmagasság |
4500 m |
Tömeg |
szerkezeti |
8000 kg |
felszálló |
12000 kg |
Sebesség |
utazó |
210 km/h |
max. |
250 km/h |
Hajtómû |
típusa |
2 Isotov TV2-117 A |
teljesítménye |
1104 kW |
Személyzet |
3 fô |
Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.
A Mi-2-es Lengyelország által gyártott könnyû szállítóhelikopter, mely alkalmas
személy és teherszállításra, valamint felderítésre és sebesültszállítási
feladatok elvégzésére is. A gép max. 8 katona szállítására alkalmas.
Felszerelhetô póttartályokkal is, vagy ezek helyére nem irányított
rakétafegyverzet is szerelhetô.
Magasság |
3.75 m |
Törzshossz |
12 m |
Hatósugár |
240 km |
Csúcsmagasság |
4000 m |
Tömeg |
szerkezeti |
2400 kg |
felszálló |
3700 kg |
Sebesség |
utazó |
160 km/h |
max. |
210 km/h |
Hajtómû |
típusa |
2 GTD-350 |
teljesítménye |
200 LE |
Személyzet |
1 fô |
Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.
Az An-26-os könnyû harcászati szállító repülôgép. A szovjet gyártmányú
repülôgép 32 katona szállítására alkalmas, vagy szükség esetén max. 2000 kg
bombafegyverzettel is felszerelhetô.
Magasság |
8.6 m |
Törzshossz |
23.8 m |
Hatósugár |
1100 km |
Csúcsmagasság |
9500 m |
Tömeg |
szerkezeti |
16500 kg |
felszálló |
24000 kg |
Sebesség |
utazó |
420 km/h |
max. |
460 km/h |
Hajtómû |
típusa |
2 AI-24 VT |
teljesítménye |
2820 LE |
Személyzet |
5 fô |
Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.
|