Típusváltás
Ellentétben a mostanában gyakran elôforduló modernizációs törekvésekkel, a
Magyar Honvédség vezetése és a magyar kormány, úgy tûnik, nem hajlik a már
elavult repülôgép állomány modernizációjára, hanem egy új típus
rendszerbeállítását tervezi. Ezt a látszatot erôsíti az a tény is, hogy Izreal
javaslatát mintegy 30 MiG-21-es modernizációjára már kétszer is
visszautasították.
A magyar állam 1996-ban egy tendert készül kiírni, ami a jövô magyar
vadászgépének a sorsáról hivatott dönteni. A szóba jöhetô típusokkal szembeni
követelmény a korszerûség, a több funkció ellátására való képesség, a
gazdaságosság és nem utolsó sorban a megfelelô ár. A svédek a vadonatúj
JAS-39-es Gripent, az amerikaiak az F-16-os Falcont és az F-18-as Hornetet,
míg a franciák a Mirage-2000-5 típust ajánlják. Mindhárom cég tudomásul vette,
hogy a magyar fél nem képes azonnal fizetni és különbözô hitelkonstrukciókra
és kooperációs lehetôségekre van szüksége az új gépek megvásárlásához.
Az eredeti tervek szerint a döntés 1996. végéig született volna meg, de a
tendert elôreláthatóan egy évvel elhalasztották. A verseny leendô gyôztese
mintegy 30 modern vadászgépre és a hozzávaló földi irányító/kiszolgáló
eszközökre kap megrendelést, amelyek szállítása 2000-tôl kezdôdne. Az új gépek
állomáshelye várhatóan a taszári légibázis lesz.
Mivel a versenyben résztvevô típusok mindegyike megfelel a követelményeknek és
összehasonlításuk alapján egyik típus sem nevezhetô kifejezetten jobbnak a
többinél, így a döntésben valószínûleg nagy szerepet fognak játszani a
politikai és gazdasági tényezôk.
JAS-39 Gripen
A svéd SAAB társaság erôteljes marketing munkát folytat a típus eladásának
érdekében. A gépet bemutatták a kétévente rendezendô C+D haditechnikai
kiállításon 1993-ban és 1995-ben. 1995 október 30-án a a magyar szakemberek
a típus repülési és üzemeltetési sajátosságaival ismerkedhettek
meg a kecskeméti légibázison rendezett rögtönzött bemutatón. A bemutatóra az
elôszéria 07-es oldalszámú gépe, a Svéd Légierô parancsnokát szállító Saab
340-es és a kiszolgáló személyzetet, valamint mûszaki eszközöket szállító
C-130-as érkezett Magyarországra. A tájékoztató során a Svéd Légierô
parancsnoka és tisztjei rövid tájékoztatást adtak a géprôl, a berepülési
folyamatról és a kiképzés állásáról. Ezek a tájékoztatók azonban a konkrét
mûszaki adatokat nem tartalmaztak a titoktartásra hivatkozva. A repülés során
a gép elôször fegyverzet nélkül szállt fel néhány perces repülésre, ami nem
tartalmazott mûrepülô elemeket. A leszállást követôen a kiszolgáló személyzet
a gépre járó hajtómû mellett 4 Maverick rakéta makettet szerelt fel, amit újabb
rövid repülés követett. A programot másnap a Honvédelmi Bizottság tagjai elôtt
is megismételték. Mivel a bemutató több kérdést hagyott maga után, mint
amennyit megválaszolt, a szakemberek nem igazán juthattak meggyôzô
adatokhoz a Gripen üzemeltetésével kapcsolatban.
A svéd gép esélyeit növelheti, hogy Magyarországon a
Dunai Repülôgépgyárban már gyártanak a géphez alkatrészeket és az esetleges
magyarországi eladás esetén a gyártásnak a jelentôs része és akár a gépek
nagyjavítása is elvégezhetô lenne a magyarországi cégnél. Ezen kívül a svéd cég
a kezdetektôl fogva igen erôteljes politikai és gazdasági lobby-t folytat a
gépek magyarországi megvásárlása ügyében. A típusnak fô hátránya, hogy nem
rendelkezik még komoly üzemeltetési tapasztalatokkal.
