89. Szolnok Vegyes Szállítórepülô Dandár - Szolnok




A Tisza keleti partján fekvô repülôtér ad otthont a Repülôtiszti Fôiskola állománya mellett a vegyes szállítórepülô dandárnak is, melynek állományát egy An-26-ossal felszerelt szállító század, 2 Mi-8-assal felszerelt szállítóhelikopter század és egy Mi-2-esekkel felszerelt könnyû szállítóhelikopter század alkotja.


A dandár története

Az egység jogelôdje az 1984-ben megalakított 89. Vegyes Szállítórepülô Ezred volt. Ekkor az ezred fô erôit Mi-8-as helikopteres századok és egy önálló repülôszázad képezte, mely An-26-ossal repült. Az új ezred 1984-ben települt át Szentkirályszabadjáról Szolnok repülôterére és kibôvült az akkor már ott állomásozó felderítô ezreddel. A felderítô technika más repülôtérre települt át, de a személyi állomány egy része Szolnokon maradt. Az így kibôvített és újjászervezett alakulat 1984. május 1-tôl lépett hadrendbe.

1991-ben az alakulat a Szárazföldi Csapatok Parancsnokságának alárendeltségébe került. Még ebben az évben az ezred gép- és személyi állományában is tovább bôvült és megtörtént a dandárrá fejlesztése. A technikai bôvítést két Mi-2 könnyûhelikopter század felállítása jelentette.

Jelenlegi típusok:

  • 1 század An-26
  • 2 század Mi-8 T/P
  • 1 század Mi-2


A dandár feladatai

A dandár feladatait a készültségi és készenléti szolgálatok folyamatos és magas szintû ellátása adja:

  • A repülô- és hajózó állomány folyamatos repülô-harckiképzése, a szakállomány folyamatos képzése és a bevonuló sorállomány kiképzése.
  • Légi kutató-mentô készültségi szolgálat folyamatos ellátása a Magyar Köztársaság területén bajbajutott repülôszemélyzetek és egyéb sérültek megsegítése érdekében. Az állomány mûködési területe a keleti országrész.
  • Árvízvédelmi feladatokban és a rendkívüli téli idôjárás következményeinek elhárításában való részvétel.
  • A szárazföldi csapatok érdekében légi személy- és teherszállítás bel- és külföldön.
  • Légi személy- és teherdesszant feladatok végrehajtása.
  • A politikai és katonai felsô vezetés szállítása.
  • Természeti és ipari katasztrófák következményeinek felszámolásához történô segítség.
  • A nemzetgazdaság különbözô területein történô különleges szállítási feladatok és beemelési munkák végrehajtása.


A dandár jelenleg hadrendben tartott típusai

A Mi-8-as közepes szállító helikopter, mely teher- és személyszállításra egyaránt alkalmas. A gép szükség esetén nem irányított rakétafegyverzettel is felszerelhetô. A volt Szovjetunióban gyártott helikopter 24 katona szállítására alkalmas, de vannak kórház és szalon változatai is.

Magasság 4.7 m
Törzshossz 18.3 m
Hatósugár 220 km
Csúcsmagasság 4500 m
Tömeg szerkezeti 8000 kg
felszálló 12000 kg
Sebesség utazó 210 km/h
max. 250 km/h
Hajtómû típusa 2 Isotov TV2-117 A
teljesítménye 1104 kW
Személyzet 3 fô

Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.


A Mi-2-es Lengyelország által gyártott könnyû szállítóhelikopter, mely alkalmas személy és teherszállításra, valamint felderítésre és sebesültszállítási feladatok elvégzésére is. A gép max. 8 katona szállítására alkalmas. Felszerelhetô póttartályokkal is, vagy ezek helyére nem irányított rakétafegyverzet is szerelhetô.

Magasság 3.75 m
Törzshossz 12 m
Hatósugár 240 km
Csúcsmagasság 4000 m
Tömeg szerkezeti 2400 kg
felszálló 3700 kg
Sebesség utazó 160 km/h
max. 210 km/h
Hajtómû típusa 2 GTD-350
teljesítménye 200 LE
Személyzet 1 fô

Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.


Az An-26-os könnyû harcászati szállító repülôgép. A szovjet gyártmányú repülôgép 32 katona szállítására alkalmas, vagy szükség esetén max. 2000 kg bombafegyverzettel is felszerelhetô.

Magasság 8.6 m
Törzshossz 23.8 m
Hatósugár 1100 km
Csúcsmagasság 9500 m
Tömeg szerkezeti 16500 kg
felszálló 24000 kg
Sebesség utazó 420 km/h
max. 460 km/h
Hajtómû típusa 2 AI-24 VT
teljesítménye 2820 LE
Személyzet 5 fô

Bôvebben lásd típusismertetô rovatunkban.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.