31. Kapos Harcászati Repülôezred - Taszár



Ez az egyedüli repülôezred, amelynek állományába 3 repülôszázad tartozik. Szintén egyedülállóak abban, hogy ez az ezred üzemelteti a különleges felderítô/támadó képességû Su-22 M3 típust. A MiG-21 bisz-el a Turul és a Boszorkány század pilótái repülnek, míg a Su-22 M3-assal a Fürkészdarázs század repül.

A Kapos ezred kezdeményezte a Corvin Alapítvány létrehozását, amely a balesetben elhunyt katonai repülôk családjának támogatására jött létre és segíti a nemzetek pilótái közötti együttmûködést. A taszári légibázis adott otthont a két alkalommal megrendezésre kerülô nemzetközi repülônapnak.


Az ezred története

Az ezred jogelôdje az 1950. november 11-én megalakult 50. vadászrepülôezred, mely Jak-11, Jak-9 P, Z-381 és Arado-968 típusokat üzemeltetett.

1951-ben került rendszeresítésre a Jak-18 típus, amely már az éjszakai repülést is lehetôvé tette.

Az 50. ezred állományának egy részébôl alakult a 35. vadászrepülô ezred, mely 1952 áprilisában kezdte az átképzését az új MiG15-ös típusra. Az átképzést egy szovjet repülôezred biztosította és még ebben az évben az ezrednél rendszeresítésre került a MiG-15 típus.

Az ötvenes évek elsô felében az állomány az új kiképzô ezred egyik századát alkotta. A kiképzôezred átszervezése után annak állományából alakult meg az 59. a 31. és a 47. vadászrepülô ezred. Közben 1955. nyarán a MiG-17 PF típus került rendszeresítésre.

A 31. ezred 1958 novemberében alakult meg, majd 1960-ban az ezred megkapta a MiG-19-es típust. Ez év márciusától látott el az ezred III. fokú készültségi szolgálatot, majd 1961 májusától II. fokút.

1962-ben a MiG-21 F-13 típussal kezdôdött meg az akkor még korszerûnek számító MiG-21-esek hadrendbeállítása. Ezeket 1964-ben a MiG-21 PF, 1973-ban a MiG-21 MF és 1975-ben a MiG-21 bisz követte.

1983. ôszén érkeznek meg szállítógépeken a Su-22-esek és 1984 márciusára fejezték be a berepülésüket. A hajózó állomány az ezt követô két és fél év alatt érte el a megfelelô szintet.

A ma is fennálló 31. Kapos Harcászati Repülôezred 1991. november 1-én alakult meg a Kapos Honi Vadászrepülô Osztály és a 101. Felderítô Repülôszázad személyi és gépállományából.

Az 1990-es években Taszár elôtérbe került, hiszen a határainktól délre dúló balkán konfliktus a Déli határ fokozottabb védelmét tette szükségessé. Míg a megelôzô években legfeljebb két éles emelés történt, addig a konfliktus kirobbanása óta 60-70 éles riasztásra került sor, volt olyan nap, hogy 5-6 felszállásra is sor került.

Jelenlegi típus:

  • 2 század ( 20/6 ) MiG-21 bisz/UM
  • 1 század ( 9/2 ) Su-22 M3/UM


Az ezred feladatai

Rendeltetése megegyezik a Szentgyörgyi Dezsô Harcászati Repülôezred rendeltetésével ( lásd ott ), de fennhatóságuk alá a DK-i országrész légterének védelme tartozik, amit a Duna vonala, a Balaton vonala és az országhatár jelöl ki.


Az ezred jelenleg rendszeresített repülôgéptípusai

A MiG-21 bisz a második generációs orosz tervezésû elfogóvadász utolsó sorozatban gyártott változata. Alkalmas légi célok elfogására éjjel és nappal, valamint bonyolult idôjárás közepette is. Korlátozott mértékben alkalmazható földi célok ellen is. Fegyverzetébe félaktív lokátoros és infravörös légiharc rakéták találhatóak, valamint egy beépített kétcsövû 23 mm-es gépágyú. Földi célok ellen közönséges légibombákat és nem irányított rakétákat tartalmazó rakétablokkokat hordozhat. Lokátora mintegy 20 km hatótávolságú és nem képes sem egyszerre több célpont követésére, sem lefelé keresni és lôni.

Hossz 15.75 m
Magasság 4.49 m
Fesztáv 7.16 m
Szárnyfelület 22.9 m²
Max. felszállótömeg 9400 kg
Max. sebesség 2.1 M
Leszállósebesség 270 km/h
Fel/leszálló úthossz 800/550 m
Hajtómû típusa 1 Tumanszkij R-25-300
teljesítménye 7500 kp

Bôvebb ismertetést lásd típusismertetô szekciónkban.


A Su-22 M3 szovjet gyártmányú felderítô/földi csapásmérô repülôgép. A változtatható szárnnyilazású gép képes nagytömegû levegô-föld fegyverzet hordozására, melyek között a speciális radar-elhárító rakéták is megtalálhatók, valamint irányított rakéták, hagyományos és lézervezérlésû bombák és kazettásbombák. Önvédelmi célra képes infravörös rakéták hordozására. A gép speciális felderítôkonténer hordozására is alkalmas.

Hossz 17.6 m
Magasság 4.6 m
Fesztáv 10.5/14 m
Szárnyfelület 37.2 m²
Max. felszállótömeg 17700 kg
Max. sebesség 2.1 M
Fel/leszállósebesség 265 km/h
Fel/leszálló úthossz 620/600 m
Hajtómû típusa 1 Tumanszkij R-29
teljesítménye 7850/12200 kp

Bôvebb ismertetést lásd típusismertetô szekciónkban.

Összeállította Gál Tamás; HTML-re fordította Straub Kornél

Minden jog fenntartva! © Kelet Szárnyai 1996.