Véleményem szerint, ha a tender 1996 végén elbírálásra került volna, a
Gripen-nek minden más versenytársánál nagyobb esélyei lettek volna a
gyôzelemre.
F-16 Fighting Falcon
A nagy exportsikerekkel büszkélkedô amerikai gépet már két alkalommal mutatták
be Magyarországon, a Taszáron megrendezett repülônapokon, többek között az
ezzel a típussal repülô világhírû Thunderbirs mûrepülô kötelék. A gépet gyártó
amerikai Lockheed Martin is részt vett az 1995-ös C+D haditechnikai
kiállításon, de a típust a mai napig nem mutatták még be hivatalosan a Magyar
Légierô szakembereinek.
Az F-16-os esetében már felújított A és B, vagy az újabb C és D változatok
jöhetnek szóba a Magyar Légierô részére. A típus esélyeit növelheti, hogy
gyártásában és javításában szerepet játszhat a magyar Aeroplex of Hungary cég,
amely bár Boeing utasszállító gépek ellátását végzi Magyarországon, de a
technológiai háttér teljesen szabványos és így sikeresen kapcsolódhatnának
be egy esetleges gyártási/javítási programba.
A típus mellett szól a nagy és kedvezô üzemeltetési tapasztalat. Ugyanakkor,
nem szabad elfelejteni, ha Magyarország nem a legújabb C és D modellekbôl
vásárol, akkor tulajdonképpen már elavulófélben lévô és a repülési idejük felét
lerepült gépekrôl van szó, ahol a felújítás már csak szükségmegoldás.
Egyes médiaforrások szerint az amerikai cég 24 M USD/db áron ajánlotta fel a
típust Magyarország részére.
Mirage 2000
A Mirage-2000-el kapcsolatban elég kevés információ látott napvilágot. A
francia Dassault cég a Mirage 2000-5 modifikációt kínálja a magyar félnek.
A cég szintén jelen volt az 1995-ös C+D haditechnikai kiállításon és a típust
1996 augusztus 28-29-én Kecskeméten is bemutatták a magyar szakembereknek.
F-18 Hornet
A McDonnell Douglas cég neve volt a legkésôbbi, amely felmerült a típusváltás
során. Az amerikai cég szerint a Hornet-ek Magyarországi eladása együtt járna
egy magas fokú ipari-technológiai együttmûködéssel is. A szóvivô szerint a
gépek árának magyar bedolgozással és egyéb áruval való ellentételezése
elérhetné akár a 30-100 %-ot is.
Noha a típus utolsóként jelentkezett a versenyre, mégis elsô volt, amelyet
részletesen bemutattak a magyar szakembereknek. Az 1996 augusztus 16-án
érkezett Kecskemétre a bemutatón szereplô F/A-18 D Night Attack változatú gép,
mellyet a gyártó cég berepülô- és tesztpilótája mutatott be a levegôben. A
gép az olaszországi Aviano légibázisról érkezett, ahol a WMFA(AW)-332-es
tengerészgyalogos repülô század kötelékén belül hajt végre éles bevetéseket
Bosznia felett. A gép a szárnya alatt elhelyezett áttelepülô konténerben
hozta a szükséges kiszolgálóeszközöket magával. A bemutató részeként a gépet
repülés közben is kipróbálhatta a Honvédelmi Bizottság elnöke, a honvédelmi
miniszter, a légvédelmi csoportfônök, a kormányszóvivô, a repülôfônök és a
Pénzügyminisztérium képviselôje. A bemutatópilóta mûrepülése kiváltotta a
szakemberek elismerését is. Különösen a kis sebességû és nagy állásszögû
manôverek arattak elismerést, valamint az a tény, hogy a gép átesés után is
stabil, kormányozható marad. A bemutatókat követô video vetítéssel kiegészített
szakmai tájékoztatón részletesen ismertették a szakemberek és a sajtó számára a
típus mûszaki sajátosságait, amit a bemutató gépen is meg lehetett tekinteni.
Bár a Hornet elég drága, de nem lebecsülendô, mert a finn és svájci légierô
kegyeit is elnyerte éppen a fent említett Gripen, F-16 és Mirage-2000
típusokkal szemben.
|